Středa, 24. dubna 2024

Arnika včera protestovala proti masové „schránkové reklamě“

Arnika včera protestovala proti masové „schránkové reklamě“

Ošklivý sněhulák, vyrobený z 650 barevných letáků vybraných z poštovních schránek, dominoval dnešnímu průvodu zaměřenému na protest proti masové „schránkové reklamě“. Aktivisté sdružení Arnika, sami oblečeni do pestrých reklam, vyrazili dnes ve 13:00 z pražského Náměstí republiky do centra města. Prošli přes Staroměstské náměstí, zastavili se před Magistrátem hl. města Prahy a odtud pokračovali přes náměstí Jana Palacha a Malostranské náměstí na Kampu.

Podobné akce se dnes uskutečnily také v Děčíně a v Českých Budějovicích. V severočeském Děčíně aktivisté následovali symbolického reklamního strašáka. Obyvatelé Českých Budějovic zase měli možnost navštívit informační stánek na náměstí ve středu města, kde jim podali informace zástupci sdružení Arnika a Calla.

„V každé poštovní schránce se měsíčně nashromáždí v průměru více než jeden kilogram reklamních letáků. To znamená dva až tři letáky denně. Většinou jsou tištěny na kvalitním lesklém papíru. V panelovém šestipatrovém domě s třiceti nájemníky se tak za rok spotřebuje přes 400 kg papíru, který je třeba vyrobit odhadem z pěti stromů,“ uvedl Milan Návoj ze sdružení Arnika, které již druhým rokem propaguje v kampani Šetrné papírování používání recyklovaného papíru, upozorňuje na vysokou spotřebu papíru na úřadech a usiluje o důslednější třídění papíru z odpadu.

 „Lesklé křídové papíry nejsou jako druhotná surovina příliš kvalitní, obsahují vysoké množství látek, které se při recyklaci papíru stávají nevyužitelným odpadem. Nepřímo tak způsobují zvyšování ceny recyklovaného papíru, což snižuje zájem o něj. Uvítali bychom alespoň, kdyby více společností tisklo reklamní letáky na recyklovaný papír. Některé to již dělají,“ řekl Návoj. 

Miliardy nevyžádaných reklam, které plní poštovní schránky nebo jsou distribuovány jinou cestou, se staly problémem především českých měst. Odhadem 2/3 z celkového množství tvoří reklama super- a hypermarketů. Většina jich nakonec skončí ve směsném komunálním odpadu. Například obyvatelé Prahy vytřídí totiž pouze asi 21 % papíru z domovního odpadu.

„V Českých Budějovicích většina občanů papír netřídí,“ doplnila Věra Horská z jihočeské pobočky Arniky. „Převážná část papíru z reklam skončí proto na skládce v Lišově, která se neutěšeně plní a rozrůstá.“

„Záplava reklamních letáků, kterou nakonec spotřebitelé zaplatí dvakrát (jednou v konečné ceně výrobku, podruhé v ceně poplatku za odvoz a likvidaci komunálního odpadu), je závažné spotřebitelské téma,“ prohlásil František Lobovský ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.

Počet letáků stále roste. Nárůst nezastavila ani novela zákona o regulaci reklamy platná od 1. června loňského roku. Ta přímo zakazuje obtěžující reklamu. Roznašeči reklamních nabídek musejí respektovat přání majitele poštovních schránek, pokud si on schránku viditelně označí. Zadavateli či distributorovi hrozí jinak pokuta až dva miliony korun.

Podle předběžných výsledků tříměsíčního průzkumu, který Arnika provádí zhruba v 70 domácnostech v různých částech České republiky, však ani hrozba vysoké pokuty často nefunguje. „I do označených schránek roznašeči vhazují reklamu. Nebo se stává, že nálepku někdo strhne,“ vysvětluje Milan Návoj. „Hodláme sledovat porušování zákona ze strany obchodních společností, zveřejňovat špatné příklady na internetu a pomáhat spotřebitelům v jejich sporech.“

Sdružení Arnika vydalo za podpory úřadu MČ Praha 5 samolepky na poštovní schránky s nápisem „Reklamu NE, zpravodaj města ANO“. Účastníci pochodu je zdarma nabízeli volně kolemjdoucím.

Další informace:

- České Budějovice: MUDr. Věra Horská, Arnika České Budějovice, mobil: 736 167 533, tel. 387 310 166, e-mail: ceskebudejovice@arnika.org

- Děčín: Martin Chlouba, Arnika Děčín, mobil: 777 932 247, tel. 412 510 650, e-mail: martin.chlouba@arnika.org

- Praha: Milan Návoj, Arnika Praha, tel. 222 781 471, e-mail: milan.navoj@arnika.org

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů