Čtvrtek, 25. dubna 2024

Trendem jsou akvizice

Trendem jsou akvizice
Ukazuje se, že dodržování zásad trvale udržitelného rozvoje nemusí pro firmy znamenat jen zvýšené náklady, ale i dobrý byznys.
Četné akvizice především velkých řetězců, které kupují menší firmy zabývající se produkcí na přísně přírodních a vůči životnímu prostředí přátelských základech, jsou toho důkazem, píše list Financial Times.

Zájem o zelené firmy roste
"Je to trend a velké řetězce nechtějí chybět, protože tam jsou peníze," říká Mike Lawrence, vice-prezident bostonské konzultační firmy Cone. Součástí světového kosmetického giganta Estée Lauder je již od roku 1997 společnost Aveda. Zabývá se především výrobou přírodní kosmetiky a koncern Estée Lauder za ni zaplatil 300 miliónů dolarů.
Francouzská potravinářská společnost Danone získala firmu Stonyfield Farm, velkého producenta bio jogurtů. Nantucket Nectars, výrobce přírodních ovocných džusů, je součástí Cadbury - Schweppes, producenta nápojů a cukrovinek.
Stejně tak britsko-nizozemský řetězec Univeler pohltil producenta zmrzlin Ben & Jerry's, který vyrábí přísně podle zásad udržitelného rozvoje.
Trh s produkty, vyráběnými na základě zásad trvale udržitelného rozvoje, podle serveru thesunlink.com stále roste. Pro velké společnosti však nadále zůstane jen jednou částí jejich portfolia, i když jim kromě zisků přináší značné vylepšení podnikové image.. "Velké společnosti zjistily, že nejde o nějaký krátkodobý výstřelek," říká Lawrence. "Tyto firmy byly jednoznačně úspěšné a velké řetězce z toho chtějí těžit, i když to nikdy nebude hlavním předmětem jejich aktivit, přinejmenším v dohledné době," dodává.
Joel Makower, zakladatel Green Business Network, nabízí skeptičtější pohled. Tvrdí, že akvizice neprobíhají ani tak z důvodů sympatií velkých firem k udržitelnému rozvoji, ale jednoduše kvůli tomu, že "zelené firmy" jsou výhodnou koupí. Příkladem může být americký potravinářský řetězec Whole Foods. Jedná se o nejrychleji rostoucí maloobchodní řetězec ve Spojených Státech. Všechny produkty, které prodává, jsou vyráběny a připravovány k prodeji výhradně podle přísných pravidel bioprodukce a udržitelného rozvoje.

Zákazníci si rádi připlatí
Ačkoli zboží Whole Foods patří k vyšší cenové kategorii, zákazníci jsou podle odborníků ochotni připlatit za vědomí, že jde o čistě přírodní výrobky. Firma dokonce úspěšně expandovala do Velké Británie. Roční prodeje každého z obchodů se pohybují okolo 22 miliónů dolarů, o zákazníky tedy nemusí mít strach. Jedná se o skutečně promyšlený obchod, píší Finacial Times.

Žebříček firem podle zásad udržitelného rozvoje
Vedoucí společnosti v jednotlivých sektorech
Název firmy Sektor Země Tržní hodnota
(v miliardách USD)
Toyota Motor automobily Japonsko 130,65
Statoil energie Norsko 27,57
Univeler potraviny a nápoje Nizozemsko 65,30
Swiss Reinsurance pojišťovny Švýcarsko 19,97
Procter & Gamble spotřební chemie a služby USA 139,35
Intel technologie USA 184,66
British Telecom telekomunikace Velká Británie 28,90
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů