Levice zákon protlačila dál
Levice se v Poslanecké sněmovně přiblížila k přijetí speciálního zákona o
výstavbě dálnic, rychlostních silnic a železničních koridorů ve veřejném zájmu.
Jeho návrh včera prošel opakovaným druhým čtením a mělo by se o něm příští týden
hlasovat. Většina sociálních demokratů a komunisté si od zákona slibují zkrácení
schvalovací procedury a tím rychlejší budování klíčových komunikací.
Na zákon netrpělivě čekají velké stavební firmy, které připomínají zdržení na
dálnicích D8 a D11. Ekologové a pravice ale varují, že v případě jeho schválení
se obrátí na Ústavní soud. Nelíbí se jim omezení vlivu samospráv i jednotlivých
občanů a posílení moci vlády. Té má zákon dovolit, aby po dohodě s kraji svým
nařízením dopředu stanovila, které dopravní stavby budou ve veřejném zájmu. O
tom se nyní vede řízení před stavebním úřadem. Usnadnilo by se vyvlastnění za
náhradu - zákon má bránit převodům pozemků od chvíle, kdy začne řízení o jejich
vyvlastnění.
"Nic zvláštního se neděje. Zákon vychází z německého modelu. Bez možnosti
vyvlastnění žádné komunikace stavět nelze," tvrdí poslanec a právní expert ČSSD
Zdeněk Koudelka. "V Mnichově nám řekli, že bez vyvlastňování by jejich nové
letiště nikdy nestálo," říká i šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav
Mašek.
Budování komunikací pokládá ČSSD za důležité prorůstové opatření. V letošním
roce na něj chce z veřejných prostředků vynaložit kolem 70 miliard korun.
O zákoně se mělo hlasovat už před měsícem, poslanci rozhodnutí pozdrželi poté,
co se proti postavil sociálně demokratický ministr pro místní rozvoj Jiří
Paroubek. Ten dokončuje nový stavební zákon, který podle něj tuto problematiku
řeší lépe. Do sněmovny by ho vláda měla poslat příští měsíc. Včera ale s žádostí
o přednostní projednávání svého návrhu neuspěla. "Zbytečně bychom ztratili mnoho
času. Projednávání stavebního zákona potrvá dlouho a možná neskončí ani do konce
volebního období. A stejně by ho bylo nutné doplnit o naše paragrafy o liniových
stavbách," prohlásil poslanec ČSSD Jaromír Schling.
ODS žádá, aby poslanci speciální zákon odmítli. "Byl by to přece bianco šek pro
vládu," varoval stínový ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Avšak jednotný
odpor ODS se začíná drolit: dva či tři její poslanci by podle kuloárových
informací přijetí zákona bránit neměli. A to může rozhodnout. Proti dálničnímu
zákonu jsou kromě ODS i unionisté, většina lidovců a skupina zhruba deseti
poslanců ČSSD kolem Miloše Kužvarta.
Levice se v Poslanecké sněmovně přiblížila k přijetí speciálního zákona o výstavbě dálnic, rychlostních silnic a železničních koridorů ve veřejném zájmu. Jeho návrh včera prošel opakovaným druhým čtením a mělo by se o něm příští týden hlasovat. Většina sociálních demokratů a komunisté si od zákona slibují zkrácení schvalovací procedury a tím rychlejší budování klíčových komunikací.
Na zákon netrpělivě čekají velké stavební firmy, které připomínají zdržení na dálnicích D8 a D11. Ekologové a pravice ale varují, že v případě jeho schválení se obrátí na Ústavní soud. Nelíbí se jim omezení vlivu samospráv i jednotlivých občanů a posílení moci vlády. Té má zákon dovolit, aby po dohodě s kraji svým nařízením dopředu stanovila, které dopravní stavby budou ve veřejném zájmu. O tom se nyní vede řízení před stavebním úřadem. Usnadnilo by se vyvlastnění za náhradu - zákon má bránit převodům pozemků od chvíle, kdy začne řízení o jejich vyvlastnění.
"Nic zvláštního se neděje. Zákon vychází z německého modelu. Bez možnosti vyvlastnění žádné komunikace stavět nelze," tvrdí poslanec a právní expert ČSSD Zdeněk Koudelka. "V Mnichově nám řekli, že bez vyvlastňování by jejich nové letiště nikdy nestálo," říká i šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.
Budování komunikací pokládá ČSSD za důležité prorůstové opatření. V letošním roce na něj chce z veřejných prostředků vynaložit kolem 70 miliard korun.
O zákoně se mělo hlasovat už před měsícem, poslanci rozhodnutí pozdrželi poté, co se proti postavil sociálně demokratický ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek. Ten dokončuje nový stavební zákon, který podle něj tuto problematiku řeší lépe. Do sněmovny by ho vláda měla poslat příští měsíc. Včera ale s žádostí o přednostní projednávání svého návrhu neuspěla. "Zbytečně bychom ztratili mnoho času. Projednávání stavebního zákona potrvá dlouho a možná neskončí ani do konce volebního období. A stejně by ho bylo nutné doplnit o naše paragrafy o liniových stavbách," prohlásil poslanec ČSSD Jaromír Schling.
ODS žádá, aby poslanci speciální zákon odmítli. "Byl by to přece bianco šek pro vládu," varoval stínový ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Avšak jednotný odpor ODS se začíná drolit: dva či tři její poslanci by podle kuloárových informací přijetí zákona bránit neměli. A to může rozhodnout. Proti dálničnímu zákonu jsou kromě ODS i unionisté, většina lidovců a skupina zhruba deseti poslanců ČSSD kolem Miloše Kužvarta.
Na zákon netrpělivě čekají velké stavební firmy, které připomínají zdržení na dálnicích D8 a D11. Ekologové a pravice ale varují, že v případě jeho schválení se obrátí na Ústavní soud. Nelíbí se jim omezení vlivu samospráv i jednotlivých občanů a posílení moci vlády. Té má zákon dovolit, aby po dohodě s kraji svým nařízením dopředu stanovila, které dopravní stavby budou ve veřejném zájmu. O tom se nyní vede řízení před stavebním úřadem. Usnadnilo by se vyvlastnění za náhradu - zákon má bránit převodům pozemků od chvíle, kdy začne řízení o jejich vyvlastnění.
"Nic zvláštního se neděje. Zákon vychází z německého modelu. Bez možnosti vyvlastnění žádné komunikace stavět nelze," tvrdí poslanec a právní expert ČSSD Zdeněk Koudelka. "V Mnichově nám řekli, že bez vyvlastňování by jejich nové letiště nikdy nestálo," říká i šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.
Budování komunikací pokládá ČSSD za důležité prorůstové opatření. V letošním roce na něj chce z veřejných prostředků vynaložit kolem 70 miliard korun.
O zákoně se mělo hlasovat už před měsícem, poslanci rozhodnutí pozdrželi poté, co se proti postavil sociálně demokratický ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek. Ten dokončuje nový stavební zákon, který podle něj tuto problematiku řeší lépe. Do sněmovny by ho vláda měla poslat příští měsíc. Včera ale s žádostí o přednostní projednávání svého návrhu neuspěla. "Zbytečně bychom ztratili mnoho času. Projednávání stavebního zákona potrvá dlouho a možná neskončí ani do konce volebního období. A stejně by ho bylo nutné doplnit o naše paragrafy o liniových stavbách," prohlásil poslanec ČSSD Jaromír Schling.
ODS žádá, aby poslanci speciální zákon odmítli. "Byl by to přece bianco šek pro vládu," varoval stínový ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Avšak jednotný odpor ODS se začíná drolit: dva či tři její poslanci by podle kuloárových informací přijetí zákona bránit neměli. A to může rozhodnout. Proti dálničnímu zákonu jsou kromě ODS i unionisté, většina lidovců a skupina zhruba deseti poslanců ČSSD kolem Miloše Kužvarta.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích