Na část článku o zimních pneumatikách, konkrétně o likvidaci ojetých pneu, v
příloze Auto Moto z 5. 11. 2003 jsme obdrželi reakci Ivany Jiráskové, náměstkyně
Ministra životního prostředí České republiky, z níž citujeme: To, že se v
přírodě pneumatiky [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] rozkládají velmi
pomalu, každý ví a může se o tom často přesvědčit pohledem za nejbližší křoví u
frekventovaných cest. Každý motorista ale také čas od času řeší otázku, co se
starými pneumatikami. Zákon o odpadech mu v tomto případě vychází velmi výrazně
vstříc. Říká totiž, že:
1. Výrobce nebo dovozce pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] je ze
zákona povinen zajistit bezplatný odběr použitých pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu].
2. O způsobu odběru musí každý prodejce konečného uživatele informovat. Síť
odběrních míst musí být podle zákona dostupná stejně jako síť prodejních míst.
Pokud prodejce svého zákazníka neinformuje, musí od něho sám bezplatně staré
pneumatiky [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] odebrat.
Z toho vyplývá, že pokud by některý z prodejců žádal finanční úhradu za odběr
pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] a přitom zákazníka předem
neupozornil na dostupné odběrní místo, postupoval by tak proti platnému zákonu.
Povinnost bezplatného zpětného odběru vznikla výrobcům a dovozcům pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] 23. února 2002. K jejímu prosazení do
zákona vedla snaha co nejvíce chránit životní prostředí a účinně zamezit tomu,
aby se příroda v České republice zanášela starými pneumatikami. Výrazné
zjednodušení podmínek pro konečné uživatele k tomu podle zahraničních zkušeností
vede nejefektivněji. Další důležitý význam této úpravy spočívá v tom, že
automaticky dochází k oddělení pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] od ostatního druhu odpadu. To zase
výrazně usnadňuje jak další využití, tak ekologicky šetrnou likvidaci tohoto
druhu odpadu. Výrobci či dovozci pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] jsou totiž podle zákona o odpadech
odpovědní i za jejich další osud. Po zmíněné právní úpravě tedy už období
podzimních a jarních výměn pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu]
nemusí znamenat obtížně řešitelný problém pro motoristy a další zátěž
nevzhledných černých těles pro přírodu. Důležité je, aby o bezplatném zpětném
odběru každý věděl a nenapadlo ho naložit se starými pneumatikami jinak.
Na část článku o zimních pneumatikách, konkrétně o likvidaci ojetých pneu, v příloze Auto Moto z 5. 11. 2003 jsme obdrželi reakci Ivany Jiráskové, náměstkyně Ministra životního prostředí České republiky, z níž citujeme: To, že se v přírodě pneumatiky rozkládají velmi pomalu, každý ví a může se o tom často přesvědčit pohledem za nejbližší křoví u frekventovaných cest. Každý motorista ale také čas od času řeší otázku, co se starými pneumatikami. Zákon o odpadech mu v tomto případě vychází velmi výrazně vstříc. Říká totiž, že: 1. Výrobce nebo dovozce pneumatik je ze zákona povinen zajistit bezplatný odběr použitých pneumatik. 2. O způsobu odběru musí každý prodejce konečného uživatele informovat. Síť odběrních míst musí být podle zákona dostupná stejně jako síť prodejních míst. Pokud prodejce svého zákazníka neinformuje, musí od něho sám bezplatně staré pneumatiky odebrat. Z toho vyplývá, že pokud by některý z prodejců žádal finanční úhradu za odběr pneumatik a přitom zákazníka předem neupozornil na dostupné odběrní místo, postupoval by tak proti platnému zákonu. Povinnost bezplatného zpětného odběru vznikla výrobcům a dovozcům pneumatik 23. února 2002. K jejímu prosazení do zákona vedla snaha co nejvíce chránit životní prostředí a účinně zamezit tomu, aby se příroda v České republice zanášela starými pneumatikami. Výrazné zjednodušení podmínek pro konečné uživatele k tomu podle zahraničních zkušeností vede nejefektivněji. Další důležitý význam této úpravy spočívá v tom, že automaticky dochází k oddělení pneumatik od ostatního druhu odpadu. To zase výrazně usnadňuje jak další využití, tak ekologicky šetrnou likvidaci tohoto druhu odpadu. Výrobci či dovozci pneumatik jsou totiž podle zákona o odpadech odpovědní i za jejich další osud. Po zmíněné právní úpravě tedy už období podzimních a jarních výměn pneumatik nemusí znamenat obtížně řešitelný problém pro motoristy a další zátěž nevzhledných černých těles pro přírodu. Důležité je, aby o bezplatném zpětném odběru každý věděl a nenapadlo ho naložit se starými pneumatikami jinak.