zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kola a auta ve městech EU

13.10.2005
Obecné
Kola a auta ve městech EU
V roce 2001 přijala Komise Bílou knihu k evropské dopravní politice.
Následující příspěvek je jen nepřímo věnován problému auty zahlcených ulic, spíše zapadá do idealistických představ o tom, jak by to bylo skvělé, kdybychom museli vzít rozum do hrsti místo volantu. Místopředseda Evropské komise a komisař odpovědný za dopravu pronesl 3. června v Dublinu na konferenci k cyklistice ve městech projev, z něhož uvádíme základní myšlenky. Pan Barrot odpovídá za všechny druhy dopravy a vzdor principu subsidiarity cítí, že by měla Evropa sehrát svoji roli v podpoře cyklistické dopravy, která může pomoci racionalizovat využívání osobních aut.

V roce 2001 přijala Komise Bílou knihu k evropské dopravní politice. Hlavním cílem je přerozdělení dělby práce v dopravě od druhů zatížených kongescemi dopravy a více znečišťujícími prostředí ve prospěch druhů k životnímu prostředí přátelštějších a ještě s kapacitami. Začalo střednědobé hodnocení Bílé knihy, na němž by se měli podílet i zastánci rozvoje cyklistické dopravy. Je zbytečné připomínat, že je jízda na kole nejefektivnější cestou využití prostoru silnic, levná, čistá, energeticky efektivní. Že je to cesta ke zdraví a oživení života ve městech. Ale bez dobrého propojení s chůzí a zařízeními veřejné dopravy ji nelze úspěšně provozovat. Aby se dal využít její potenciál, je třeba jí zajistit bezpečnost a atraktivnost z hlediska infrastruktury a služeb.

Podle statistik stoupá ve městech trend používat osobní auta, úroveň využití jízdních kol je obecně stabilní. Několik zemí ještě drží vysoký podíl cyklistiky: v Nizozemsku je 1 ze 4 cest na kole, v Dánsku 1 ze 6. Ke zvýšení používání kol je třeba vytvářet bezpečnější prostředí. Na cestách do 5 km má cyklistická doprava velký podíl a představuje značný potenciál. Stojí za to se jí zabývat, rozšiřovat dobré příklady.

Financování - Iniciativa CIVITAS dostala z rámcového programu EU na výzkum a vývoj 100 mil. eur. Město Nantes např. vypracovalo systém půjčování kol pro studenty pod názvem Velocampus, v Corku pomohla obec zahájit projekt místních cyklistických stezek. Komise vybrala 36 měst, z toho 11 v nových členských státech, zkušenosti z CIVITAS jsou dobře zdokumentovány a představují referenční body pro ostatní města. Ve využívání svých finančních mechanizmů bude Komise pokračovat, např. v rámci nového programu pro konkurenceschopnost a inovace. Část STEER tohoto programu nabídne podporu pilotním projektům, studiím a podpůrným činnostem k efektivnímu využití energie - půjde i o cyklistiku. Komise vybírá projekty, které by spolufinancovala. To pomůže realizovat cyklistické systémy, šířit poznatky a posuzovat dosažený rozvoj.

Bezpečnost silničního provozu - 2/3 všech nehod na silnicích a 1/3 smrtelných připadá na městské oblasti. Nízká úroveň bezpečnosti je nepřijatelná. Užívání jízdních kol, zejména v městském prostředí, je integrováno do evropské politiky bezpečnosti silničního provozu. Záměrem je do roku 2010 snížit počet zabitých v silničním provozu na polovinu.

- Pro zvýšení bezpečnosti cyklistů je nutno zlepšit jejich viditelnost. Odpovědnost je na nich samotných. Kola musejí být vybavena v souladu s pravidly silničního provozu, cyklisté musí mít dobře viditelné oblečení. Řeší se problém odstranění "mrtvých úhlů" tím, že nová těžká silniční vozidla budou muset mít speciální zrcadla. Členské státy mají transponovat směrnici do svého práva do konce letošního roku. Nyní se posuzuje, zda by mělo smysl rozšířit směrnici i na stará vozidla.

- Je důležité chránit cyklisty v případě nehod. V ideálním případě, když to prostor dovolí, by měli mít cyklisté vlastní a dobře vyznačenou infrastrukturu. To není vždy možné. Od listopadu platí povinnost úpravy předku vozidel, aby v případě nárazu byly účinky omezeny. Výrobci kol by se měli pokusit o ochranu cyklisty před nárazem vozidel ze zadu. Nebezpečné je agresivní předjíždění cyklisty, cyklisté by měli mít přilby.

- Důležitá je výchova mladých cyklistů. V mnoha členských státech již jsou speciální školicí programy.

Komise aktivně prosazuje myšlenku, že je jízdní kolo také druhem dopravy. Nejlepší zkušenosti publikuje informační služba (European Local Transport Information Service, od vytvoření v roce 1998 jí přišlo přes 5 mil. dotazů) i na internetu.
Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí