Stát hledá peníze na autovraky
Na ekologických linkách končí jen minimum autovraků
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]. Dlouholetý problém přiměl úřady
zpřísnit dovozy ojetých vozidel, které tvoří největší část všech aut v
republice.
Nejpozději od května zaplatí všichni dovozci pět tisíc korun za každé staré
vozidlo. Poplatku se vyhnou pouze ti, kteří prokáží, že emisní limity dováženého
vozidla splňují normy pro nové auto stejné kategorie. Sněmovna už v tomto smyslu
schválila novelu zákona o odpadech.
Ministerstvo životního prostředí, které novelu připravilo, předpokládá, že na
poplatcích vybere přibližně 300 miliónů korun. Peníze půjdou na účet Státního
fondu životního prostředí, který pak bude přispívat na likvidaci autovraků
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak].
Podle ministerských statistik se každoročně z evidence vyřadí asi 240 tisíc
vozidel, k ekologické likvidaci se jich však dostane pouze zhruba patnáct
procent. Evropská unie však nutí Česko, aby na ulicích a vrakovištích zůstávalo
co nejméně nepojízdných vozidel, které představují významnou ekologickou hrozbu.
Od roku 2006 musí republika využívat osmdesát pět procent z průměrné váhy
autovraku [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]. Některé části vozidla se
mohou použít na náhradní díly, jiné recyklovat.
Dovoz ojetin přitom stále narůstá. Vloni se do země dostalo více než 145 tisíc
starých vozů, což je přibližně o patnáct tisíc víc než v roce 2002. Asi dvacet
procent přitom není nikdy zaevidováno.
Na ekologických linkách končí jen minimum autovraků. Dlouholetý problém přiměl úřady zpřísnit dovozy ojetých vozidel, které tvoří největší část všech aut v republice.
Nejpozději od května zaplatí všichni dovozci pět tisíc korun za každé staré vozidlo. Poplatku se vyhnou pouze ti, kteří prokáží, že emisní limity dováženého vozidla splňují normy pro nové auto stejné kategorie. Sněmovna už v tomto smyslu schválila novelu zákona o odpadech.
Ministerstvo životního prostředí, které novelu připravilo, předpokládá, že na poplatcích vybere přibližně 300 miliónů korun. Peníze půjdou na účet Státního fondu životního prostředí, který pak bude přispívat na likvidaci autovraků.
Podle ministerských statistik se každoročně z evidence vyřadí asi 240 tisíc vozidel, k ekologické likvidaci se jich však dostane pouze zhruba patnáct procent. Evropská unie však nutí Česko, aby na ulicích a vrakovištích zůstávalo co nejméně nepojízdných vozidel, které představují významnou ekologickou hrozbu. Od roku 2006 musí republika využívat osmdesát pět procent z průměrné váhy autovraku. Některé části vozidla se mohou použít na náhradní díly, jiné recyklovat.
Dovoz ojetin přitom stále narůstá. Vloni se do země dostalo více než 145 tisíc starých vozů, což je přibližně o patnáct tisíc víc než v roce 2002. Asi dvacet procent přitom není nikdy zaevidováno.
Auta končí na ulicích
Když auta doslouží, končí mnohá z nich na ulicích, ačkoli už třetím rokem musí podle zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích poslední majitel auta dopravit vozidlo akreditované zpracovatelské firmě. Když to neučiní, musí vrak odvézt obec, která pak může po majiteli vymáhat peníze za likvidaci vraku - pokud se jí podaří motoristu vypátrat.
Například v ulicích Jablonce nad Nisou stojí nyní zhruba sto autovraků, které hyzdí město a vytékají z nich škodlivé chemikálie. Tamní radnice proto před několika týdny vyhlásila amnestii pro majitele autovraků.
Vraky odeberou i výrobci
Pokud se do konce dubna přihlásí, nechá radnice zlikvidovat vraky zadarmo. Od května začnou úředníci důsledně zjišťovat, komu vraky patří, a nechají jim likvidaci zaplatit.
Novela odpadového zákona pamatuje i na výrobce a dovozce nových aut. Ti budou muset zdarma odebírat vraky svých značek dodaných na trh od července 2002 a nechat je ekologicky zlikvidovat. Od roku 2007 budou muset odebírat všechna, tedy i starší vozidla.
\"Budeme samozřejmě připraveni tyto požadavky splnit,\" řekl Evžen Krauskopf, mluvčí mladoboleslavské škody. Odmítl ovšem sdělit, jestli se tato služba promítne do ceny nových vozidel.
\"Je předčasné o tom hovořit,\" řekl Krauskopf. Dodal, že podrobnější informace poskytne škodovka poté, co bude novela zákona o odpadech definitivně schválena Senátem i prezidentem.
Nejpozději od května zaplatí všichni dovozci pět tisíc korun za každé staré vozidlo. Poplatku se vyhnou pouze ti, kteří prokáží, že emisní limity dováženého vozidla splňují normy pro nové auto stejné kategorie. Sněmovna už v tomto smyslu schválila novelu zákona o odpadech.
Ministerstvo životního prostředí, které novelu připravilo, předpokládá, že na poplatcích vybere přibližně 300 miliónů korun. Peníze půjdou na účet Státního fondu životního prostředí, který pak bude přispívat na likvidaci autovraků.
Podle ministerských statistik se každoročně z evidence vyřadí asi 240 tisíc vozidel, k ekologické likvidaci se jich však dostane pouze zhruba patnáct procent. Evropská unie však nutí Česko, aby na ulicích a vrakovištích zůstávalo co nejméně nepojízdných vozidel, které představují významnou ekologickou hrozbu. Od roku 2006 musí republika využívat osmdesát pět procent z průměrné váhy autovraku. Některé části vozidla se mohou použít na náhradní díly, jiné recyklovat.
Dovoz ojetin přitom stále narůstá. Vloni se do země dostalo více než 145 tisíc starých vozů, což je přibližně o patnáct tisíc víc než v roce 2002. Asi dvacet procent přitom není nikdy zaevidováno.
Auta končí na ulicích
Když auta doslouží, končí mnohá z nich na ulicích, ačkoli už třetím rokem musí podle zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích poslední majitel auta dopravit vozidlo akreditované zpracovatelské firmě. Když to neučiní, musí vrak odvézt obec, která pak může po majiteli vymáhat peníze za likvidaci vraku - pokud se jí podaří motoristu vypátrat.
Například v ulicích Jablonce nad Nisou stojí nyní zhruba sto autovraků, které hyzdí město a vytékají z nich škodlivé chemikálie. Tamní radnice proto před několika týdny vyhlásila amnestii pro majitele autovraků.
Vraky odeberou i výrobci
Pokud se do konce dubna přihlásí, nechá radnice zlikvidovat vraky zadarmo. Od května začnou úředníci důsledně zjišťovat, komu vraky patří, a nechají jim likvidaci zaplatit.
Novela odpadového zákona pamatuje i na výrobce a dovozce nových aut. Ti budou muset zdarma odebírat vraky svých značek dodaných na trh od července 2002 a nechat je ekologicky zlikvidovat. Od roku 2007 budou muset odebírat všechna, tedy i starší vozidla.
\"Budeme samozřejmě připraveni tyto požadavky splnit,\" řekl Evžen Krauskopf, mluvčí mladoboleslavské škody. Odmítl ovšem sdělit, jestli se tato služba promítne do ceny nových vozidel.
\"Je předčasné o tom hovořit,\" řekl Krauskopf. Dodal, že podrobnější informace poskytne škodovka poté, co bude novela zákona o odpadech definitivně schválena Senátem i prezidentem.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích