zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Program by měl pomoci městům

13.07.2005
Obecné
Ovzduší
Program by měl pomoci městům
V polovině května schválila vláda Program podpory alternativních paliv v dopravě - zemní plyn (CNG), který usnadní náhradu benzínu a nafty ekologicky šetrnějšími palivy.


Hlavním důvodem vzniku tohoto speciálního programu, jak uvedl ministr životního prostředí Libor Ambrozek, je, že znečištění ovzduší v důsledku automobilové dopravy stále roste. V posledních patnácti letech se zvýšily emise hlavního skleníkového plynu - oxidu uhličitého téměř o 47 % a pevných prachových částic dokonce o 120 %. Roční imisní limity pro pevné částice PM10 byly překročeny již v průběhu letošního prvního čtvrtletí na čtvrtině měřicích stanic. Města Tábor, Karlovy Vary, Přerov, Kladno, Beroun, Teplice, Uherské Hradiště, Zlín, Ostrava, Třinec, Frýdek Místek, Český Těšín, Praha (Karlín a Vysočany) již nyní překročila roční povolené limity.

První etapa programu se zaměří na zemní plyn, který by měl nahradit do roku 2020 celkem 10 % benzínu a nafty. "Program dlouhodobě stabilizuje spotřební daň pro zemní plyn v dopravě na úrovni minimální sazby. Vzhledem k tomu, že spotřební daň z benzínu a nafty poroste, bude se konkurenceschopnost zemního plynu stále zvyšovat. Přitom podpora Ministerstva dopravy na obnovu vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy s pohonem na zemní plyn - příspěvek na pořízení autobusu na stlačený zemní plyn zůstává i po roce 2007. Navíc budou moci města, obce a sdružení obcí požádat již letos a příští rok Ministerstvo dopravy o čerpání z celkem 3,9 mil. eur z Operačního programu Infrastruktura (opatření 2.3. Podpora zavádění alternativních paliv - zahrnuje jak vývoj, tak podporu zavádění CNG). Na rozvoji se bude podílet i plynárenství, které formou dobrovolné dohody ponese závazek výstavby plnicích stanic," vysvětlil princip programu poradce ministra životního prostředí Martin Bursík.

Kvůli nedostatečné síti plnicích stanic se bude v nejbližších pěti letech využívat zemní plyn zejména v autobusech městské a příměstské dopravy, vozidlech taxi, odvozu odpadu a dalších služeb, jejichž provoz není vázán na síť čerpacích stanic. Čtyři plnicí stanice přibudou ještě letos v Brně, Ústí nad Labem, Ostravě a Středočeském kraji.

V současné době u nás jezdí na zemní plyn 75 autobusů, například v Litoměřicích, Liberci, Havířově, Prostějově, Semilech, Jičíně, Teplicích, na Ústecku a Liberecku, Jindřichovicích pod Smrkem. V letošním roce se k nim přidají nové plynové autobusy v Jilemnici (regionální doprava západní Krkonoše), Ja nských Lázních (regionální doprava východní Krkonoše), Lázních Jeseník (městská doprava) a v Brně.

Ministerstvo životního prostředí je připraveno poskytnout zájemcům, ať už obcím, městům či regionům konzultace při jejich rozhodování o přechodu na ekologická alternativní paliva.


Srovnání emisí produkovaných naftovými motory a motory na zemní plyn

1 Snížení o 85 - 90 %

NOx Snížení o 50 - 60 %

HC Srovnatelné, resp. zvýšení nedosahující limitu

CO snížení o 75 - 90 %

CO2 snížení o 15 - 30 %

Zdroj: Jan Žákovec
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí