Úterý, 23. dubna 2024

Levice zákon protlačila dál

Levice zákon protlačila dál
Levice se v Poslanecké sněmovně přiblížila k přijetí speciálního zákona o výstavbě dálnic, rychlostních silnic a železničních koridorů ve veřejném zájmu. Jeho návrh včera prošel opakovaným druhým čtením a mělo by se o něm příští týden hlasovat. Většina sociálních demokratů a komunisté si od zákona slibují zkrácení schvalovací procedury a tím rychlejší budování klíčových komunikací.
Na zákon netrpělivě čekají velké stavební firmy, které připomínají zdržení na dálnicích D8 a D11. Ekologové a pravice ale varují, že v případě jeho schválení se obrátí na Ústavní soud. Nelíbí se jim omezení vlivu samospráv i jednotlivých občanů a posílení moci vlády. Té má zákon dovolit, aby po dohodě s kraji svým nařízením dopředu stanovila, které dopravní stavby budou ve veřejném zájmu. O tom se nyní vede řízení před stavebním úřadem. Usnadnilo by se vyvlastnění za náhradu - zákon má bránit převodům pozemků od chvíle, kdy začne řízení o jejich vyvlastnění.
"Nic zvláštního se neděje. Zákon vychází z německého modelu. Bez možnosti vyvlastnění žádné komunikace stavět nelze," tvrdí poslanec a právní expert ČSSD Zdeněk Koudelka. "V Mnichově nám řekli, že bez vyvlastňování by jejich nové letiště nikdy nestálo," říká i šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.
Budování komunikací pokládá ČSSD za důležité prorůstové opatření. V letošním roce na něj chce z veřejných prostředků vynaložit kolem 70 miliard korun.
O zákoně se mělo hlasovat už před měsícem, poslanci rozhodnutí pozdrželi poté, co se proti postavil sociálně demokratický ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek. Ten dokončuje nový stavební zákon, který podle něj tuto problematiku řeší lépe. Do sněmovny by ho vláda měla poslat příští měsíc. Včera ale s žádostí o přednostní projednávání svého návrhu neuspěla. "Zbytečně bychom ztratili mnoho času. Projednávání stavebního zákona potrvá dlouho a možná neskončí ani do konce volebního období. A stejně by ho bylo nutné doplnit o naše paragrafy o liniových stavbách," prohlásil poslanec ČSSD Jaromír Schling.
ODS žádá, aby poslanci speciální zákon odmítli. "Byl by to přece bianco šek pro vládu," varoval stínový ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Avšak jednotný odpor ODS se začíná drolit: dva či tři její poslanci by podle kuloárových informací přijetí zákona bránit neměli. A to může rozhodnout. Proti dálničnímu zákonu jsou kromě ODS i unionisté, většina lidovců a skupina zhruba deseti poslanců ČSSD kolem Miloše Kužvarta.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů