Středa, 24. dubna 2024

Geneticky upravené potraviny

Výsledky svého půlročního průzkumu zaměřeného na prodej geneticky modifikovaných potravin představili ekologové z Greenpeace.
Geneticky upravené potraviny


Moderátor (Martin Pouva):

Magdalena Klimovičová, koordinátorka genetické kampaně Greenpeace:
Geneticky modifikované potraviny jsou nepřesný výraz. Jedná se o potraviny, které jsou vyrobeny z geneticky modifikovaných plodin a jsou to takové plodiny, do kterých byl vložen naprosto cizorodý gen, který má za cíl měnit charakter té rostliny a nějakým způsobem tu rostlinu přizpůsobit nějakým zemědělským potřebám. Nemá to tudíž vůbec žádný efekt pro kvalitu pro spotřebitele, ta se tím nikterak nezvýší, naopak to přinese různá rizika, ať už výrazná týkajících se dopadu na životní prostředí a nebo rizika na zdraví, možné vzniky alergií, rezistence na antibiotika a další faktory.

Vy jste dělali nějaký průzkum. O co v tom průzkumu šlo a jaké jsou výsledky?

Magdalena Klimovičová, koordinátorka genetické kampaně Greenpeace:
My jsme se po ročním úsilí, kdy jsme se zabývali legislativní prací a vlastně pěstováním plodin na polích, tak jsme se rozhodli přejít na tzv. spotřebitelskou kampaň, protože věříme, že spotřebitel je ten, který rozhodne, zda se plodiny pěstovat budou či nikoliv geneticky modifikované. A abychom vlastně tuto spotřebitelskou kampaň mohli zahájit, tak jsme si udělali průzkum trhu, tj. průzkum politiky výrobců a řetězců ohledně využívání v jejich potravinářské výrobě. Tentýž průzkum se dělá na evropské úrovni, tj. ve všech státech Evropské unie a zároveň ve většině nových členských zemích Evropské unie.

Moderátor (Martin Pouva):
Myslíte si, že u nás je dostatek biopotravin, že pokud člověk skutečně chce se živit těmi biopotravinami, tak je to snadné?

Magdalena Klimovičová, koordinátorka genetické kampaně Greenpeace:
Je to pouhý trend prozatím, který má narůstající tendenci. Zatím se obhospodařuje ekologickým zemědělstvím asi 6 % obdělávatelné půdy a každým rokem toto procento narůstá. Biopotravin v určitém segmentu, tj. obiloviny a podobné suché plody je dostatek a poptávka neustále se zvyšuje. S tím souvisí také to, že i nabídka je čím dál tím širší.

Zdroj: TV Praha
Autor: Lucie Hněvkovská
Moderátor: Martin Pouva

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů