Indikátory trvale udržitelného rozvoje v Hradci Králové
Společné evropské indikátory trvalé udržitelnosti jsou rozděleny do dvou skupin,
a to na indikátory základní (povinné), mezi které patří \"Spokojenost občanů s
místním společenstvím\", \"Místní příspěvek ke globálním změnám klimatu\" (tento
indikátor se v ČR nevyhodnocuje), \"Mobilita a místní přeprava cestujících\",
\"Dostupnost místních veřejných prostranství a služeb\" a \"Kvalita místního
ovzduší\". Vedle této sady existuje pět dalších tzv. doplňkových indikátorů, z
nichž si města mohou vybrat ty, které by vyhodnocovat chtěla. Jedná se o
indikátory \"Cesty dětí do školy a zpět\", \"Udržitelné řízení místní samosprávy
a místního podnikání\", \"Zatížení životního prostředí hlukem\", \"Udržitelné
využívání půdy\" a \"Výrobky propagující trvalou udržitelnost\".
Společné evropské indikátory trvalé udržitelnosti jsou rozděleny do dvou skupin, a to na indikátory základní (povinné), mezi které patří \"Spokojenost občanů s místním společenstvím\", \"Místní příspěvek ke globálním změnám klimatu\" (tento indikátor se v ČR nevyhodnocuje), \"Mobilita a místní přeprava cestujících\", \"Dostupnost místních veřejných prostranství a služeb\" a \"Kvalita místního ovzduší\". Vedle této sady existuje pět dalších tzv. doplňkových indikátorů, z nichž si města mohou vybrat ty, které by vyhodnocovat chtěla. Jedná se o indikátory \"Cesty dětí do školy a zpět\", \"Udržitelné řízení místní samosprávy a místního podnikání\", \"Zatížení životního prostředí hlukem\", \"Udržitelné využívání půdy\" a \"Výrobky propagující trvalou udržitelnost\".
V Hradci Králové se iniciativa sledování indikátorů trvale udržitelného rozvoje už dnes promítá do stěžejních programových dokumentů města, zejména do Programového prohlášení na léta 2002 - 2006, resp. jeho rozpisu do měřitelných ukazatelů, a odbor strategického rozvoje města magistrátu města již zahájil sledování vybraných indikátorů. Kromě magistrátu využívají výsledky ze sledování indikátorů trvalé udržitelnosti také např. dopravní podnik či městská policie, ale i jednotlivé školy a neziskový sektor.
Jedním z prvních indikátorů, které město Hradec Králové začalo sledovat a vyhodnocovat je indikátor \"Mobilita a místní přeprava cestujících\". Jeho cílem je zjišťovat jednak počet každodenních cest obyvatel města, čas strávený cestováním, druh cesty a druh dopravy a zároveň celkovou průměrnou denní vzdálenost na osobu na druh cesty a způsob dopravy. V Hradci Králové proběhlo zjišťování údajů tohoto indikátoru v prosinci 2003, byl důraz kladen především na zjištění poměru tzv. tvrdé a měkké dopravy. Hradec Králové se v tomto směru drží evropského průměru, ve srovnání s českými městy je zde však větší podíl ekologicky výhodné dopravy.
Dalším ze společných evropských indikátorů, které město Hradec Králové sleduje, je indikátor B6 \"Cesty dětí do školy a zpět\". Podle společné evropské metodiky je hlavním cílem tohoto indikátoru určení převažujícího způsobu dopravy dětí z domova do školy a zpět. V Hradci Králové bylo sledování indikátoru navíc rozšířeno i o otázky týkající se bezpečnosti dětí a zjištění kritických míst, které děti při své každodenní cestě musejí překonávat.
V současné době má město Hradec Králové dále rozpracován indikátor \"Dostupnost místních veřejných parků a služeb\" a dále jsou připravovány indikátory \"Kvalita místního ovzduší\" a \"Spokojenost občanů s místním společenstvím\". Dále se předpokládá také pokračování spolupráce s Regionálním environmentálním centrem pro střední a východní Evropu v rámci programu Týmová iniciativa pro místní udržitelný rozvoj (TIMUR) a výměna zkušeností se sledováním indikátorů v rámci projektu podporovaného vlámskou vládou. Výsledky ze sledování indikátorů ECI budou využity i při zpracovávání žádostí o finanční podpory z Evropských fondů, případně dalších finančních zdrojů. Hradec Králové, na zákaldě svých dobrých zkušeností a osvědčeného přínosu sledování indikátorů nejen pro vlastní fungování města, ale i pro jeho další rozvoj, tento přístup všem dalším městům a obcím vřele doporučuje.
Zdroj: V Hradci Králové se iniciativa sledování indikátorů trvale udržitelného rozvoje už dnes promítá do stěžejních programových dokumentů města, zejména do Programového prohlášení na léta 2002 - 2006, resp. jeho rozpisu do měřitelných ukazatelů, a odbor strategického rozvoje města magistrátu města již zahájil sledování vybraných indikátorů. Kromě magistrátu využívají výsledky ze sledování indikátorů trvalé udržitelnosti také např. dopravní podnik či městská policie, ale i jednotlivé školy a neziskový sektor.
Jedním z prvních indikátorů, které město Hradec Králové začalo sledovat a vyhodnocovat je indikátor \"Mobilita a místní přeprava cestujících\". Jeho cílem je zjišťovat jednak počet každodenních cest obyvatel města, čas strávený cestováním, druh cesty a druh dopravy a zároveň celkovou průměrnou denní vzdálenost na osobu na druh cesty a způsob dopravy. V Hradci Králové proběhlo zjišťování údajů tohoto indikátoru v prosinci 2003, byl důraz kladen především na zjištění poměru tzv. tvrdé a měkké dopravy. Hradec Králové se v tomto směru drží evropského průměru, ve srovnání s českými městy je zde však větší podíl ekologicky výhodné dopravy.
Dalším ze společných evropských indikátorů, které město Hradec Králové sleduje, je indikátor B6 \"Cesty dětí do školy a zpět\". Podle společné evropské metodiky je hlavním cílem tohoto indikátoru určení převažujícího způsobu dopravy dětí z domova do školy a zpět. V Hradci Králové bylo sledování indikátoru navíc rozšířeno i o otázky týkající se bezpečnosti dětí a zjištění kritických míst, které děti při své každodenní cestě musejí překonávat.
V současné době má město Hradec Králové dále rozpracován indikátor \"Dostupnost místních veřejných parků a služeb\" a dále jsou připravovány indikátory \"Kvalita místního ovzduší\" a \"Spokojenost občanů s místním společenstvím\". Dále se předpokládá také pokračování spolupráce s Regionálním environmentálním centrem pro střední a východní Evropu v rámci programu Týmová iniciativa pro místní udržitelný rozvoj (TIMUR) a výměna zkušeností se sledováním indikátorů v rámci projektu podporovaného vlámskou vládou. Výsledky ze sledování indikátorů ECI budou využity i při zpracovávání žádostí o finanční podpory z Evropských fondů, případně dalších finančních zdrojů. Hradec Králové, na zákaldě svých dobrých zkušeností a osvědčeného přínosu sledování indikátorů nejen pro vlastní fungování města, ale i pro jeho další rozvoj, tento přístup všem dalším městům a obcím vřele doporučuje.
Doc. Ing. arch. Vladimíra Šilhánková, Ph.D., zastupitelka Města Hradec Králové
Mgr. Kateřina Vyčichlová, Magistrát města Hradec Králové
Ing. Soňa Krátká (Buzková), Magistrát města Hradec Králové
Sdílet článek na sociálních sítích