zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Auta lze omezovat, ale není to jednoduché

02.11.2004
Obecné
Auta lze omezovat, ale není to jednoduché
Jak se bránit proti masivnímu nárůstu kamiónové dopravy?
Nevládní organizace mají jasno: automobilismus je nutné omezovat. Škodliviny z výfuků znečišťují ovzduší a ohrožují klimatickou rovnováhu Země. Auta zabíjejí a zraňují lidi a způsobují tolik hluku, až to vyvolává zdravotní potíže.
Ministerstvo dopravy už na prvním omezení pracuje. Chce zavést elektronické mýto, které těžkým nákladním autům zdraží cestu po zhruba 3000 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných silnic I. třídy.
Za jeden kilometr by dopravce měl zaplatit tři až pět korun, o konečné ceně ještě úřady nerozhodly. V současnosti to jsou po rozpočítání dálniční známky pro mnohé firmy jen desetihaléře na kilometr.
Jenže mýtné má začít platit až v roce 2006, i když vláda chtěla jeho přípravu uspíšit. Navíc ani mýtné nemusí znamenat, že kamiónů ubude. V Rakousku se mýto vybírá bezmála rok a kamiónů naopak přibylo, i když mnozí dopravci raději jezdí přes levné české silnice.
ČTK uvedla, že od ledna do září jelo po brennerské dálnici spojující Rakousko s Itálií o třináct procent více kamiónů než ve stejném období loni. Odborníci si tento nárůst vysvětlují tím, že Rakousko od letoška už prakticky nemůže omezovat tranzit nákladních vozů přes své území.
"Elektronické mýtné je dobrá cesta, už aby to bylo," říká i někdejší ministr dopravy Petr Moos. A současný ministr Milan Šimonovský dodává: elektronické mýtné aspoň částečně pokryje náklady na stavbu, opravu či údržbu nejvytíženějších tahů.
Opravdu půjde jen o částečné pokrytí nákladů. Jen na opravy poničených silnic by bylo zapotřebí desítky až stovky miliard korun, přičemž výnos z elektronického mýta bude několik miliard.
"Ani vyšší poplatky za kamióny nepomohou, pokud s nimi nepřijdou řešení, jež nabídnou reálnou alternativu křižujícím kamiónům," domnívá se Pavel Přibyl z ekologického Hnutí Duha.
Ministr Šimonovský tvrdí, že jednu takovou podporu ekologičtější dopravě už chystá, a to daňové zvýhodnění kombinované dopravě. "Jízda po železnici by měla být levnější," říká Šimonovský.
Dalším krokem musí podle něj být důsledná kontrola řidičů těžkých nákladních aut. Ministerstvo dopravy nedávno zveřejnilo statistiku, z níž vyplynulo, že minimálně každý osmý kamión byl přetížený.
Vláda už rozhodla o pravidelných kontrolách kamiónů na dálnici z Prahy do Brna, kde v poslední době zavinily nákladní vozy vážné dopravní nehody. Policie kontroluje i to, jestli mají řidiči platnou eurolicenci, nebo zda dodržují bezpečnostní přestávky.
V současnosti je v zemi asi třicet mobilních vah. Podle Šimonovského by se měla zaměřit pozornost i na silnice II. a III. tříd, kde těžká auta mohou způsobit ještě větší škody, protože tyto komunikace nejsou stavěny na tak velkou zátěž. Zkušenosti z Rakouska přitom ukazují, že se kamióny po zavedení mýtného snažily zpoplatněné dálnice objet. Pomohl až úplný zákaz vjezdu kamiónů.
Podle někdejšího ministra dopravy Petra Moose záleží i na železničních dopravcích, jak dokáží konkurovat silnici. "Železniční operátoři musí být flexibilnější, lépe spolupracovat se silniční dopravou," říká Moos, podle něhož jsou záchranou pro železnice logistická centra ve významných dopravních uzlech. Jedno takové centrum vzniká v Pardubicích, kde se má využívat kombinace říční, železniční, silniční a letecké dopravy.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
14
11. 2017
14.11.2017 - Seminář, školení
Hradec Králové,
Hotel Tereziánský dvůr
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí