Environment: krotcí a rozvážní
Kdo by se nechal zlákat k návštěvě nové výstavy v pražské Galerii Kritiků jen na
základě jejího názvu, byl by určitě překvapen. Expozice Otevírání krajiny totiž
nepředstavuje žádné klasické \"krajinky\", ale práce studentů brněnského
ateliéru Environment.
Ve výstavní síni se stropním světlem se představují hlavně fotografie, nechybí
ani video a dvd projekce, malba či instalace. Na to, že jde o práce mladých
umělců, působí výstava poněkud krotce.
Žádné pobuřující dílo, žádná drsná podívaná nutící diváka k většímu ekologickému
uvědomění - jak by se od studentů ateliéru zaměřeného na životní prostředí
čekalo.
Krotkost prací však vyvažuje promyšlenost, která je cennější než efektní
umělecké výkřiky s krátkou životností.
Série barevných fotografií Václava Skácela je vtipnou přehlídkou geograficky
velmi odlišných, strukturou přitom podobných krajin. V popředí každé se tyčí
skalní útes a za ním se otevírá široký pohled na středozemní vesnici, zarostlý
lom, nebo krajinu posetou ocelovými větrnými elektrárnami.
Pointou každého snímku je postava mladíka stojícího na útesu a s gustem močícího
do údolí.
Přírodní krajina konfrontovaná se zásahem člověka je námětem videofilmu Víta
Krause, který snímal jízdu traktoru v poli. Traktor se zařízením na prořezávání
dřevin v poli \"vykousává\" pravidelný obrazec.
Nesmyslné počínání stroje dává prostor k myšlenkám o lidské nezodpovědnosti, ale
zároveň připomene potlačované představy každého, kdo někdy zatoužil vyšlapat
nějaký obrazec do neporušeného lánu obilí, nebo zabořit ruku do nenakrojeného
dortu.
Martin Jelínek svou instalací Tradiční výroba tvarohu jemně připomíná, jak jsme
se vzdálili od využívání základních přírodních zdrojů. Na kladkostroji je
připevněná plena, ze které pomyslně odkapává mléko. Z reproduktoru (pokud není
zrovna odpojený) se ozývá hlas, předčítající recept na domácí tvaroh.
Jako kontrast k tvarohové instalaci působí krátký film Zuzany Orlové, která
natáčela v nočních rušných ulicích mexického velkoměsta.
Městská krajina figuruje i na fotografiích Soni Goldové. Digitální montáží
vytváří podivné krajiny se sídlištěm, otlučenou zdí počmáranou sprejery, se
staveništěm či hotelovým komplexem.
Pražská výstava sice není oslňující a soustřeďuje se spíš na drobné nápady, jiný
pohled na krajinu přesto otevírá.
Otevírání krajiny, studentské práce ateliéru Environment.
Galerie Kritiků Praha, výstava potrvá do 8. srpna
Kdo by se nechal zlákat k návštěvě nové výstavy v pražské Galerii Kritiků jen na základě jejího názvu, byl by určitě překvapen. Expozice Otevírání krajiny totiž nepředstavuje žádné klasické \"krajinky\", ale práce studentů brněnského ateliéru Environment.
Ve výstavní síni se stropním světlem se představují hlavně fotografie, nechybí ani video a dvd projekce, malba či instalace. Na to, že jde o práce mladých umělců, působí výstava poněkud krotce.
Žádné pobuřující dílo, žádná drsná podívaná nutící diváka k většímu ekologickému uvědomění - jak by se od studentů ateliéru zaměřeného na životní prostředí čekalo.
Krotkost prací však vyvažuje promyšlenost, která je cennější než efektní umělecké výkřiky s krátkou životností.
Série barevných fotografií Václava Skácela je vtipnou přehlídkou geograficky velmi odlišných, strukturou přitom podobných krajin. V popředí každé se tyčí skalní útes a za ním se otevírá široký pohled na středozemní vesnici, zarostlý lom, nebo krajinu posetou ocelovými větrnými elektrárnami.
Pointou každého snímku je postava mladíka stojícího na útesu a s gustem močícího do údolí.
Přírodní krajina konfrontovaná se zásahem člověka je námětem videofilmu Víta Krause, který snímal jízdu traktoru v poli. Traktor se zařízením na prořezávání dřevin v poli \"vykousává\" pravidelný obrazec.
Nesmyslné počínání stroje dává prostor k myšlenkám o lidské nezodpovědnosti, ale zároveň připomene potlačované představy každého, kdo někdy zatoužil vyšlapat nějaký obrazec do neporušeného lánu obilí, nebo zabořit ruku do nenakrojeného dortu.
Martin Jelínek svou instalací Tradiční výroba tvarohu jemně připomíná, jak jsme se vzdálili od využívání základních přírodních zdrojů. Na kladkostroji je připevněná plena, ze které pomyslně odkapává mléko. Z reproduktoru (pokud není zrovna odpojený) se ozývá hlas, předčítající recept na domácí tvaroh.
Jako kontrast k tvarohové instalaci působí krátký film Zuzany Orlové, která natáčela v nočních rušných ulicích mexického velkoměsta.
Městská krajina figuruje i na fotografiích Soni Goldové. Digitální montáží vytváří podivné krajiny se sídlištěm, otlučenou zdí počmáranou sprejery, se staveništěm či hotelovým komplexem.
Pražská výstava sice není oslňující a soustřeďuje se spíš na drobné nápady, jiný pohled na krajinu přesto otevírá.
Otevírání krajiny, studentské práce ateliéru Environment.
Galerie Kritiků Praha, výstava potrvá do 8. srpna
Ve výstavní síni se stropním světlem se představují hlavně fotografie, nechybí ani video a dvd projekce, malba či instalace. Na to, že jde o práce mladých umělců, působí výstava poněkud krotce.
Žádné pobuřující dílo, žádná drsná podívaná nutící diváka k většímu ekologickému uvědomění - jak by se od studentů ateliéru zaměřeného na životní prostředí čekalo.
Krotkost prací však vyvažuje promyšlenost, která je cennější než efektní umělecké výkřiky s krátkou životností.
Série barevných fotografií Václava Skácela je vtipnou přehlídkou geograficky velmi odlišných, strukturou přitom podobných krajin. V popředí každé se tyčí skalní útes a za ním se otevírá široký pohled na středozemní vesnici, zarostlý lom, nebo krajinu posetou ocelovými větrnými elektrárnami.
Pointou každého snímku je postava mladíka stojícího na útesu a s gustem močícího do údolí.
Přírodní krajina konfrontovaná se zásahem člověka je námětem videofilmu Víta Krause, který snímal jízdu traktoru v poli. Traktor se zařízením na prořezávání dřevin v poli \"vykousává\" pravidelný obrazec.
Nesmyslné počínání stroje dává prostor k myšlenkám o lidské nezodpovědnosti, ale zároveň připomene potlačované představy každého, kdo někdy zatoužil vyšlapat nějaký obrazec do neporušeného lánu obilí, nebo zabořit ruku do nenakrojeného dortu.
Martin Jelínek svou instalací Tradiční výroba tvarohu jemně připomíná, jak jsme se vzdálili od využívání základních přírodních zdrojů. Na kladkostroji je připevněná plena, ze které pomyslně odkapává mléko. Z reproduktoru (pokud není zrovna odpojený) se ozývá hlas, předčítající recept na domácí tvaroh.
Jako kontrast k tvarohové instalaci působí krátký film Zuzany Orlové, která natáčela v nočních rušných ulicích mexického velkoměsta.
Městská krajina figuruje i na fotografiích Soni Goldové. Digitální montáží vytváří podivné krajiny se sídlištěm, otlučenou zdí počmáranou sprejery, se staveništěm či hotelovým komplexem.
Pražská výstava sice není oslňující a soustřeďuje se spíš na drobné nápady, jiný pohled na krajinu přesto otevírá.
Otevírání krajiny, studentské práce ateliéru Environment.
Galerie Kritiků Praha, výstava potrvá do 8. srpna
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích