zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Neziskové organizace tlačí na firmy

03.02.2005
Obecné
Neziskové organizace tlačí na firmy


Za několik týdnů začne vyrábět první auta a vytvoří celkem tři tisíce nových pracovních míst. Jaký však bude mecenáš?
Kolínský investor, automobilka Toyota-Peugeot-Citroen-Automobile (TPCA), letos slibuje, že na místní projekty přispěje čtyřmi milióny korun. Loni již podpořil akce za poloviční sumu. Neziskové organizace se však rozhodly vyjednat víc. Je to v Česku vůbec poprvé, co se spojily desítky organizací v jednání se zahraničním investorem. Ze včerejšího jednání ale jejich zástupci odcházeli nespokojení.

Především místní projekty
"Výsledek není takový, jaký jsme čekali. Zvážíme další právní kroky," uvedl Pavel Franc z Ekologického právního servisu (EPS) z Brna, který zastupoval dalších třicet čtyři organizací, jako je například Hnutí Duha, Arnika, ČSOP nebo Sdružení obrany spotřebitelů. Ekologický právní servis vypracoval zprávu, která upozorňuje na podjatost, střet zájmů a nedostatečné posouzení negativních dopadů na okolí, které doprovází tuto největší zahraniční investici v Česku. Podle mluvčího automobilky se s neziskovými organizacemi firma neshodla především na uhrazení některých nákladnějších projektů.
"Představovali si, že bychom měli zaplatit například padesát procent nákladů na obchvat Kolína. Ale tato stavba je státní a my se chceme soustředit na místní projekty. Navíc je to nad naše finanční možnosti," řekl mluvčí TPCA Matěj Matolín.
Neziskové organizace argumentují tím, že společnosti sdružené v TPCA se zabývají filantropií. Jednou z priorit akčního plánu PSA pro zvyšování společenské odpovědnosti je zavádění systému lokálního sponzorinku všude tam, kde provozuje své závody. Toyota zase přispívá více než jedním procentem ze svého příjmu na filantropické účely.
"Tuto hranici jsme již nyní překročili. Ještě nemáme zisk a již jsme podpořili projekty za více než dva milióny korun," řekl Matolín. TPCA, která přispěla například na sportovní hřiště ve Velkém Oseku, cyklistický most ve Veltrubech nebo nové autobusové zastávky v Opolanech. Firma již dříve věnovala místní nemocnici přes devět miliónů korun na vybavení a novou sanitku.
"TPCA má další srovnatelný závod na severu Francie ve Valenciennes. Tento závod před zahájením výroby žádné projekty neplatil. Dnes sponzoruje místní fotbalový klub," řekl Matolín, výši sponzorské částky ale neupřesnil.
Například jeden z největších investorů na Moravě - LG Philips Displays, již má letos rozděleny sponzorské příspěvky pro Hranice a okolí ve výši 2,4 miliónu korun, což je více než za loňský rok. "Největší částka jde do sportovních aktivit," řekl mluvčí firmy Vladan Pěnkava. O tom, jak štědré jsou v místech, kde vyrábí, ne všechny firmy hovoří otevřeně. Například mladoboleslavská automobilka Škoda Auto výši podpory veřejných projektů nezveřejňuje.

Odpovědnost i za ekologii
Požadavky neziskových organizací se ale netýkají pouze podpory místních projektů a staveb. Organizace chtějí, aby se firma zavázala plnit nejvyšší ekologické standardy, nesla odpovědnost za dopravní zatížení obyvatel v okolí a spolufinancovala některé stavby komunikací, které souvisejí s její výrobou.
"Vypracovali jsme návrh, kterým chceme dosáhnout, aby automobilka plnila dobrovolně své závazky, které veřejně deklaruje," uvedl Franc. Toyota podle něj jako první automobilka získala ocenění za svůj odpovědný přístup k životnímu prostředí.
"V tuzemsku se ale k tomuto chování zatím příliš nehlásí," dodal Franc. Podle něj firma už začala plnit některé požadavky neziskových organizací. TPCA totiž v pondělí oznámila, že například nebude využívat výjimky a její kamióny nebudou jezdit o víkendech. "Myslíme si, že k tomu přispěl náš tlak," upozorňuje Franc.
Neziskové organizace míní, že mohou investory jednotným postupem a jednáním přivést k dalším ekologickým a sociálním investicím.
"Jde o precedens důležitý i pro další podobné případy," uvedl Franc, ke kterému se připojuje i předseda republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů František Lobovský.
"My nebojujeme jen proti zkaženým jogurtům, ale také za bezpečnost na komunikacích. Použitá technologie ovlivní život v okolí továrny a my chceme, aby si spotřebitelé, kteří budou užívat výrobek, uvědomili, jak vlastně výrobek vzniká," řekl. Mezi základní práva spotřebitele patří také zdravé životní prostředí a jejich zdraví. "Záleží na sebevědomí spotřebitelů a občanů, zda se s investory začnou bavit o tom, zda bude přispívat na projekty v okolí," dodal.


Co neziskové organizace požadují po TPCA
vytvořit pravidla chování a odpovědnosti společnosti TPCA
připravit strategii pro zapojení do komunit
vypracovat nezávislou komplexní studii, která by zhodnotila dopady všech provozů souvisejících se závodem TPCA
kompenzovat újmu lidem bydlícím v blízkosti zóny
podílet se z poloviny na výstavbě některých silničních staveb
podílet se na údržbě a záchraně Národní přírodní rezervace Libický luh
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí