Středa, 24. dubna 2024

Vyrobit čistě vodík je větší problém, než se předpokládalo

Vyrobit čistě vodík je větší problém, než se předpokládalo


 
\"\"
PRAHA/WASHINGTON (EcoMonitor) - Využití vodíku zní jako celosvětové zaklínadlo boje proti globálnímu oteplování, jak v ústech ekologů, tak průmyslových firem. Přesto je jeho reálné využíti stále problematické, protože ještě neexistuje možnost čisté výroby.

Na začátku listopadu se ve Washingtonu sešli ministři energetiky z 15 států USA na rokování o vodíkové budoucnosti. Prezident Bush dokonce ve své Zprávě o stavu Unie za rok 2003 říká, že \"první automobily, které budou dnes narozené děti řídit, budou poháněny vodíkem a nebudou produkovat žádné škodlivé emise.\" Skeptici i mnoho zastánců rozvoje čistých motorů, říkají, že využití vodíku může Zemi ještě více znečistit a zvýšit míru globálního oteplení.

Vodík je akumulátor energie. Jak se tato energie získává, je příčinou všech dalších problémů. Nejvíce se hovoří o automobilech poháněných palivovými články, něco jako baterie, které z vodíku vyrábí elektrickou energii. Při reakci vzniká jako opad pouze teplo a vodní pára. Vodík se dá pálit podobně jako benzín v běžných motorech, ale cílem, který vytyčilo Ministerstvo energetiky, jsou palivové články. Jejich výkon je totiž dvakrát vyšší. Vědci i soukromé firmy intenzivně pracují na vývoji prakticky použitelného článku. Hlavním zdrojem pro získávání vodíku je zemní plyn. Jeho celosvětové zásoby však nejsou dostatečné, kromě toho je technologie získávání vodíku dost složitá. Pro zemní plyn by se našlo lepší uplatnění, především by se jím mělo nahradit nekvalitní uhlí, které se spaluje ve starých elektrárenských provozech na celém světě.

Dlouhodobým plánem je získání vodíku pomocí čisté energie z obnovitelných zdrojů, jako jsou větrné turbíny nebo solární články. Podle vědců bude vodík klíčovým hráčem v přeměně větru a slunečního záření do síly, která roztočí kola automobilů. Jenže elektřina z obnovitelných zdrojů je příliš drahá.

Podle Ronalda Kenedi z Sharp Solar, největšího světového výrobce solárních panelů, bude prvním zdrojem energie pro výrobu vodíku uhlí. Vodík ze získává pomocí zařízení zvaného elektrolyzér. Funguje na opačném principu než palivový článek. Vodíkový článek vyrábí elektrickou energii díky kombinaci kyslíku z ovzduší a vodíku, vzniká elektrický proud a jako produkt voda. Při elektrolýze prochází elektrický proud vodou a rozděluje ji na atomy vodíku a kyslíku. Při výrobě pomocí elektřiny čerpané z národní rozvodné sítě je jasné, že polovina energie pochází z uhlí.

Druhým problémem jsou emise. Podle výpočtů Ministerstva energetiky normální benzínový automobil produkuje 347 gramu CO2 na jednu míli (1,6 km), když se započítá energie potřebná k výrobě benzínu ze surové ropy a náklady na dopravu. Stejný automobil ekologicky poháněný palivovým článkem, který sice neprodukuje žádné emise, ale k výrobě vodíku bylo použito energie z rozvodné sítě, by vyprodukoval 436 gramů emisí CO2.

Podle článku Matthewa L. Walda The Herald Tribune 13. 11. 2003.

Hugo Charvát

ZDROJ:www.ekolist.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů