Netradiční zdroje
Výroba energie z obnovitelných nebo netradičních zdrojů má v naší zemi zcela
určitě značné rezervy. Stačí jen vzpomenout na zbytkový komunální odpad. Je sice
již několik spaloven, které ho energeticky využívají (Praha, Liberec), ale stále
ještě většina tohoto odpadu končí na skládkách. Před několika lety jsem četl
odhad, že ve zbytkovém komunálním odpadu v naší republice je skryta energie
odpovídající 3,5 mil. tunám energetického hnědého uhlí. V roce 1997 jsem ve
Švýcarsku navštívil dvě spalovny, z nichž jedna byla přímo v aglomeraci Curychu
a obě vyráběly elektřinu a teplo. Bylo nám sděleno, že v roce 2000 bude muset
veškerý zbytkový komunální odpad "projít" spalovnami. Jistě ve Švýcarsku je
větší kázeň občanů při třídění komunálního odpadu.
Výroba energie z obnovitelných nebo netradičních zdrojů má v naší zemi zcela určitě značné rezervy. Stačí jen vzpomenout na zbytkový komunální odpad. Je sice již několik spaloven, které ho energeticky využívají (Praha, Liberec), ale stále ještě většina tohoto odpadu končí na skládkách. Před několika lety jsem četl odhad, že ve zbytkovém komunálním odpadu v naší republice je skryta energie odpovídající 3,5 mil. tunám energetického hnědého uhlí. V roce 1997 jsem ve Švýcarsku navštívil dvě spalovny, z nichž jedna byla přímo v aglomeraci Curychu a obě vyráběly elektřinu a teplo. Bylo nám sděleno, že v roce 2000 bude muset veškerý zbytkový komunální odpad "projít" spalovnami. Jistě ve Švýcarsku je větší kázeň občanů při třídění komunálního odpadu.
Část odpadu z těžby dřeva je využívána v elektrárnách ČEZ, stále více se část obyvatel vrací k samotěžbě dřeva. Je to často reakce na zvyšování cen zemního plynu a elektřiny. Ale stačí se např. podívat do bavorského pohraničí. Téměř každá usedlost je obklopena palivovým dřevem. I poměrně bohatí Němci umějí šetřit a vědí velice dobře, že v lesích mají dost vlastního paliva. Rád bych připomenul ještě jeden poměrně velký zdroj. A tím je okolí železničních tratí a silnic. Jsou totiž porostlé keři a stromy, které je třeba v určitých časových intervalech kácet a likvidovat. Jako bývalý pracovník Českých drah jsem v kontaktu s příslušnými pracovníky a vím, že i České dráhy připravují projekty energetického využití dřevní hmoty vytěžené z traťových těles. Toho dřevního odpadu jsou totiž tisíce tun a bude záležet na tom, jak skloubit práce při údržbě traťového tělesa, skladování a konečné energetické využití. Snad se podaří dosáhnout i na některé dotační tituly. A podobně! je tomu okolo silnic.
České dráhy mají možná výhodu provozní řady vlastních kotelen. To organizace zabezpečující údržbu silnic většinou nemají. Řešením by však bylo uplatnit takto získané obnovitelné palivo v nějaké regionální kotelně.
Nově připravovaná legislativa počítá s tím, že při výstavbě nových nebo rekonstrukci stávajících tepelných zdrojů bude zakotvena povinnost prověřit možnost využívání obnovitelného energetického paliva. Nebude to určitě jednoduchý proces a bude složitý na kooperaci mezi budoucím provozovatelem takového zdroje a dodavateli obnovitelného paliva. Bude třeba zabezpečit dostatečné skladové kapacity, ale jednou se začít musí.
AUTOR: Josef Šalda
Čelákovice
Část odpadu z těžby dřeva je využívána v elektrárnách ČEZ, stále více se část obyvatel vrací k samotěžbě dřeva. Je to často reakce na zvyšování cen zemního plynu a elektřiny. Ale stačí se např. podívat do bavorského pohraničí. Téměř každá usedlost je obklopena palivovým dřevem. I poměrně bohatí Němci umějí šetřit a vědí velice dobře, že v lesích mají dost vlastního paliva. Rád bych připomenul ještě jeden poměrně velký zdroj. A tím je okolí železničních tratí a silnic. Jsou totiž porostlé keři a stromy, které je třeba v určitých časových intervalech kácet a likvidovat. Jako bývalý pracovník Českých drah jsem v kontaktu s příslušnými pracovníky a vím, že i České dráhy připravují projekty energetického využití dřevní hmoty vytěžené z traťových těles. Toho dřevního odpadu jsou totiž tisíce tun a bude záležet na tom, jak skloubit práce při údržbě traťového tělesa, skladování a konečné energetické využití. Snad se podaří dosáhnout i na některé dotační tituly. A podobně! je tomu okolo silnic.
České dráhy mají možná výhodu provozní řady vlastních kotelen. To organizace zabezpečující údržbu silnic většinou nemají. Řešením by však bylo uplatnit takto získané obnovitelné palivo v nějaké regionální kotelně.
Nově připravovaná legislativa počítá s tím, že při výstavbě nových nebo rekonstrukci stávajících tepelných zdrojů bude zakotvena povinnost prověřit možnost využívání obnovitelného energetického paliva. Nebude to určitě jednoduchý proces a bude složitý na kooperaci mezi budoucím provozovatelem takového zdroje a dodavateli obnovitelného paliva. Bude třeba zabezpečit dostatečné skladové kapacity, ale jednou se začít musí.
AUTOR: Josef Šalda
Čelákovice
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích