Pátek, 29. března 2024

Nesmyslné zákazy nikdy nic neřeší

Nesmyslné zákazy nikdy nic neřeší
Je období dovolených a veřejnost se opět rozděluje na dva tábory. Jeden \"na břehu\" a druhý \"na vodě\".
První skupinu tvoří ti, kteří mají na březích chaty a využívají vodní hladinu k pasivnímu odpočinku, touží po klidu a jediné, co chtějí slyšet, je šumění splavu. Druhou, popravdě menší, skupinu tvoří ti, co provozují vodní sporty.
Názory obou skupin jsou velmi radikální. Ti na břehu chtějí, aby stále trval komunistický zákaz plavby lodí se spalovacími motory, ti na vodě se chtějí kochat krásami naší krajiny z jiné perspektivy, či provozovat plavbu jako sport.
V roce 2001 byl přijat nový vodní zákon. Ten zrušil desítky let trvající stav, kdy bylo na vodě zakázáno téměř všechno. Lidé mohou využívat vodní hladinu nejen ke koupání a rybaření, ale také k rekreační plavbě a vodním sportům tak, jak je zvykem v civilizovaném světě.
Plavba lodí se spalovacími motory ovšem představuje riziko pro životní prostředí i pro bezpečnost lidí. Proto Ministerstvo dopravy připravilo vyhlášku, která měla upravit podmínky pro plavbu a regulovat takové činnosti, jako jsou vodní lyžování, provoz vodních skútrů, tankování, odstraňování odpadů. Tehdy se rozhořel konflikt mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí. Týkal se hlavně provozu vodních skútrů, ačkoliv to byla jen malá část problematiky.
Doprava chtěla povolit jejich plavbu ve vymezených oblastech, kde by nikoho neohrožovaly, plavba by se uskutečňovala kontrolovaně a s ohledem na ochranu životního prostředí. Obcím, na jejichž katastru by se plocha nacházela, by to přinášelo prospěch, protože by mohly vybudovat tankoviště, občerstvení a další servis s provozováním těchto sportů spojený. Životní prostředí chtělo zakázat vše, dokonce i vodní lyžování.
Doprava prohrála a výsledkem je současný úplný zákaz provozování vodních skútrů a rychlých motorových člunů od jara do podzimu. V zimě se jim provoz milostivě povoluje dokonce kdekoliv.
Přitom stačilo poučit se z vývoje u vodního lyžování. Ze začátku byl tento sport provozován všude - výsledkem byly úrazy lyžařů i plavců. Následoval úplný zákaz. Ten samozřejmě dodržován nebyl. Nakonec se došlo k rozumnému řešení, to jest, že pro vodní lyžování byly vyhrazeny jen určité plochy. Vodní lyžaři dnes nikoho neohrožují a naopak, nejsou nikým rušeni.
Právě období dovolených ukazuje, že úplný zákaz nic neřeší. Rychlé čluny a vodní skútry rejdí skoro všude. Jezdí se tam, kde by se jezdit nemělo, je ohrožována bezpečnost plavců a dalších, kteří se na vodě vyskytují.
Je nutné to co nejdříve napravit. Je třeba se vrátit k jedinému rozumnému řešení, kdy Státní plavební správa v dohodě s dotčenými obcemi a se správou povodí vyhradí určité plochy, vyznačí je plavebními znaky a kontrolou zajistí dodržování stanovených pravidel. Jedině takové řešení bude ku prospěchu všech: těch na břehu i těch na vodě.
Autor, bývalý ministr dopravy, je poslancem za ČSSD
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů