zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kovošrot pomohl při úklidu okolí Národního parku

01.03.2004
Odpady
Kovošrot pomohl při úklidu okolí Národního parku
Od vyhlášení Národního parku České Švýcarsko již uplynuly celé čtyři roky, v jejichž průběhu se uskutečnilo mnoho úklidových brigád za přispění celé řady dobrovolníků nejen v samotném parku, ale i na území přilehlých CHKO Labské pískovce a Lužické hory. Nejméně dvakrát ročně se čistí toky Křinice a Kamenice, uklízí se turistické stezky a cyklotrasy. Vody řek přinášejí z obydlených částí do národního parku všelicos, počínaje starými pneumatikami a konče např. starou ledničkou. Na turistických stezkách jsou to pak zejména různé obaly, ale hlavně petlahve. Ač je tohoto odpadu v hlavní turistické sezóně poměrně značné množství, strážci NP a již zmínění brigádníci si s tímto dovedou poradit.
Strážní službu národního parku však čekalo vyřešení problému, na který již ochotné ruce brigádníků nestačily. Po hospodaření dnes již neexistujícího státního statku Česká Kamenice zůstaly u přístupových cest na samé hranici parku dva vyřazené velkoprostorové ženijní plechové čluny, sloužící kdysi jako vodní rezervoáry pro hospodářská zvířata a posléze jako shromaždiště odpadu nejen od turistů, ale i místních obyvatel či chalupářů. Jeden se nacházel za Jetřichovicemi u staré České silnice a druhý u modré turistické trasy za Vysokou Lípou na okraji Přírodní památky Hofberg.
Po jednání s Obecním úřadem v Jetřichovicích bylo dohodnuto odstranění těchto železných van. Strážci parku z nich vyvezli odpad, ale zbývala otázka co s vanami. Na přívěs traktoru ani na standardní nákladní auto se tato vana nevejde, natož pak dvě. Rovněž způsob jejich nakládky zůstal otevřenou otázkou. Odpověď na tyto otázky strážci nalezli u paní Miroslavy Albrechtové v kanceláři dopravy Kovošrot Děčín, a.s. Po společné poradě s vedoucím provozu panem Michalem Novotným byla z děčínského Kovošrotu vypravena 18 metrů dlouhá Tatra s návěsem a 37 tun vážící autojeřáb. Pohyb s takovým kolosem po úzkých komunikacích jistě nebyl snadný, avšak pro zkušeného řidiče, jakým je pan Jiří Havlíček, neznamenal vážnější problém. Nutno poznamenat, že se jednalo o předem ztrátovou akci, neboť náklady na dopravu nemohly být uhrazeny cenou železného šrotu. Avšak cit pro krajinu a přírodu převážil nad ekonomickým hlediskem.
Václav Nič, strážce Národního parku České Švýcarsko
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí