zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Trendem jsou akvizice

29.10.2004
Obecné
Trendem jsou akvizice
Ukazuje se, že dodržování zásad trvale udržitelného rozvoje nemusí pro firmy znamenat jen zvýšené náklady, ale i dobrý byznys.
Četné akvizice především velkých řetězců, které kupují menší firmy zabývající se produkcí na přísně přírodních a vůči životnímu prostředí přátelských základech, jsou toho důkazem, píše list Financial Times.

Zájem o zelené firmy roste
"Je to trend a velké řetězce nechtějí chybět, protože tam jsou peníze," říká Mike Lawrence, vice-prezident bostonské konzultační firmy Cone. Součástí světového kosmetického giganta Estée Lauder je již od roku 1997 společnost Aveda. Zabývá se především výrobou přírodní kosmetiky a koncern Estée Lauder za ni zaplatil 300 miliónů dolarů.
Francouzská potravinářská společnost Danone získala firmu Stonyfield Farm, velkého producenta bio jogurtů. Nantucket Nectars, výrobce přírodních ovocných džusů, je součástí Cadbury - Schweppes, producenta nápojů a cukrovinek.
Stejně tak britsko-nizozemský řetězec Univeler pohltil producenta zmrzlin Ben & Jerry's, který vyrábí přísně podle zásad udržitelného rozvoje.
Trh s produkty, vyráběnými na základě zásad trvale udržitelného rozvoje, podle serveru thesunlink.com stále roste. Pro velké společnosti však nadále zůstane jen jednou částí jejich portfolia, i když jim kromě zisků přináší značné vylepšení podnikové image.. "Velké společnosti zjistily, že nejde o nějaký krátkodobý výstřelek," říká Lawrence. "Tyto firmy byly jednoznačně úspěšné a velké řetězce z toho chtějí těžit, i když to nikdy nebude hlavním předmětem jejich aktivit, přinejmenším v dohledné době," dodává.
Joel Makower, zakladatel Green Business Network, nabízí skeptičtější pohled. Tvrdí, že akvizice neprobíhají ani tak z důvodů sympatií velkých firem k udržitelnému rozvoji, ale jednoduše kvůli tomu, že "zelené firmy" jsou výhodnou koupí. Příkladem může být americký potravinářský řetězec Whole Foods. Jedná se o nejrychleji rostoucí maloobchodní řetězec ve Spojených Státech. Všechny produkty, které prodává, jsou vyráběny a připravovány k prodeji výhradně podle přísných pravidel bioprodukce a udržitelného rozvoje.

Zákazníci si rádi připlatí
Ačkoli zboží Whole Foods patří k vyšší cenové kategorii, zákazníci jsou podle odborníků ochotni připlatit za vědomí, že jde o čistě přírodní výrobky. Firma dokonce úspěšně expandovala do Velké Británie. Roční prodeje každého z obchodů se pohybují okolo 22 miliónů dolarů, o zákazníky tedy nemusí mít strach. Jedná se o skutečně promyšlený obchod, píší Finacial Times.

Žebříček firem podle zásad udržitelného rozvoje
Vedoucí společnosti v jednotlivých sektorech
Název firmy Sektor Země Tržní hodnota
(v miliardách USD)
Toyota Motor automobily Japonsko 130,65
Statoil energie Norsko 27,57
Univeler potraviny a nápoje Nizozemsko 65,30
Swiss Reinsurance pojišťovny Švýcarsko 19,97
Procter & Gamble spotřební chemie a služby USA 139,35
Intel technologie USA 184,66
British Telecom telekomunikace Velká Británie 28,90
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí