Velkou šanci na injekci z EU mají ekologické projekty
Brno Finance ze strukturálních fondů EU jsou velmi častým obsahem diskusí na
stavebních veletrzích v Brně. Daří se je získávat s rozdílným úspěchem, to však
neplatí pro projekty zaměřené na ochranu životního prostředí. Vyplynulo to ze
včerejšího neformálního rozhovoru mezi ministrem životního prostředí Liborem
Ambrozkem a generálním ředitelem stavební společnosti Subterra Petrem Kuchárem.
\"V minulosti žádná z přistupujících zemí do unie nedokázala využít víc než
padesát procent prostředků naplánovaných v rámci strukturálních fondů,\"tvrdí
Kuchár. Zmínil se o Rakousku, Portugalsku i třeba Irsku. Důvodem je skutečnost,
že zájemci o finanční injekci z fondů EU měli problémy předložit odborně
zpracované projekty. Získat peníze na spolufinancování určité akce pomocí EU je
pochopitelně v řadě případů také příležitostí získat zakázku pro stavební firmy.
\"Musíme rozlišovat projekty podle jejich zaměření. Na velké projekty zaměřené
na životní prostředí se daří získat prostředky z EU, do značné míry i na
relativně menší akce. Podle hlediska čerpání peněz jsme nejúspěšnější z
kandidátských zemí. Není to hodnocení mé, ale oficiální unie,\"říká Ambrozek.
Mínil tím využití financování z předvstupních fondů unie. První miliardy korun,
které by mohla Česká republika získat z Bruselu po vstupu do EU, zřejmě půjdou
na zlepšení železnic, kanalizace a čistíren odpadních vod. Pět projektů za 3,7
miliardy korun, které budou žádat o podporu z evropského Fondu soudružnosti. O
tom, zda peníze skutečně přijdou, rozhodne do konce léta Evropská komise.
Největší přihlášený projekt je výstavba železničního koridoru Přerov - Olomouc
zhruba za 2,2 miliardy korun. Rekonstrukce železniční tratě Červenka - Zábřeh na
Moravě přijde na téměř 870 milionů korun. Zbytek půjde na výstavbu kanalizace a
čistíren odpadních vod v Klatovech a Berouně. Projekty by se měly začít
uskutečňovat již letos v červnu.
Peníze z Fondu soudržnosti jdou pouze do životního prostředí a dopravy. Veřejné
nebo soukromé subjekty mohou z fondu čerpat peníze na projekty za více než deset
milionů eur (asi 330 milionů Kč). Projekty za nižší cenu spadají do jiného
programu.
Podmínkou pro čerpání peněz z Fondu soudržnosti je hrubý domácí produkt na
obyvatele nižší než 90 procent průměru EU. Česká republika toto kritérium
splňuje, HDP nyní představuje zhruba 61 procent průměru EU. Peníze tak lze
využít na projekty na celém území republiky
Brno Finance ze strukturálních fondů EU jsou velmi častým obsahem diskusí na stavebních veletrzích v Brně. Daří se je získávat s rozdílným úspěchem, to však neplatí pro projekty zaměřené na ochranu životního prostředí. Vyplynulo to ze včerejšího neformálního rozhovoru mezi ministrem životního prostředí Liborem Ambrozkem a generálním ředitelem stavební společnosti Subterra Petrem Kuchárem. \"V minulosti žádná z přistupujících zemí do unie nedokázala využít víc než padesát procent prostředků naplánovaných v rámci strukturálních fondů,\"tvrdí Kuchár. Zmínil se o Rakousku, Portugalsku i třeba Irsku. Důvodem je skutečnost, že zájemci o finanční injekci z fondů EU měli problémy předložit odborně zpracované projekty. Získat peníze na spolufinancování určité akce pomocí EU je pochopitelně v řadě případů také příležitostí získat zakázku pro stavební firmy. \"Musíme rozlišovat projekty podle jejich zaměření. Na velké projekty zaměřené na životní prostředí se daří získat prostředky z EU, do značné míry i na relativně menší akce. Podle hlediska čerpání peněz jsme nejúspěšnější z kandidátských zemí. Není to hodnocení mé, ale oficiální unie,\"říká Ambrozek. Mínil tím využití financování z předvstupních fondů unie. První miliardy korun, které by mohla Česká republika získat z Bruselu po vstupu do EU, zřejmě půjdou na zlepšení železnic, kanalizace a čistíren odpadních vod. Pět projektů za 3,7 miliardy korun, které budou žádat o podporu z evropského Fondu soudružnosti. O tom, zda peníze skutečně přijdou, rozhodne do konce léta Evropská komise.
Největší přihlášený projekt je výstavba železničního koridoru Přerov - Olomouc zhruba za 2,2 miliardy korun. Rekonstrukce železniční tratě Červenka - Zábřeh na Moravě přijde na téměř 870 milionů korun. Zbytek půjde na výstavbu kanalizace a čistíren odpadních vod v Klatovech a Berouně. Projekty by se měly začít uskutečňovat již letos v červnu.
Peníze z Fondu soudržnosti jdou pouze do životního prostředí a dopravy. Veřejné nebo soukromé subjekty mohou z fondu čerpat peníze na projekty za více než deset milionů eur (asi 330 milionů Kč). Projekty za nižší cenu spadají do jiného programu.
Podmínkou pro čerpání peněz z Fondu soudržnosti je hrubý domácí produkt na obyvatele nižší než 90 procent průměru EU. Česká republika toto kritérium splňuje, HDP nyní představuje zhruba 61 procent průměru EU. Peníze tak lze využít na projekty na celém území republiky
Největší přihlášený projekt je výstavba železničního koridoru Přerov - Olomouc zhruba za 2,2 miliardy korun. Rekonstrukce železniční tratě Červenka - Zábřeh na Moravě přijde na téměř 870 milionů korun. Zbytek půjde na výstavbu kanalizace a čistíren odpadních vod v Klatovech a Berouně. Projekty by se měly začít uskutečňovat již letos v červnu.
Peníze z Fondu soudržnosti jdou pouze do životního prostředí a dopravy. Veřejné nebo soukromé subjekty mohou z fondu čerpat peníze na projekty za více než deset milionů eur (asi 330 milionů Kč). Projekty za nižší cenu spadají do jiného programu.
Podmínkou pro čerpání peněz z Fondu soudržnosti je hrubý domácí produkt na obyvatele nižší než 90 procent průměru EU. Česká republika toto kritérium splňuje, HDP nyní představuje zhruba 61 procent průměru EU. Peníze tak lze využít na projekty na celém území republiky
Sdílet článek na sociálních sítích