zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Budoucnost patří vozidlům s nízkými emisemi

10.11.2004
Obecné
Ovzduší
Budoucnost patří vozidlům s nízkými emisemi
Zákazníci dnes neslyší jen na malá auta, ale také na ekologii, tvrdí představitelé automobilek. Toyota proto v Paříži představila koncept Clean power, naftový motor, jehož emise oxidů dusíku jsou o polovinu a emise pevných znečišťujících látek dokonce až o 80 procent pod limitem přísné normy Euro 4. Jde o revoluční zlom v dieselových motorech. Motor využívá know-how Toyoty, podloženým 1622 patenty. Mimo jiné obsahuje čtyřcestný katalyzátor, který jako jediný na světě dokáže současně odbourávat oxidy dusíku i pevné částice. Motor v obsahové kategorii 1,9 až 2,2 litru přitom dává maximální výkon 132 kW, což je nadprůměrné.

Nový koncept je dalším s výzkumných projektů Toyoty zaměřených na ekologická a úsporná vozidla. Některá z nich už jsou v běžné sériové výrobě, jako např. populární model Prius, vybavená hybridním pohonem. Jde o technologii, která se podle studie časopisu Economist ve světě rozšíří do dvaceti let. Základem je efektivní kombinace spalovacího motoru, který pohání vozidlo po většinu doby jeho provozu, a elektromotoru, který vůz používá při rozjezdu, krátkých úsecích, jako doplňkový "posilový" zdroj výkonu apod. Při brzdění automobilu je naopak elektrická energie vyráběna a doplňována do akumulátorů. K vylepšení parametrů vozidla významně přispěl i pokrok ve vývoji baterií. Současné modely vozidel Prius jsou už vybaveny baterií druhé generace, která je o 15 % menší, 25 % lehčí a má o 35 % vyšší specifický výkon než její předchůdce.

Světové automobilky pracují na projektech vozidel poháněných palivovými články a vodíkem, která z hlediska ekologie představují velmi atraktivní variantu - neprodukují prakticky žádné zplodiny - nicméně tento druhu pohonu je zatím ve stadiu vývoje a jeho nasazení je až věcí budoucnosti. V souvislosti se zvyšováním míry znečištění se proto evropské vlády v současnosti snaží povzbudit i rozvoj elektrických vozidel, ovšem vozidla poháněná jen elektřinou se stále potýkají s řadou nedostatků, kvůli nimž jsou zatím pro komerční využití málo atraktivní (malý výkon, použití omezené kvůli potřebě nabíjení apod.). Kompromisním, ale už prakticky použitelným řešením mohou být proto právě hybridní vozidla, která kombinují různé druhy pohonu.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí