Dohoda o pozemcích pro automobilku Kia
Až rok poté, co korejská automobilka Kia oznámila, že vybuduje svoji novou
továrnu u slovenské Žiliny, spěje definitivně ke konci spor o desítky hektarů
půdy, které zatím nechtěli jejich majitelé na stavbu továrny prodat.
Slovenský pozemkový fond, zástupci vlastníků neprodaných pozemků a společnost
Žilina Invest, která zajišťuje přípravu pozemků pro automobilku, se totiž v
pátek definitivně dohodli na výměně pozemků potřebných pro výstavbu továrny za
jinou půdu. Vlastníkům pozemků u Žiliny podle dohody zaplatí zatím utajení
slovenští podnikatelé 350 korun za metr čtvereční a odkoupené pozemky pak vymění
se státem za jiné v okolí Banské Bystrici. Stát nabízel majitelům neprodaných
necelých šedesáti hektarů pozemků 140 korun za metr čtvereční, a ti proto půdu
odmítali prodat. "Dohodu předložíme vládě, která o ní bude ve středu jednat.
Když ji schválí, tak hned začneme podepisovat smlouvy a pozemky vyměníme," uvedl
jednatel společnosti Žilina Invest Juraj Čermák.
Termín dohody o pozemích pro automobilku Kia i jejího dodavatele, firmu Hyundai
Mobis, se přitom několikrát posunoval, původně měly být k dispozici už loni na
podzim. Slovenská vláda nakonec pro neústupnost majitelů neprodaných pozemků
rozhodla o vyvlastnění půdy, to však stále blokují žaloby a odvolání
jednotlivých účastníků vyvlastňovacího řízení. V případě, že vláda odsouhlasí
výměnu pozemků, se proces vyvlastňování zastaví.
Výstavba automobilky provází i další problémy. Vláda se ve smlouvě s
automobilkou zavázala, že do konce roku 2006 dostaví dálnici z Bratislavy do
Žiliny. Její výstavbu však brzdí spory s obyvateli a ekology o úsek v okolí
Považské Bystrice, Tam má dálnice procházet středem města, to ale provází
protesty, a to ohrožuje termín dostavby čtyřicetikilometrového úseku dálnice.
Až rok poté, co korejská automobilka Kia oznámila, že vybuduje svoji novou továrnu u slovenské Žiliny, spěje definitivně ke konci spor o desítky hektarů půdy, které zatím nechtěli jejich majitelé na stavbu továrny prodat.
Slovenský pozemkový fond, zástupci vlastníků neprodaných pozemků a společnost Žilina Invest, která zajišťuje přípravu pozemků pro automobilku, se totiž v pátek definitivně dohodli na výměně pozemků potřebných pro výstavbu továrny za jinou půdu. Vlastníkům pozemků u Žiliny podle dohody zaplatí zatím utajení slovenští podnikatelé 350 korun za metr čtvereční a odkoupené pozemky pak vymění se státem za jiné v okolí Banské Bystrici. Stát nabízel majitelům neprodaných necelých šedesáti hektarů pozemků 140 korun za metr čtvereční, a ti proto půdu odmítali prodat. "Dohodu předložíme vládě, která o ní bude ve středu jednat. Když ji schválí, tak hned začneme podepisovat smlouvy a pozemky vyměníme," uvedl jednatel společnosti Žilina Invest Juraj Čermák.
Termín dohody o pozemích pro automobilku Kia i jejího dodavatele, firmu Hyundai Mobis, se přitom několikrát posunoval, původně měly být k dispozici už loni na podzim. Slovenská vláda nakonec pro neústupnost majitelů neprodaných pozemků rozhodla o vyvlastnění půdy, to však stále blokují žaloby a odvolání jednotlivých účastníků vyvlastňovacího řízení. V případě, že vláda odsouhlasí výměnu pozemků, se proces vyvlastňování zastaví.
Výstavba automobilky provází i další problémy. Vláda se ve smlouvě s automobilkou zavázala, že do konce roku 2006 dostaví dálnici z Bratislavy do Žiliny. Její výstavbu však brzdí spory s obyvateli a ekology o úsek v okolí Považské Bystrice, Tam má dálnice procházet středem města, to ale provází protesty, a to ohrožuje termín dostavby čtyřicetikilometrového úseku dálnice.
Slovenský pozemkový fond, zástupci vlastníků neprodaných pozemků a společnost Žilina Invest, která zajišťuje přípravu pozemků pro automobilku, se totiž v pátek definitivně dohodli na výměně pozemků potřebných pro výstavbu továrny za jinou půdu. Vlastníkům pozemků u Žiliny podle dohody zaplatí zatím utajení slovenští podnikatelé 350 korun za metr čtvereční a odkoupené pozemky pak vymění se státem za jiné v okolí Banské Bystrici. Stát nabízel majitelům neprodaných necelých šedesáti hektarů pozemků 140 korun za metr čtvereční, a ti proto půdu odmítali prodat. "Dohodu předložíme vládě, která o ní bude ve středu jednat. Když ji schválí, tak hned začneme podepisovat smlouvy a pozemky vyměníme," uvedl jednatel společnosti Žilina Invest Juraj Čermák.
Termín dohody o pozemích pro automobilku Kia i jejího dodavatele, firmu Hyundai Mobis, se přitom několikrát posunoval, původně měly být k dispozici už loni na podzim. Slovenská vláda nakonec pro neústupnost majitelů neprodaných pozemků rozhodla o vyvlastnění půdy, to však stále blokují žaloby a odvolání jednotlivých účastníků vyvlastňovacího řízení. V případě, že vláda odsouhlasí výměnu pozemků, se proces vyvlastňování zastaví.
Výstavba automobilky provází i další problémy. Vláda se ve smlouvě s automobilkou zavázala, že do konce roku 2006 dostaví dálnici z Bratislavy do Žiliny. Její výstavbu však brzdí spory s obyvateli a ekology o úsek v okolí Považské Bystrice, Tam má dálnice procházet středem města, to ale provází protesty, a to ohrožuje termín dostavby čtyřicetikilometrového úseku dálnice.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích