Čtvrtek, 18. dubna 2024

Trh s biopotravinami prudce stoupá

Trh s biopotravinami prudce stoupá
Evropský trh s biopotravinami stoupá ročně asi o patnáct procent a tržby za potraviny se značkou bio strmě stoupají a dosahují už téměř třiceti miliard eur ročně.
V Česku roste prodej biopotravin ještě rychleji - loni se zvýšil o sedmnáct procent, v zemi ale pořád jejich nákup tvoří méně než jednu desetinu z celkové spotřeby potravin. Obrat na tuzemském trhu dosáhl loni podle odhadů specializované agentury Green marketing asi sto osmdesáti miliónů korun.

Biovýrobků stále přibývá
Trend zaměřený na zákazníky, kteří chtějí nakupovat ekologické potraviny nebo produkty z oblasti zdravé výživy, byl přitom jasně viditelný na největším světovém potravinářském veletrhu Sial, který se konal minulý týden v Paříži. Tam byly biopotraviny a zdravá výživa jedním z hlavních témat výstavy.
"Zákazníci po nás už v podstatě nechtějí nic jiného než produkty s certifikátem ekologického zemědělství," uvedl například Alexandre Gentile z italské společnosti Argei, která nabízí produkty z oliv ze Sardinie.
"Firem, které mají biovýrobky, stále přibývá, lidé je prostě žádají a tlačí k tomu taky obchodníky," řekla Karin De Rour z francouzské firmy Cedex, jež obchoduje s biopotravinami. Ekologickým původem se na veletrhu chlubily také producenti sýrů, masa, biopotravinám byla vyhrazena celá jedna sekce. Na veletrhu Sial se představilo téměř pět a půl tisíce firem a společností z devadesáti osmi zemí a z pěti světadílů se na něj přijelo podívat přes sto dvacet tisíc návštěvníků, většinou obchodníků. Účast firem z celého světa se přitom rok od roku zvyšuje. V zemích Evropské unie se přitom spotřebuje nejvíc biopotravin, z celkového světového obratu je to téměř čtyřicet šest procent, dalším zajímavým trhem je také Severní Amerika.

Firmy by chtěly víc vyvážet
V patnácti zemích Evropské unie nyní existuje po biopotravinách a zdravé výživě větší poptávka, než je nabídka zemědělců a potravinářských firem. Tuzemské firmy proto hledají možnosti, jak se na trhy v zahraniční dostat, neboť domácí trh je podle jejich názoru pořád velmi malý.
"V tuzemsku je pořád hlavní cena výrobku, k nízké ceně tlačí i obchodní řetězce. Vyvážíme například do Spojených států nebo do Německa, chceme získat zakázky i na dalších trzích. Proto jsme například letos poprvé přijeli i na výstavu Sial," uvedla manažerka exportu společnosti Nový Věk z Vysokého Mýta Petra Šilhavá. Právě jeden z výrobků firmy získal na největším světovém setkání potravinářů v Paříži cenu za inovaci.
"To nám určitě může pomoci získat další kontrakty," dodala Šilhavá. Cenu za inovaci získala také další tuzemská společnost zabývající se výrobou potravin určených pro zdravou výživu - firma Emco. Ta nyní vyváží do dvanácti zemí světa, jako jsou například Německo nebo Maroko.
Zlatý Sial, cenu udělovanou jednomu výrobku z každé země, nakonec získaly v Paříži čokoládové bonboniéry od společnosti Nestlé.

Zdravá výživa v řetězcích
Téměř polovinu v tuzemsku prodaných biopotravin lidé nakoupí v obchodních řetězcích, čtvrtinu pak ve specializovaných prodejnách, kterých je v zemi přes tři sta, roste také prodej přímo od ekologických zemědělců.
Podle agentury Green marketing mají lidé největší zájem o čerstvou zeleninu, mléko, vepřové a drůbeží maso. Potřebný certifikát má v Česku přes tisíc různých výrobků, z toho je ale část z dovozu.
Nejlepší tuzemskou biopotravinou roku 2004 byl v tradiční anketě vyhlášen biouherák, který vyrábí Josef Sklenář z ekofarmy Sasov nedaleko Jihlavy. Biouherák je přitom první potravinou svého druhu na tuzemském trhu, biovepřové se v tuzemsku zatím příliš neprodává.

Trh biopotravin

Celkový obrat ve světě:
Asi třicet miliard eur
Z toho:
Evropa: 46 procent
Severní Amerika: 37 procent
Asie: 16 procent
Austrálie, Nový Zéland: 1 procento
V tuzemsku:
Obrat za rok 2003:
180 miliónů korun (nárůst o 17 procent)
Podíl na celkové spotřebě potravin: přibližně 0,1 procenta
Nejlepší tuzemská biopotravina roku 2004:
V tradiční anketě zvítězil Bio uherák, který vyrábí Josef Sklenář z ekofarmy Sasov nedaleko Jihlavy
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů