Středa, 24. dubna 2024

Silnice a obce nezvládají příliv kamiónů

Silnice a obce nezvládají příliv kamiónů
Na silnicích zahynulo od ledna do listopadu o 132 lidí méně než vloni. Toto číslo však mohlo být ještě nižší - pokud by ubylo i smrtelných nehod nákladních vozidel.
"Počet usmrcených osob nepříznivě ovlivnili pouze řidiči nákladních automobilů, při nehodách, které zavinili, zahynulo 140 osob, tedy o 28 více," uvedl Josef Tesařík z Policejního prezídia.
Nárůst počtu mrtvých o dvacet pět procent přesně odráží situaci v nákladní dopravě po vstupu do Evropské unie. Po úplném otevření hranic letos v květnu totiž stoupl počet těžkých aut, které křižují republiku, zhruba o třetinu.
HN na to jako první upozornily přesně před rokem. Tehdy však Ministerstvo dopravy odhadovalo, že přibude "pouze" pětina kamiónů. Realita se ukázala ještě horší.
Potvrdilo se i to, že česká města a silnice nejsou na takový nápor nákladní automobilové dopravy připraveny. A nejde jenom o dopravní nehody - řidiči těžkých aut jich letos zavinili o bezmála 2,2 tisíce více než loni.

Na opravy chybějí miliardy
Podle zjištění Ministerstva dopravy je minimálně každý osmý kamión přetížený, takže se ještě zhoršují už tak dost poničené silnice. Státní Ředitelství silnic a dálnic uvedlo, že z více než pěti set kilometrů dálnic je poškozena přibližně pětina.
V ještě horším stavu jsou silnice I. třídy - poničeno je zhruba čtyřicet procent z více než šesti tisíc kilometrů této silniční sítě. Jen na opravu silnic I. třídy by bylo potřeba každý rok tři a půl až čtyři miliardy korun, letošní rozpočet je však přibližně poloviční. "Najednou stojíme před problémem, že nám přes republiku jezdí kamióny. Ale to jsme přece věděli, že tady tento problém bude," řekl bývalý ministr dopravy a nynější vysokoškolský profesor Petr Moos.
Vyčítá české vládě i Evropské unii, že se na současný stav nedokázaly v předstihu připravit a ještě před rozšířením unie nepočítaly s řešením dopravních otázek.
Mezinárodním dopravcům se v současnosti Česko vyplatí, protože se tu neplatí elektronické mýto jako v Rakousku a od ledna rovněž v Německu.
Zatímco v současnosti po rozpočítání dálniční známky zaplatí mnohé firmy za jízdu po dálnici jen desetihaléře za kilometr, až bude v roce 2006 zavedeno elektronické mýtné, zvýší se náklady na tři až pět korun. Mýto by mělo aspoň částečně pokrýt náklady na stavbu či opravu nejvytíženějších tahů.

Výfuky otravují vzduch
Automobilová doprava je především ve velkých městech největším znečišťovatelem ovzduší. Z poslední zprávy o stavu ovzduší, kterou vypracoval Český hydrometeorologický ústav, vyplývá, že se v posledních letech zvyšuje znečištění malými, pouhým okem neviditelnými částicemi prachu.
Ze studie nevládních organizací střední a východní Evropy vyplývá, že se vlády v nových zemích EU na rozmachu nákladní dopravy podepsaly, neboť ho zaplatily. Velká část peněz z unie i národních rozpočtů směřuje do projektů, které rozvíjejí nejméně ekologický druh dopravy - po silnici. Například z "dopravních" půjček Evropské investiční banky šlo v Česku na silnice takřka 55 procent všech peněz, letecká doprava dostala devatenáct procent a železnice necelých jedenáct procent.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů