zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Auto pro ty, kteří chtějí zachraňovat přírodu

24.11.2004
Obecné
Auto pro ty, kteří chtějí zachraňovat přírodu
Když usedl Jaroslav Míl poprvé za volant jediného hybridního vozu, který se v Česku prodává, a navíc čerstvě oceněného titulem auto roku, měl okamžitě pocit, že jde o něco výjimečného. "Přístrojová deska nemá žádné budíky, všechno je digitální, elektronika tu člověka doslova osloví," říká. "Například to, že řadicí páka automatu je vlastně jen joystick, udělá řidiči doslova radost."
Jde sice o auto nižší střední třídy, ale řidič má dost prostoru a dobře se mu sedí. K prvním dojmům patřil i drobný detail: dveře se zavírají jemně, prý jako u Mercedesu. To, co samozřejmě nelze přehlédnout, je systém přepínání benzínového motoru a elektromotoru. "Okamžitě mne to oslovilo. Princip, kdy se rozjíždíte na elektromotor, pak se to přepne na spalovací motor, po chvíli zpět na elektromotor a v některých režimech si oba pomáhají dohromady, je vynikající," tvrdí Jaroslav Míl. "A to, že okamžitý tok energie mezi motory a koly vozu je vidět na displeji, člověku nedá, aby vše neustále nesledoval."
Jaroslav Míl najel s priusem téměř tisíc kilometrů. Jezdil po Praze, vyzkoušel dálnici do Brna i silničky v Krkonoších. "Došel jsem k závěru, že tohle auto je především do města," tvrdí. "Při respektování rychlostních omezení je tiché a má opravdu nízkou spotřebu. A největší efekt je v tom, že jedete-li ve štrúdlu, tak se spalovací motor vypne a popojíždíte jen na elektromotor."
Na otázku, zda souhlasí s titulky amerických novin, že tohle auto si kupují lidé, kteří chtějí zachraňovat velryby, Jaroslav Míl tvrdí, že hybridní motor má určitě budoucnost. Jestliže prý dnes polovinu znečištění způsobují průmyslové podniky a druhou každý z nás - například tím, že jezdíme autem - tak Toyota vyrobila auto, které ukazuje jednu z cest, jak tomu bránit. "Dovedu si představit, že takhle mohou vypadat taxíky nebo majitelé priusů budou mít úlevy na parkovném v centru měst," tvrdí.
Za těch pár dní, kdy s autem jezdil, si prezident svazu pečlivě měřil spotřebu. Při ostřejší jízdě po dálnici jel za 6,7 litru, s citlivější nohou pak za 5,8 litru. Při cestě z Prahy do Krkonoš se spotřeba pohybovala mezi 5,4 a 5,5 litru. Po Praze, kdy jel se studeným motorem, si prius vzal 5,5 litru. "Pokud jede člověk s velmi lehkou nohou, dá se jet i za 4,6 litru," tvrdí.
Prius prý vzbuzoval pozornost na silnicích i na křižovatkách ve městě, kde zastavil. Jeho nezvyklý design a zejména fakt, že jde o hybridní auto, které má jak spalovací motor, tak elektromotor a lze ho už v Česku koupit, budil pochopitelně obdiv. "S kýmkoliv jsem se o tomhle autě bavil, projevil ohromný zájem," tvrdí Jaroslav Míl. "A já ho musel chtě nechtě chválit. Řídí se intuitivně, člověk ani nepotřebuje návod, aby pochopil, co se jak ovládá. Jediné, co mi trochu vadilo, bylo to, že displej na přístrojové desce se v noci odrážel od čelního skla. A vlastně i fakt, že displej je kontaktní, takže když chcete něco zmáčknout, musíte na něj sáhnout a časem ho umažete."
Jaroslav Míl už jezdil služebně i soukromě s pětadvaceti typy aut čtrnácti značek. Ročně najezdí zhruba pětadvacet tisíc kilometrů. Autům rozumí, a když začne vyprávět, že viděl na snímcích z kosmických lodí, jak kolem frekventovaných dálnic jsou doslova tunely ze zplodin automobilů, prý kilometr široké a kilometr vysoké a postupně se rozptylující, nezbývá než se vážně zamyslet, jak takové hrůze zabránit. Toyota Prius je podle jeho názoru řešením.

Řidič

Jméno: Jaroslav Míl
Pozice: prezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky
Věk: 46
První auto: Škoda Favorit
Současné auto: Mercedes C 320
Auto snů: Alfa Romeo - Visconti
Záliby: sjezdové lyžování, golf, cyklistika
Styl řízení: uvážlivý, vyvážený

Auto

Toyota Prius
Motor: zážehový čtyřválec 1497 ccm, synchronní elektromotor o napětí 500 V
Výkon: zážehový motor 57 kW, elektromotor 50 kW
Maximální rychlost: 170 km/hod
Zrychlení 0 - 100 km/hod: 10,9 s
Hmotnost: 1300 kg
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
Spotřeba město/mimo město/kombinovaná: 5,0/4,2/4,3
Cena testovaného vozu: 954 900 Kč
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí