zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Výstavbu dálnic brzdí aktivisté i úředníci

05.02.2004
Obecné
Výstavbu dálnic brzdí aktivisté i úředníci

Hradce Králové bez problémů. Dosud chybí stavební povolení pro jeden ze dvou mostů nad železniční tratí u Poděbrad. Mosty a kilometrový úsek mezi nimi tvoří první etapu dostavby, kterou koncem letošního ledna zahájila stavební firma SSŽ.
\"Stavební povolení bude pravomocné v prosinci,\" uvedl přitom dříve ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman.
Současné zpoždění není podle pracovníků ŘSD a SSŽ problémem. Na jednom mostě se stavět může a chybějící stavební povolení pro druhý most má být vyřízeno během několika dní. Větší potíže na dálnici D11 čeká ŘSD v dalších etapách, kde mají stavět společnosti Skanska CZ a Colas.
\"Pro dva úseky se čeká na udělení výjimky z kriticky ohrožených druhů od Ministerstva životního prostředí. Proti výjimce se dá očekávat odvolání,\" dodal Laušman. Pro další úsek z Chýště do Hradce Králové už Ministerstvo životního prostředí výjimku udělilo. Trasa dálnice ale prochází přes pozemek, který vlastní 67 ekologických aktivistů. Ti si jako spoluvlastníci musí půdu před odprodejem vzájemně nabídnout, což je zdlouhavé. Proto ŘSD zahájilo vyvlastňovací řízení.
\"Dva mosty jsou dobrý začátek, ale zatím povedou odnikud nikam. Potřebujeme, aby byla dokončena především trasa kolem města, která by odvedla kamiónovou dopravu mimo,\" řekl v lednu starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil.
Laušman se domnívá, že se dálnici D11 podaří zprovoznit do konce roku 2005, i když v některých částech bude hotova jen v polovičním profilu, tak jako obchvat Plzně. Poté, co se stavba dálnice z Prahy v roce 1990 zastavila u Poděbrad a nastalo období sporů a dohadů, lze i omezený provoz na trase mimo města považovat za úspěch, soudí odborníci.
Celkové zpoždění výstavby však nezpůsobili jen aktivisté. Svůj díl na něm má i investor, který ne vždy předkládá žádosti a doklady v předepsaných termínech a v požadovaném rozsahu.
Markantně se takové zbytečné zdržení projevuje v přípravě stavby silničního obchvatu Prahy.
\"Pro úsek Slivenec-Lahovice investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic, déle než rok doplňoval dokumentaci, od dubna 1999 do dubna 2000,\" uvedl Pavel Černohouz z Ateliéru pro životní prostředí. Investor zadal projekt k posouzení EIA, vlivu na životní prostředí, v srpnu 1998. Dosud není řízení ukončeno. Investor totiž požaduje změnu územního plánu, neboť se do původně prosazovaného území nevejde s křižovatkami.
Zdržení trvá 64 měsíců, z toho celkem 19 měsíců investor doplňoval dokumentaci pro EIA, 12 měsíců neběželo žádné řízení, protože nedal návrh na vydání rozhodnutí a 8 měsíců doplňoval návrh v územním řízení.

TITULEK: Které dálnice se nyní v Česku staví
Dálnice délka náklady rok dokončení
(km) (mld Kč) (původně)
D1 Vyškov - Mořice 16,1 5,9 2006 (2006)
D3 Praha - České Budějovice - Rakousko 171 65 2014 (2010)
D5 Obchvat Plzně 22 13 2006 (2005)
D8 Praha - Ústí n. L. - Německo 39,7 26,2 2007 (2006)
D11 Praha - Hradec Králové 48,7 14,45 2007 (2006)
D47 Lipník n.B. - Ostrava - Polsko 80,2 85 2008 (2009)
Obchvat Prahy 81 37,8 2014 (2010)
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí