Středa, 24. dubna 2024

Namísto ekologie zatím jen půda pro korupci

Namísto ekologie zatím jen půda pro korupci
Už přes rok měli čeští motoristé povinně používat jen benzín s příměsí biolihu a naftu s přídavkem metylesteru z řepky. S plánem zavést ekologická paliva při vstupu do Evropské unie přišel už v roce 2003 tehdejší ministr zemědělství Jaroslav Palas a většina politiků s ním souhlasila.
Dnes se vláda horko těžko snaží vyhnout průšvihu, protože zavedení biopaliv slíbila Bruselu - ale ta u čerpacích stanic chybějí.
Přitom v minulých letech spolkla na dotacích a půjčkách jen výroba suroviny pro bionaftu hodně přes deset miliard korun. Část půjček státu vůbec nebyla splacena, dotace byly podle odborníků leckdy přemrštěné a byly šity na míru jen několika firmám, hlavně Setuze. Brusel pak při vstupu Česka do unie takový systém dotování zamítl.
A podle původního plánu měly být už před několika měsíci přiděleny koncese výrobcům biolihu. S ostudou byl ale tendr Ministerstva životního prostředí zrušen. Podezření z korupce - koncese znamenají pro firmy zaručení miliardové zisky - bylo velmi silné.
Dosavadním výsledkem zavádění ekologických paliv v zemi je tak jen rozmrzení z klientelismu a korupce. Změní na tom něco strategie podpory biopaliv, kterou konečně na včerejší zasedání vlády připravilo Ministerstvo průmyslu?
Zatím se zdá, že sotva.

Kdy, za kolik a jak
Na základní otázky, kdy se používání biopaliv zavede, kolik to bude vyžadovat dotací a jak bude zajištěna výroba, Ministerstvo průmyslu odpovědi nezná.
"Materiál označený jako Dlouhodobá strategie využití biopaliv v České republice pouze kombinuje běžné postupy uplatnění biolihu a metylesteru bez jakýchkoliv ekonomických rozborů, strategicko-politických úvah a zohlednění moderních technologií," upozorňuje expert Jan Beránek, dlouholetý člen komisí pro biopaliva, který návrh podrobně prostudoval.
Kritizuje například záměr podporovat bývalé české specifikum - bionaftu. Tu tvoří směs třetiny metylesteru řepkového oleje a klasické motorové nafty. V zahraničí však takovou směs vůbec nepoužívají. Například v Německu je k mání pro motoristy stoprocentní metylester a spotřebitel si sám namíchá směs, jaká mu vyhovuje. Jinde, třeba v Rakousku, se zavádí plošné přidávání několika procent metylesteru do nafty.

Také USA už jsou napřed
Zmíněné české specifikum - třicetiprocentní bionafta - je přitom tak náročné na dotace, že by podle Beránka v příštích dvaceti letech stálo státní pokladnu dvacet miliard korun. Bionaftu je totiž třeba dotovat, aby byla cenově konkurenceschopná vůči levnější naftě.
K navrhované výrobě biolihu z obilí jsou experti ještě kritičtější. Je totiž energeticky velmi náročná, ve světě se prosazuje spíš výroba biolihu z biomasy, což může být jakýkoliv rostlinný produkt.
Česko tak stále neví, jak biopaliva podpořit. Zatímco vlády léta diskutují a mezitím střídavě přitakávají či odolávají tlaku lobbistů, jinde už se věci hýbají. Nejen v Evropě. I americký stát Minnesota tento měsíc ohlásil povinné zavedení dvouprocentního přídavku metylesteru do veškeré nafty.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů