Pátek, 29. března 2024

Komise o mýtném mnoho neví

Komise o mýtném mnoho neví
Většina ze členů komise pro výběr dodavatele mýtného nemá s tímto systémem placení zkušenosti a neví, jak by měl takový systém v Česku vypadat. Vyplývá to z odpovědí na dotazy, které Hospodářské noviny poslaly komisařům.
Komise, jejíž složení minulou středu vláda schválila, bude přitom rozhodovat o přidělení zakázky za dvě až tři miliardy korun.
Teoretickými i praktickými zkušenostmi s mýtným se pochlubili čtyři z deseti komisařů. Jiří Kubínek z Ministerstva dopravy se s mýtným seznámil v evropských zemích a v Číně, Singapuru, Austrálii a Jihoafrické republice. František Koníček z Ministerstva práce a sociálních věcí zná teoreticky systémy v Rakousku, Německu a Švýcarsku. Pavel Kolář z Ministerstva informatiky se s mýtným setkal v Izraeli a z literatury zná německý a rakouský model. Hanuš Krejčí, poradce místopředsedy vlády pro ekonomiku, si prohlédl německý, rakouský a italský systém.
Členové komise byli nominováni z různých ministerstev proto, aby nabídky uchazečů posuzovali prioritami svého oboru. Například Ministerstvo financí má zjistit, která nabídka přinese nejvíce peněz do státní pokladny a zároveň je nejlevnější, Ministerstvo životního prostředí má mít za prioritu maximální přesun nákladní dopravy ze silnic na ekologičtější železnici.
Komisaři s výjimkou dvou ale představy o nejvhodnějším mýtném systému nemají.
"V konečné fázi zpoplatnit všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny s mírou úspěšnosti výběru nad 95 procent," konkretizoval svou vizi Koníček.
"Co nejvíce postihnout tranzit a co nejméně zatížit domácí přepravce. Proto je třeba hovořit také o snížení silniční daně a harmonizaci daně z minerálních olejů. Obdobně je třeba poplatky a daně zatěžující dopravní infrastrukturu prověřit z hlediska dělby přepravní práce mezi silnicí a železnicí," představil Hanuš Krejčí své požadavky na mýtný systém.
Ostatní členové komise odkazují na zadávací dokumentaci, která požadavky na systém stanoví.
"Byl jsem jmenován členem hodnotící komise, která je určena k posouzení souladu předložených nabídek se zadávací dokumentací a při hodnocení budu postupovat podle stanovených kritérií. Necítím se kompetentní ke stanovení koncepce systému elektronického mýtného," uvedl například Petr Čermák z Ministerstva vnitra.
Komisaři ale nebudou hodnotit jen výši ceny, kde lze jednoznačně stanovit nejvýhodnější nabídku. Cena má v hodnocení váhu 60 procent. Dalších 40 procent kritéria tvoří míra splnění doplňkových požadavků státu. Jimi jsou třeba vliv mýtného na silniční provoz, slučitelnost s evropskými elektronickými systémy či zatížení životního prostředí. Nejvýhodnější variantu v těchto parametrech už komisař v zadávací dokumentaci nenajde.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů