CO JE, A CO NENÍ PŘEPYCH
Desetitisíce chemických látek, které nebyly prozkoumány z hlediska vlivů na
životní prostředí a lidské zdraví, se obchodují na trhu Evropské unie. Tento
neudržitelný stav má změnit nový systém prověřování vlastností chemických látek
(REACH - registrace, evaluace a autorizace chemických látek), který od konce 90.
let pečlivě připravuje Evropská komise (EK) a jehož principy odsouhlasil
Evropský parlament i Evropská rada složená z hlav členských státu. Ubude i
rakoviny. Prezident Svazu chemického průmyslu Pavel Švarc (EURO 10/ 2005)
označil návrh přísné chemické politiky za přepych, který si prý Evropská unie
nemůže dovolit. Jenže expertní studie EK odhaduje, že přijetí REACH každoročně
zabrání jen v patnácti " starých" členských zemích unie více než čtyřem tisícům
nových případů rakoviny, více než dvanácti tisícům kožních onemocnění a na 3600
dýchacích onemocnění. Experti evropské odborové konfederace (ETUC) uvádějí, že
přínos bude pro zdraví lidí ještě významnější, neboť chemikálie jsou odpovědné
za osmnáct až třicet procent všech nemocí z povolání. Podstatné části z nich by
bylo možné předejít právě kvalitní chemickou politikou. Chemické látky však
neohrožují jen zaměstnance. Americká národní akademie věd přisuzuje tři procenta
všech neurobehaviorálních poruch nežádoucím vlivům toxických látek unikajících
do životního prostředí. Za příčinu další čtvrtiny případů považuje interakci
mezi chemikálií a geneticky podmíněnou vnímavostí. Roční náklady spojené s
mentální retardací a autismem zapříčiněnými chemikáliemi z prostředí odhadují
Spojené státy na 9,2 miliardy dolarů. Británie je odhaduje na miliardu liber
ročně, ale kalkulace neberou v potaz případy mírného snížení IQ o několik bodů
vlivem chemických látek. Při nich se předpokládá, že snížení IQ o jedno procento
vede ke snížení průměrného celoživotní příjmu o 2,4 procenta. Některé studie
navíc indikují korelací mezi bohatstvím země na jedné straně, zdravým vývojem a
celkovou inteligencí obyvatelstva na straně druhé. Přitom nevím, zda a jak může
narušovat inteligenci 70 procent chemikálií vyráběných ve velkých objemech, u
kterých nejsou dostupná data o teratogenitě a vývojové toxicitě. Široká podpora.
Zavedení REACH proto podporuje nejen koalice lékařů, ekologů, spotřebitelů a
odborářů, ale i významné evropské firmy (například TetraPak, Skanska,
Electrolux, Boots, H& M, Euro Coop, Marks and Spencer). Nebezpečné látky
(například ftaláty, těžké kovy či formaldehyd) totiž nekontaminují jen pracovní
prostředí, ale i zboží denní potřeby. Odpovědní výrobci a prodejci však usilují
o důvěru svých zákazníků, a proto rizikové látky dobrovolně vylučují ze svých
výrobků a podporují zpřísnění regulace chemikálií. Evropská komise očekává, že
přímé náklady REACH budou činit 2,1 až 3,6 miliardy eur během jedenácti let
zavádění, což představuje méně než tisícinu obratu chemického průmyslu Evropské
unie. Očekávané úspory v nákladech na ochranu zdraví při práci a na ochranu
zdraví spotřebitelů činí 18 až 54 miliard eur v nejbližších 30 letech. Studie
profesora Pearce uvádí, že REACH může unii přinést 56 až 280 miliard eur v
důsledku snížení výskytu cukrovky, Parkinsonovy choroby, poruch štítné žlázy a
poklesu IQ. Pomýlená studie. Německý svaz průmyslu (BDI) se pokusil oficiální
data zpochybnit studií objednanou u firmy Arthur D. Little (ADL), dle které by
údajně mohlo německé HDP klesnout o 0,4 až 6,4 procenta a mohlo by ubýt 150
tisíc pracovních míst. Avšak kritická revize studie ADL provedená panelem
předních odborníků pod vedením mnichovského Institutu pro ekonomický výzkum
(IfO) došla k závěru, že ADL se dopustila řady vážných metodických chyb, jež
vedly k neodůvodněnému nadsazení nákladů a podhodnocení přínosu REACH. Chybné
bylo zaměření ADL na ekonomiku konkrétní látky místo orientace na poskytování
služeb, neboť spotřebitelé neusilují o nákup specifické chemikálie, ale o
zajištění určité služby. REACH podle IfO neovlivní možnost zákazníků nakupovat
potřebné produkty, neboť opustí- li některé trh pro obsah rizikových látek, jiné
zaujmou jejich místo. Ztráta jednoho výrobce či obchodníka je tak kompenzována
ziskem jiného. Efektivní nástroj. REACH hodlá odstranit ekonomická pokřivení
vyplývající z toho, že chemický průmysl přenáší mnohé externí náklady (například
škody na zdraví či přírodě) na společnost, která je nucena financovat i
hodnocení rizik chemikálií. Přenesení nákladů na testování chemických látek na
výrobce je formou internalizace externalit, tržně konformním opatřením, které
může stimulovat investice do bezpečnějších náhrad rizikových chemikálií. Reforma
chemické politiky Evropské unie usiluje zvýšit inovativnost, zajistit dostatek
informací o produkovaných chemikáliích, zlepšit důvěru veřejnosti v chemickou
bezpečnost a lépe chránit zdraví lidí před nebezpečnými chemikáliemi. Z
dostupných analýz vyplývá, že REACH rozhodně není zbytečným přepychem, ale
ekonomicky efektivním nástrojem pro zlepšení managementu chemických látek.
Desetitisíce chemických látek, které nebyly prozkoumány z hlediska vlivů na životní prostředí a lidské zdraví, se obchodují na trhu Evropské unie. Tento neudržitelný stav má změnit nový systém prověřování vlastností chemických látek (REACH - registrace, evaluace a autorizace chemických látek), který od konce 90. let pečlivě připravuje Evropská komise (EK) a jehož principy odsouhlasil Evropský parlament i Evropská rada složená z hlav členských státu. Ubude i rakoviny. Prezident Svazu chemického průmyslu Pavel Švarc (EURO 10/ 2005) označil návrh přísné chemické politiky za přepych, který si prý Evropská unie nemůže dovolit. Jenže expertní studie EK odhaduje, že přijetí REACH každoročně zabrání jen v patnácti " starých" členských zemích unie více než čtyřem tisícům nových případů rakoviny, více než dvanácti tisícům kožních onemocnění a na 3600 dýchacích onemocnění. Experti evropské odborové konfederace (ETUC) uvádějí, že přínos bude pro zdraví lidí ještě významnější, neboť chemikálie jsou odpovědné za osmnáct až třicet procent všech nemocí z povolání. Podstatné části z nich by bylo možné předejít právě kvalitní chemickou politikou. Chemické látky však neohrožují jen zaměstnance. Americká národní akademie věd přisuzuje tři procenta všech neurobehaviorálních poruch nežádoucím vlivům toxických látek unikajících do životního prostředí. Za příčinu další čtvrtiny případů považuje interakci mezi chemikálií a geneticky podmíněnou vnímavostí. Roční náklady spojené s mentální retardací a autismem zapříčiněnými chemikáliemi z prostředí odhadují Spojené státy na 9,2 miliardy dolarů. Británie je odhaduje na miliardu liber ročně, ale kalkulace neberou v potaz případy mírného snížení IQ o několik bodů vlivem chemických látek. Při nich se předpokládá, že snížení IQ o jedno procento vede ke snížení průměrného celoživotní příjmu o 2,4 procenta. Některé studie navíc indikují korelací mezi bohatstvím země na jedné straně, zdravým vývojem a celkovou inteligencí obyvatelstva na straně druhé. Přitom nevím, zda a jak může narušovat inteligenci 70 procent chemikálií vyráběných ve velkých objemech, u kterých nejsou dostupná data o teratogenitě a vývojové toxicitě. Široká podpora. Zavedení REACH proto podporuje nejen koalice lékařů, ekologů, spotřebitelů a odborářů, ale i významné evropské firmy (například TetraPak, Skanska, Electrolux, Boots, H& M, Euro Coop, Marks and Spencer). Nebezpečné látky (například ftaláty, těžké kovy či formaldehyd) totiž nekontaminují jen pracovní prostředí, ale i zboží denní potřeby. Odpovědní výrobci a prodejci však usilují o důvěru svých zákazníků, a proto rizikové látky dobrovolně vylučují ze svých výrobků a podporují zpřísnění regulace chemikálií. Evropská komise očekává, že přímé náklady REACH budou činit 2,1 až 3,6 miliardy eur během jedenácti let zavádění, což představuje méně než tisícinu obratu chemického průmyslu Evropské unie. Očekávané úspory v nákladech na ochranu zdraví při práci a na ochranu zdraví spotřebitelů činí 18 až 54 miliard eur v nejbližších 30 letech. Studie profesora Pearce uvádí, že REACH může unii přinést 56 až 280 miliard eur v důsledku snížení výskytu cukrovky, Parkinsonovy choroby, poruch štítné žlázy a poklesu IQ. Pomýlená studie. Německý svaz průmyslu (BDI) se pokusil oficiální data zpochybnit studií objednanou u firmy Arthur D. Little (ADL), dle které by údajně mohlo německé HDP klesnout o 0,4 až 6,4 procenta a mohlo by ubýt 150 tisíc pracovních míst. Avšak kritická revize studie ADL provedená panelem předních odborníků pod vedením mnichovského Institutu pro ekonomický výzkum (IfO) došla k závěru, že ADL se dopustila řady vážných metodických chyb, jež vedly k neodůvodněnému nadsazení nákladů a podhodnocení přínosu REACH. Chybné bylo zaměření ADL na ekonomiku konkrétní látky místo orientace na poskytování služeb, neboť spotřebitelé neusilují o nákup specifické chemikálie, ale o zajištění určité služby. REACH podle IfO neovlivní možnost zákazníků nakupovat potřebné produkty, neboť opustí- li některé trh pro obsah rizikových látek, jiné zaujmou jejich místo. Ztráta jednoho výrobce či obchodníka je tak kompenzována ziskem jiného. Efektivní nástroj. REACH hodlá odstranit ekonomická pokřivení vyplývající z toho, že chemický průmysl přenáší mnohé externí náklady (například škody na zdraví či přírodě) na společnost, která je nucena financovat i hodnocení rizik chemikálií. Přenesení nákladů na testování chemických látek na výrobce je formou internalizace externalit, tržně konformním opatřením, které může stimulovat investice do bezpečnějších náhrad rizikových chemikálií. Reforma chemické politiky Evropské unie usiluje zvýšit inovativnost, zajistit dostatek informací o produkovaných chemikáliích, zlepšit důvěru veřejnosti v chemickou bezpečnost a lépe chránit zdraví lidí před nebezpečnými chemikáliemi. Z dostupných analýz vyplývá, že REACH rozhodně není zbytečným přepychem, ale ekonomicky efektivním nástrojem pro zlepšení managementu chemických látek.
MIROSLAV ŠUTA, člen Meziresortní komise chemické bezpečnosti
MIROSLAV ŠUTA, člen Meziresortní komise chemické bezpečnosti
Zdroj:Euro
Sdílet článek na sociálních sítích