Vznikne gigant na výrobu bionafty
Ropný koncern Shell vybuduje společně s východoněmeckou strojírenskou firmou
Choren Industries největší závod na výrobu bionafty ve světovém měřítku. Odborné
kruhy hodnotí rozhodnutí o investici v hodnotě 400 miliónů eur za průlom ve
výrobě alternativních pohonných hmot.
"Vedlejším produktem" investice v Lubminu ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední
Pomořansko, je sto padesát nových pracovních příležitostí a to, že povzbudí
zemědělskou výrobu v zemi, která má vysokou nezaměstnanost a stojí z velké části
právě na zemědělství.
Výstavba proběhne podle informací koncernu Shell, citovaných v listu Die Welt,
ve dvou etapách. V první oba podniky postaví poloprovozní zařízení, které
následně rozšíří na plnou kapacitu. Odpovídající dohody byly podepsány koncem
minulého týdne. Závod by měl být dokončen nejpozději v roce 2009. Plánovaná
kapacita je 200 miliónů litrů kvalitní bionafty ročně, která se má prodávat pod
označením "Sundiesel". To samozřejmě není ve srovnání s celkovou spotřebou ropy
v Německu, která činí zhruba 50 miliónů tun ročně, mnoho. "Chceme si ale výrobu
vyzkoušet ve velkém. Investice poslouží zdokonalení technologií a vychytání
technických problémů," vysvětlil mluvčí koncernu Shell s tím, že zkušenosti se
odrazí v plánování dalších obdobných investic, které podle něj "určitě přijdou".
Výchozí surovinou pro výrobu v Lubminu budou olejnaté plodiny, jako zdroj
energie pro výrobu se využijí také sláma, dřevní odpad, i rákosí.
"Sunddiesel" se bude nejprve přimíchávat do "normální" motorové nafty. Už to
povede ke snížení emisí škodlivin a očekává se i zvýšení výkonu motorů.
Představitelé koncernu Shell a firmy Choren Industries řekli agentuře DPA, že
získali partnerství automobilek Volkswagen a DaimlerChrysler, které se silně
zajímají o výrobu alternativních pohonných hmot. Obě automobilky budou na trh
dodávat automobily s motory, které budou moci spalovat čistou bionaftu, a to bez
dodatečných úprav.
Automobilky v tom vidí výhodu. V případě motorů na běžná paliva se musí
přizpůsobovat vlastnostem standardních pohonných hmot, takže jim diktují
rafinérie a distributoři. V případě biopaliv je to obráceně: automobilky mohou
výrobcům stanovit vlastnosti paliva. To dává konstruktérům nové možnosti ke
zvyšování výkonu motorů a zároveň snižování emisí škodlivin.
Spalování bionafty je vůči atmosféře neutrální, například emise kysličníku
uhličitého se výrazně snižují. Bionafta neobsahuje síru a v případě havárie
spojené s únikem paliva nedochází k tak výrazným poškozením životního prostředí,
jako u "normální" nafty.
Navíc, automobily vybavené motory schopnými spalovat bionaftu nemusí být
vybaveny filtrem pevných částic u výfuků. A právě o jejich zavedení se v Německu
velice vážně uvažuje.
Koncern Shell si investicí do výroby bionafty upevňuje své vedoucí postavení na
tomto poli. Jeho konkurent, British Petroleum zase vsadil více na solární
energii. V Německu investice do alternativních zdrojů energie podporuje stát.
Loni pro tyto účely vydala vláda 193 miliónů eur. Podíl alternativních zdrojů
energie je v zemi nízký. Zatím dělá zhruba pět procent z celkové spotřeby. V
roce 2020 by to ale mělo být už dvacet procent.
Ropný koncern Shell vybuduje společně s východoněmeckou strojírenskou firmou Choren Industries největší závod na výrobu bionafty ve světovém měřítku. Odborné kruhy hodnotí rozhodnutí o investici v hodnotě 400 miliónů eur za průlom ve výrobě alternativních pohonných hmot.
"Vedlejším produktem" investice v Lubminu ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko, je sto padesát nových pracovních příležitostí a to, že povzbudí zemědělskou výrobu v zemi, která má vysokou nezaměstnanost a stojí z velké části právě na zemědělství.
Výstavba proběhne podle informací koncernu Shell, citovaných v listu Die Welt, ve dvou etapách. V první oba podniky postaví poloprovozní zařízení, které následně rozšíří na plnou kapacitu. Odpovídající dohody byly podepsány koncem minulého týdne. Závod by měl být dokončen nejpozději v roce 2009. Plánovaná kapacita je 200 miliónů litrů kvalitní bionafty ročně, která se má prodávat pod označením "Sundiesel". To samozřejmě není ve srovnání s celkovou spotřebou ropy v Německu, která činí zhruba 50 miliónů tun ročně, mnoho. "Chceme si ale výrobu vyzkoušet ve velkém. Investice poslouží zdokonalení technologií a vychytání technických problémů," vysvětlil mluvčí koncernu Shell s tím, že zkušenosti se odrazí v plánování dalších obdobných investic, které podle něj "určitě přijdou".
Výchozí surovinou pro výrobu v Lubminu budou olejnaté plodiny, jako zdroj energie pro výrobu se využijí také sláma, dřevní odpad, i rákosí.
"Sunddiesel" se bude nejprve přimíchávat do "normální" motorové nafty. Už to povede ke snížení emisí škodlivin a očekává se i zvýšení výkonu motorů. Představitelé koncernu Shell a firmy Choren Industries řekli agentuře DPA, že získali partnerství automobilek Volkswagen a DaimlerChrysler, které se silně zajímají o výrobu alternativních pohonných hmot. Obě automobilky budou na trh dodávat automobily s motory, které budou moci spalovat čistou bionaftu, a to bez dodatečných úprav.
Automobilky v tom vidí výhodu. V případě motorů na běžná paliva se musí přizpůsobovat vlastnostem standardních pohonných hmot, takže jim diktují rafinérie a distributoři. V případě biopaliv je to obráceně: automobilky mohou výrobcům stanovit vlastnosti paliva. To dává konstruktérům nové možnosti ke zvyšování výkonu motorů a zároveň snižování emisí škodlivin.
Spalování bionafty je vůči atmosféře neutrální, například emise kysličníku uhličitého se výrazně snižují. Bionafta neobsahuje síru a v případě havárie spojené s únikem paliva nedochází k tak výrazným poškozením životního prostředí, jako u "normální" nafty.
Navíc, automobily vybavené motory schopnými spalovat bionaftu nemusí být vybaveny filtrem pevných částic u výfuků. A právě o jejich zavedení se v Německu velice vážně uvažuje.
Koncern Shell si investicí do výroby bionafty upevňuje své vedoucí postavení na tomto poli. Jeho konkurent, British Petroleum zase vsadil více na solární energii. V Německu investice do alternativních zdrojů energie podporuje stát. Loni pro tyto účely vydala vláda 193 miliónů eur. Podíl alternativních zdrojů energie je v zemi nízký. Zatím dělá zhruba pět procent z celkové spotřeby. V roce 2020 by to ale mělo být už dvacet procent.
"Vedlejším produktem" investice v Lubminu ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko, je sto padesát nových pracovních příležitostí a to, že povzbudí zemědělskou výrobu v zemi, která má vysokou nezaměstnanost a stojí z velké části právě na zemědělství.
Výstavba proběhne podle informací koncernu Shell, citovaných v listu Die Welt, ve dvou etapách. V první oba podniky postaví poloprovozní zařízení, které následně rozšíří na plnou kapacitu. Odpovídající dohody byly podepsány koncem minulého týdne. Závod by měl být dokončen nejpozději v roce 2009. Plánovaná kapacita je 200 miliónů litrů kvalitní bionafty ročně, která se má prodávat pod označením "Sundiesel". To samozřejmě není ve srovnání s celkovou spotřebou ropy v Německu, která činí zhruba 50 miliónů tun ročně, mnoho. "Chceme si ale výrobu vyzkoušet ve velkém. Investice poslouží zdokonalení technologií a vychytání technických problémů," vysvětlil mluvčí koncernu Shell s tím, že zkušenosti se odrazí v plánování dalších obdobných investic, které podle něj "určitě přijdou".
Výchozí surovinou pro výrobu v Lubminu budou olejnaté plodiny, jako zdroj energie pro výrobu se využijí také sláma, dřevní odpad, i rákosí.
"Sunddiesel" se bude nejprve přimíchávat do "normální" motorové nafty. Už to povede ke snížení emisí škodlivin a očekává se i zvýšení výkonu motorů. Představitelé koncernu Shell a firmy Choren Industries řekli agentuře DPA, že získali partnerství automobilek Volkswagen a DaimlerChrysler, které se silně zajímají o výrobu alternativních pohonných hmot. Obě automobilky budou na trh dodávat automobily s motory, které budou moci spalovat čistou bionaftu, a to bez dodatečných úprav.
Automobilky v tom vidí výhodu. V případě motorů na běžná paliva se musí přizpůsobovat vlastnostem standardních pohonných hmot, takže jim diktují rafinérie a distributoři. V případě biopaliv je to obráceně: automobilky mohou výrobcům stanovit vlastnosti paliva. To dává konstruktérům nové možnosti ke zvyšování výkonu motorů a zároveň snižování emisí škodlivin.
Spalování bionafty je vůči atmosféře neutrální, například emise kysličníku uhličitého se výrazně snižují. Bionafta neobsahuje síru a v případě havárie spojené s únikem paliva nedochází k tak výrazným poškozením životního prostředí, jako u "normální" nafty.
Navíc, automobily vybavené motory schopnými spalovat bionaftu nemusí být vybaveny filtrem pevných částic u výfuků. A právě o jejich zavedení se v Německu velice vážně uvažuje.
Koncern Shell si investicí do výroby bionafty upevňuje své vedoucí postavení na tomto poli. Jeho konkurent, British Petroleum zase vsadil více na solární energii. V Německu investice do alternativních zdrojů energie podporuje stát. Loni pro tyto účely vydala vláda 193 miliónů eur. Podíl alternativních zdrojů energie je v zemi nízký. Zatím dělá zhruba pět procent z celkové spotřeby. V roce 2020 by to ale mělo být už dvacet procent.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích