zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Italští odborníci dali Heřminovským naději, že přehrada nebude prosazena

11.10.2004
Voda
EIA
Italští odborníci dali Heřminovským naději, že přehrada nebude prosazena

NOVÉ HEŘMINOVY – Obyvatelům Nových Heřminov na Bruntálsku svitla naděje, že nebudou muset odejít ze svých domovů kvůli plánované stavbě přehrady. Stalo se tak díky návštěvě italských expertů, jejichž cílem je najít nejlepší řešení protipovodňové ochrany na řece Opavě. Odborníci se netajili tím, že velmi problematickou stavbu přehrady takového rozsahu bude velmi obtížné v rámci Evropské unie prosadit.

 

"Členství v Evropské unii nám v mnohém život ztěžuje, ale také dává lidem i v malé obci možnost bránit se proti podobným plánům. Pokud má návrh přehrady projít procesy unie, musí být v souladu s požadavky lidí tady," uvedl architekt Fulvio Scapellati. Podobné případy podle jeho slov v minulosti vedly ke schválení direktivy pro lidi, kteří se ocitli ve stejné situaci jako Heřminovští. Scapellati zdůraznil, že budou navrhovaná opatření zkoumat nejenom z ekonomického hlediska, ale také z hlediska dopadů na životní prostředí. "Budeme se snažit najít co nejvíce řešení, protože jsme si vědomi toho, že takové velké projekty mají jen malou šanci na prosazení," ujistil Scapellati.

 

Scapellati spolu se svým kolegou na pozvání ministerstva zemědělství posuzuje stávající varianty řešení ochrany města Krnova před povodněmi. Jako nejlepší je stále představována stavba přehrady, která by zatopila obec Nové Heřminovy. Záměr už schválili i krajští zastupitelé a bude o něm rozhodovat vláda.

 

Scapellati připustil, že některé části studie, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo zemědělství nebyly rozpracovány a bylo by potřeba je dokončit. "Taková řeč se nám líbila, protože jsme přesvědčeni o tom, že když budou pečlivě prozkoumány skutečně všechny návrhy na ochranu před povodněmi na řece Opavě, ukáže se, že přehrada není jediné a nejlepší řešení," uvádí Lenka Daňhelová ze sdružení Arnika. Zároveň se však obává přílišného technického zaměření architekta a upozorňuje na to, že nikdo nezná zadání, jaké odborníci od ministerstva zemědělství dostali.

 

Fulvio Scapellati je podle informací Arniky autorem kontroverzní studie dopravní obslužnosti města Brna, jejíž součástí je mimo jiné návrh na přesun brněnského hlavního nádraží.

Arnika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí