Sbírejte a recyklujte!
Baterie by v budoucnu už neměly končit na skládkách či ve spalovnách a ohrožovat tak životní prostředí . Naopak - měly by se v maximální možné míře recyklovat : lze z nich získat a znova využít řadu v nich obsažených kovů. Podle návrhu nové směrnice Evropské komise by měly členské státy EU zavést systém sběru a recyklace všech typů baterií, které se objeví na trhu. Dnešní legislativa se týká pouze baterií s obsahem určitého množství nebezpečných kovů (nejproblematičtější je olovo, rtuť a kadmium) a pokrývá tak sotva sedm procent unijního trhu s bateriemi.
Tento omezený dosah je mimo jiné příčinou, proč v jednotlivých zemích se značně liší systémy sběru a recyklace baterií. Spotřebitelé tak nevědí, co vlastně mají sbírat a co ne, a tak mnohé z více než milionu tun baterií prodaných ročně v Evropě končí v přírodě.
V nové směrnici, kterou musí ještě schválit Rada EU a Evropský parlament, se proto navrhuje několik zásadních kroků v oblasti nakládání a recyklací s bateriemi (viz box). Náklady těchto opatření by přitom podle propočtů Komise neměly být vyšší než jedno až dvě eura na jednu domácnost v EU.
Nový návrh Komise o bateriích žádá:
zakázat skládkování či spalování všech průmyslových a automobilových baterií;
každý stát by měl vytvořit systém bezplatného vracení baterií;
členské státy by měly zabezpečit sběr ve výši alespoň 160 g (4 až 5 kusů) baterií na osobu ročně;
u niklkadmiových baterií by měly země zabezpečit sběr 80 % z těch, co se dostanou na trh;
zabezpečit recyklaci materiálů: u olověných baterií získat zpět veškeré olovo plus 65 % z průměrné váhy baterie, u niklkadmiových baterií získat veškeré kadmium plus 75 % průměrné váhy baterie a 55 % váhy u ostatních druhů;
náklady na sběr, manipulaci s bateriemi a recyklaci by měl vždy hradit výrobce;
výrobci by směli využívat viditelný poplatek maximálně pět let po implementaci.
ZDROJ: EKONOM