zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologové jsou odhodláni brzdit dálnici D8

19.10.2004
EIA
Ekologové jsou odhodláni brzdit dálnici D8
Práce na tunelu Libouchec na dálnici D8 od středy stojí. Dálnice měla být původně dostavena v roce 2005. Od začátku ji však zdržují protesty ekologů.
Kvůli poslednímu protestu se stavba strategické dálnice může zdržet i čtvrt roku. Ani pak není osud stavby jistý. Pokud totiž ekologové prohrají, jsou odhodláni podat další odvolání. Obyvatelé podél mezinárodní silnice E55 jsou rozhořčeni. Každé zdržení D8 je pro ně neúnosné, protože naděje, že obcemi nebudou projíždět stovky kamionů, se ztrácí.
"Netušil jsem, že vznikne taková aféra. Když jsme před měsícem zjistili, že se i přes rozhodnutí soudu o zastavení prací stále staví, šokovalo nás to. Je dobře, že k zastavení stavby ministerstvo přistoupilo," řekl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Než vydá soud konečné rozhodnutí, budou práce na tunelu stát. "Soud by měl rozhodnout v listopadu. Pokud bude stavba povolena, zřejmě podáme odvolání," řekl Patrik. Rozkladová komise ministerstva dopravy připomínky hnutí ke stavebnímu řízení zamítla. Proto se Děti země obrátily na soud. Do té doby platí předběžné opatření, které stavbu pozastavilo.
Pokud se soud přikloní na stranu ekologů, stavba se podle Laušmana pozdrží o čtvrt roku. Podle ředitele silnic a dálnic Petra Laušmana žádné finanční ztráty nehrozí. Dělníci, kteří dosud na stavbě pracovali, provedou zabezpečovací práce.
Zastavením prací na tunelu jsou rozčarovány některé obce podél mezinárodní silnice E55. Zprovoznění dálnice D8 je pro ně jedinou záchranou před kamiony a auty, kterých denně projede přes přechod Cínovec na Teplicku více než 2000. "Nemůžeme větrat, bojíme se přecházet silnici, dýcháme výfukové plyny, a proti tomu bojujeme sami," řekla starostka Dubí na Teplicku Ilona Smítková. Děti Země jejich rozhořčení chápou. "Chyba je u ministra. My se pouze bráníme," uvedl Patrik.
Ve sporu jde podle něj nikoli o ekologické dopady stavby, ale o právo ekologického hnutí účastnit se stavebního řízení. Ministr dopravy Milan Šimonovský odmítl připomínky Dětí Země ke stavebnímu rozhodnutí, protože podle jeho tvrzení nebyly účastníky stavebního řízení. Hnutí je ale přesvědčeno o tom, že mělo právo se řízení zúčastnit. Proto se Děti Země obrátily na soud.
Jak vysoké budou náklady na zakonzervování tunelu, mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření nedokázal odhadnout. "Zatím není zřejmé, na jak dlouho a v jakém rozsahu se bude tunel zabezpečovat," řekl. Původně měl tunel s asi 700metrovým úsekem dálnice stát necelou miliardu korun.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí