Středa, 24. dubna 2024

Vyvlastňování se vrací k poslancům

Vyvlastňování se vrací k poslancům
Senát včera zamítl zákon, který měl zrychlit výstavbu dálnic a dalších komunikací. Pokud senátory nepřehlasuje Poslanecká sněmovna, tak se povolovací řízení při budování těchto komunikací zatím nezrychlí a ani se neusnadní výkup nezbytných pozemků.
Ve sněmovně se senátní veto čekalo a sociální demokraté komunisté a někteří lidovci již zvažují další postup k prosazení zákona, na který čeká jak Ministerstvo dopravy, tak i velké stavební firmy. K tomu teď potřebují nejméně 101 hlasů, tedy o šest více, než kolik jich před měsícem ve sněmovně kontroverzní zákon podpořilo.
"Zatím je to tak půl na půl, rozhodnout může každý hlas," říká poslanec a ekolog Miloš Kužvart, který v ČSSD vede skupinku odpůrců zákona. "Nemůžeme připustit, aby se tu všechno zabetonovalo," dodává. To samé říkají i ekologové, kteří namítají, že průtahy při stavbách nemají na svědomí oni, ale státní úředníci neschopní dospět k rozumné dohodě.

Proti ekologům
Právě pozici ekologů by zákon výrazně oslabil. Zrychlil by totiž povolovací řízení, omezil možnost protestů místních samospráv a v některých případech usnadnil vyvlastnění. Stavební úřad by již nemusel pracně dokazovat, že dálnice či rychlostní silnice je ve veřejném zájmu. To by zákon říkal automaticky, pokud by stavba byla zahrnuta v územním plánu.
Některé paragrafy jsou namířeny také proti lidem, se kterými se stát nedokázal dohodnout na vykoupení pozemků. Například i proti Ludmile Havránkové, jejíž pole je nutné pro dostavení dálnice D11 do Hradce Králové. "K žádné dohodě zatím nedošlo, asi skutečně čekají na zákon. Kdyby mi dali náhradní pozemky, tak ale dálnice už mohla dávno stát," říká. Havránková odmítla finanční náhradu ve výši 29 miliónů korun - chce totiž dál hospodařit. "Nepotřebuji peníze, ale půdu. Na té pěstujeme pšenici, řepu a mák," zdůrazňuje.
Dokončení této dálnice přitom bylo jednou z podmínek největší investice ve střední Evropě, tedy kolínské automobilky TPCA. Právě tudy má do továrny v Ovčárech denně proudit tisíc motorů a převodovek z Polska a Francie. Zatím se dovážejí po místních komunikacích, a to vyvolává protesty lidí, pod jejichž okny jezdí kamióny.

Vyvlastnění? Proč ne
"Vyvlastnění ve veřejném zájmu je jako krajní prostředek v pořádku, tak to funguje všude ve světě," říká generální ředitel stavební společnosti Skanska CZ Zdeněk Burda. Každé oddalování stavbu také prodražuje - smlouvy mají inflační doložky a co vloni stálo například sto miliónů korun, tak je letos o pět miliónů korun dražší.
Podle náměstka Státního fondu dopravní infrastruktury Jiřího Nováka je škoda, že připravený dálniční zákon neplatil už v minulosti. "Jen na obchvatu Plzně by ušetřil pět let a tři miliardy. Obchvat se z ekologického hlediska prověřoval jedenáctkrát, a to si vyžádalo zhruba čtvrtinu z peněz uvolněných dosud na jeho stavbu," tvrdí.
Zpoždění staveb komunikací zřejmě brzdí ekonomický růst - dálnice do regionů přivádějí nové firmy. Zatím ale existuje jediná domácí studie na toto téma. V ní ekonom Petr Zahradník dokazuje, že osmdesátikilometrová dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy a dál k polské hranici přinese do pěti let od uvedení do provozu 1,5 miliardy dolarů přímých investic a později další investice za deset miliard korun. To by podle Zahradníka mohlo přinést až dvacet tisíc pracovních míst a zvýšit HDP v Moravskoslezském kraji o čtyři procenta ročně.
"Ekonomické dopady lze vyčíslit těžko, ale dovedete si určitě představit, jaký problém je, když například v Chlumci nad Cidlinou přes střed města denně projíždí třiadvacet tisíc aut," říká lidovecký poslanec poslanec Jiří Hanuš.
Dalším argumentem obhájců zákona je totiž zvýšení bezpečnosti. "Relativní nehodovost je na dálnicích oproti silnicím první třídy asi třikrát nižší a v porovnání se silnicemi druhých tříd 4,6krát nižší," říká s odvoláním na úřední statistiky zastupitel kraje Vysočina za ČSSD Petr Pospíchal.
Odpůrci tvrdí, že bude lepší počkat na nový stavební zákon. Ten je prakticky napsán a Paroubkova vláda ho přislíbila poslat do sněmovny do konce května.
Poslanec ČSSD Jaromír Schling ale nevěří, že se tento obsáhlý návrh podaří projednat včas. To připouští i stínový ministr spravedlnosti ODS Jiří Pospíšil. Soudí, že bez ohledu na dálnice se projednávání takového složitého zákona stane zdlouhavým politickým soubojem.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů