zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ambrozek nepovolí jezy na Labi

28.11.2003
Voda
Ambrozek nepovolí jezy na Labi

Ministerstvo   životního   prostředí  nepovolí stavbu dvou jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu na dolním Labi.
Podle úřadu ministra Libora Ambrozka (KDU-ČSL) by vodní díla, jejichž smyslem je zlepšit plavební podmínky mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem, nenávratně poškodila unikátní přírodu nedaleko Děčína. Proto odmítl vydat výjimku ze zákona o  ochraně   přírody  , bez níž se zdymadla nemohou postavit.
Ministerstvo dopravy zatím neuvedlo, jestli se proti rozhodnutí  Ministerstva   životního   prostředí  odvolá. Ředitelství vodních cest totiž zamítavé stanovisko do včerejška nedostalo.
I kdyby se úřad ministra Milana Šimonovského (KDU-ČSL) odvolal, je jeho naděje na úspěch mizivá. Odvolání bude posuzovat ministr Ambrozek a  Ministerstvo   životního   prostředí  nesouhlasí s argumentem Ministerstva dopravy, že zvolená varianta dvou jezů nepředstavuje pro silně ohrožené rostliny a živočichy nebezpečí.
\"Stavba by ohrozila dvacet devět kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů,\" říká mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.
O labské jezy se vedou spory takřka deset let a žádný z  ministrů   životního   prostředí  nebyl k plánům na jejich stavbu příznivě nakloněn, i když stavby několikrát podpořila vláda. Šimonovského předchůdce Jaromír Schling (ČSSD) ve vyhroceném sporu o vodní stupně dokonce navrhoval, aby  Ministerstvo   životního   prostředí  bylo zrušeno.
Nejvyšší kontrolní úřad loni konstatoval, že případné investice do stavby jezů jsou velmi sporné. Vodní stupně by podle úřadu nestály 6,2 miliardy korun, jak tvrdí Ministerstvo dopravy, ale o několik miliard více, a návratnost investice by byla velmi mizivá.
\"Zvolená varianta je ekonomicky opodstatněná,\" tvrdí ovšem mluvčí Ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Její ministerstvo si od vodních stupňů slibovalo, že nákladní lodě budou moci plout po Labi nejméně 345 dní v roce a že se díky tomu zvýší přeprava zboží ze současných 1,3 miliónu tun na tři až čtyři milióny. Dosud je běžné, že lodě nemohou plout po Labi až třetinu roku.
\"Zavíráme krám, hledám si práci,\" reagoval na rozhodnutí  Ministerstva   životního   prostředí  Miroslav Šefara z představenstva Československé plavby labské. Největší české rejdařství očekává bankrot. Od června jeho lodě nemohou kvůli suchu plout, celkové škody se vyšplhaly na desítky miliónů korun, podnik už nemá ani na mzdy.
\"Denně ztrácíme půl miliónu korun,\" dodává Šefara.
Rozhodnutí Ambrozkova ministerstva by mohl zvrátit ještě návrh exministra dopravy a poslance Jaromíra Schlinga, který chce, aby se na stavby na mezinárodních vodních cestách nevztahoval zákon o  ochraně   přírody  . \"Je to jediná možnost, jak vodní díla na Labi postavit,\" tvrdí Schling.
\"Doufám, že poslanci návrh neschválí,\" říká náměstek  ministra   životního   prostředí  Ladislav Miko, podle něhož jezy potíže s nedostatkem vody v Labi nedokáží vyřešit, ale pouze oddálit.

ZDROJ: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí