zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Baktérie pomáhají vyčistit vrak Prestige

03.10.2005
Havárie
Baktérie pomáhají vyčistit vrak Prestige
Byla to jedna z největších ekologických katastrof v Evropě za poslední desetiletí. V listopadu 2002 na pobřeží španělské Galície ztroskotal tanker Prestige s nákladem 77 tisíc tun ropy horší kvality, která může být použita jen jako námořní palivo. Je mazlavá a v podstatě neodstranitelná.
Osmdesát procent nákladu vyteklo do moře a zamořilo galícijské pobřeží, na němž se tisíce dobrovolníků ve žlutých oblecích pokoušely zachránit ryby i ptáky a očistit skály.
Zbytek nákladu, který původně mířil do Singapuru, zmizel v hloubce čtyř kilometrů i s vrakem. Dnes, po tříleté práci, španělští experti z firmy Repsol YPF dokončují vyčištění vraku pomocí milióny let staré technologie: baktérií. Prestige přestává být další hrozbou životnímu prostředí a stává se laboratoří, kde se už prověřily a ještě prověří nové technologie.

Podvodní vysavače
Experti firmy nejprve pomocí speciálních sacích bagrů spouštěných do hloubky otevřeli a vysáli z vraku přes třináct tisíc tun ropy, kterou odvezli ke zpracování do rafinérie v přístavu Coruňa. Ve vraku po této operaci, dokončené loni v říjnu, zůstalo asi tisíc tun ropy.
Člověk i jeho moderní technika už nemohou udělat víc, a tak ve spolupráci s biology inženýři nasadili baktérie. "Dřív se nevědělo, jestli v hloubce čtyř tisíc metrů je nějaká biologická aktivita. Ale baktérie žijí všude i v těch nejméně příznivých podmínkách. To, co tam pro ně můžeme udělat, je vylepšit jim podmínky," vysvětlila v listu El País princip dočištění vraku mikrobioložka Concepción Calvová.
Do vraku proto roboti po skončení vyčerpávání napumpovali šedesát tun speciálně vytvořeného koktejlu fosforu, dusíku a draslíku, který podporuje činnost baktérií. Baktérie se podle laboratorních experimentů budou množit desetitisíckrát rychleji než za normálních podmínek a zbylé palivo tak definitivně zmizí z lodi za asi patnáct let. Pro ověření výsledku by se však všechna speciální plavidla musela vrátit zpět, a proto bude těžké, ne-li nemožné výsledek operace prověřit. Už tak byla celá operace velmi drahá a přišla na sto miliónů eur.
Už sama operace vyčerpávání byla unikátní, neboť speciální sací roboti museli podniknout jednapadesát ponorů na vyčerpání, ropa pak byla přečerpána přes mezistanici ponořenou v menší hloubce do řídící lodi a odtud do tankeru. Pro tuto operaci byly vyvinuty různé další nové technologie a postupy kvůli tuhosti ropy, kterou loď převážela.

Politický problém
Katastrofu tankeru před třemi lety nejprve tehdejší pravicová vláda premiéra José Marií Aznara bagatelizovala a nevěnovala jí dostatečnou pozornost. Španělská levice se případu chopila s velkou vervou, kritizovala nečinnost a na pobřeží zamířily tisíce dobrovolníků. Pomalá reakce úřadů stála letos na jaře i volební vítězství veterána španělské politiky Manuela Fragu, který byl patnáct let galícijským premiérem a ve dnech krátce po katastrofě odjel na loveckou dovolenou.
Ztroskotání tankeru také přimělo Evropskou unii, aby z pobřežních vod vykázala lodi jako Prestige, které mají jednoduché dno a převážejí nebezpečný náklad.
Znečištění postihlo především galícijské rybáře, kteří tvoří jednu z největších rybářských komunit v Evropské unii. "Galícijští rybáři představují 40 procent španělského rybářského sektoru. Katastrofou bylo přímo zasaženo 12 procent pracovních sil z celé Galície, které jsou závislé na rybářství. Některé oblasti zasažené ropnou skvrnou jsou na rybářství závislé až z padesáti procent," uvádějí ve své analýze dopadů ztroskotání Prestige na místní ekonomiku Maria Do Carme Garcíová a Xoán Doldán z ekonomické fakulty univerzity Santiago de Compostela.
Dodnes se galícijské pobřeží oživuje jen pomalu. Rybáři a další zasažení mají nárok na dlouhodobé odškodnění. Naposledy žádali galícijští předáci o podporu a finance na oživení rybářství španělskou centrální vládu před dvěma týdny. Nynější levicová vláda zřídila zvláštní komisi, která řídí vyčišťovací práce na pobřeží.

ZtroskotánÍ Prestige
Průběh nehody: Tanker narazil 13. listopadu 2002 nedaleko přístavu Coruňa, potopil se po odtažení na volné moře do hloubky 3800 metrů.
Náklad: 77 tisíc tun lodního paliva, 80 procent vyteklo do moře.
Znečištění: Stovky kilometrů pobřeží
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí