zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kovový odpad z TPCA

14.06.2005
Odpady
Kovový odpad z TPCA
Jeden z největších automobilových výrobců, Toyota Motor Corporation, je znám mimo jiné odpovědným přístupem k životnímu prostředí. To se rovněž projevuje v oblasti odpadového hospodářství, takže ve všech závodech Toyoty je v maximální míře dbáno na recyklaci odpadů. Cílem je, aby žádné odpady z výroby nekončily na skládkách. Od letošního roku vyrábí Toyota své automobily společně s koncernem PSA i v továrně TPCA v Ovčárech u Kolína. Pochopitelně ani tento závod není výjimkou z pohledu odpovědného nakládání s odpady. Tato problematika spadá do kompetence jedné ze společností Toyota Group, společnosti Toyota Tsusho Europe, v případě závodu TPCA byla jako i jinde ve světě za tímto účelem založena společnost s názvem Green Metal ve vlastnictví společností Toyota Tsusho Europe a Toyota Tsusho Corporation. Kromě kompletního zajištění odpadového hospodářství v TPCA je hlavní náplní společnosti Green Metal Czech rovněž zpr acování a expedice kovového odpadu z výroby. Za tímto účelem byl v areálu průmyslové zóny v Ovčárech v únoru letošního roku zprovozněn moderní závod na zpracování kovového odpadu. Jedná s e o uzavřenou halu, ve které se nachází kromě jiného paketovací lis, boxy na umístění kovového odpadu a mostový jeřáb. Do haly rovněž vede železniční vlečka. Přivážený kovový odpad z výroby, převážně odstřižky ocelového plechu, je ukládán do těchto boxů, ze kterých je postupně odebírán mostovým jeřábem vybaveným elektromagnetem a vsypáván do zásobníku paketovacího lisu. Výstupem tohoto procesu jsou kovové kostky o průměru 40x40 cm a s proměnnou délkou. Jejich hmotnost může dosáhnout až 300 kg. Tyto kostky jsou poté nakládány pomocí elektromagnetu do přistavených železničních vozů. Na kolej uvnitř haly lze umístit až čtyři vagóny. Tato kolej je rovněž vybavena váhou, jejíž displej je umístěn na stěně haly a umožňuje tak obsluze jeřábu určit, kdy je již vůz plně naložen. Celý proces se odehrává v uzavřeném prostoru, neboť i vjezdy vlečky do haly jsou uzavíratelné spouštěcími vraty. Toto zajišťuje maximální eliminaci ovlivnění okolí hlukem z provozu. Stejně tak nehrozí ani kontaminace podloží, takže dopady provozu na okolí jsou minimalizovány. Rovněž odvoz slisovaného kovového odpadu do hutních podniků bude probíhat prakticky výhradně po železnici, takže n ebude docházet k dalšímu zatěžování silničním provozem. Odběratelem jsou hutní podniky v Rakousku a v Německu. Obdobných recyklačních závodů provozuje Green Metal ve světě již 8 a v brzké době se počítá se vznikem dalších.

AUTOR: Lukáš Soukup
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí