Evropský hon na emise vstupuje do nové etapy
Povolenky jsou na prodej už i v Česku. Teď se začíná bojovat o to, kolik jich
Evropská komise povolí vydat pro jednotlivé země po roce 2007.
Povolenky jsou na prodej už i v Česku. Teď se začíná bojovat o to, kolik jich Evropská komise povolí vydat pro jednotlivé země po roce 2007.
V některých členských zemích EU se s povolenkami na emise CO2 obchoduje už od počátku letošního roku. Naše podniky už to stíhají také: rejstřík, který je nezbytnou podmínkou tohoto obchodování, byl spuštěn 13. října. Spuštění nezdrželo ani to, že český plán rozdělení povolenek, o který byl sveden mnohaměsíční tvrdý boj průmyslníků s ekologickým ministerstvem, musel být na poslední chvíli ještě zkrácen, a to o více než 150 tisíc povolenek. Ty byly předtím připsány zařízením, která mezitím ze systému vypadla.
Optimismus a chvála je sice na místě, nedodělků však zůstává celá řada. A to už Ministerstvo životního prostředí (MŽP) začíná připravovat alokační plán II, který nemůže být vůči našim znečišťovatelům tak příznivý, jako je ten první. Jednoduchá není ani problematika ověřování emisí, aby nikdo nemohl s čísly čarovat.
Rejstřík funguje. Jenže všichni, kdo povolenky v systému dostali, v něm účet otevřený nemají. Každý podnik musí mít nejdřív povolení k vypouštění emisí a pak teprve může uzavřít s provozovatelem tohoto rejstříku smluvní vztah.
V alokačním plánu na rozdělení povolenek, který nám v Bruselu po mnoha peripetiích schválili, je 426 zařízení. Z nich mělo ke dni spuštění rejstříku vyřízeno všechny náležitosti jen necelých 250. Zbývá ještě víc než padesátka firem, která o povolení k vypouštění emisí vůbec nezažádala a s nikým nekomunikuje. Bez účtu k povolenkám a zaplacení poplatku se přitom k povolenkám vůbec nedostanou.
Ekonom o tom informoval Tomáš Chmelík z MŽP, jedna z hlavních osob, které se o vstup ČR do systému obchodování s povolenkami zasloužily a který osobně vybojoval nejednu, někdy i předem ztracenou bitvu o Národní alokační plán. Ve vztahu k velikosti úkolu, kterým zavedení celého systému povolenek bylo (nemluvě o pochybách, zda se to vůbec může uskutečnit), to jsou spíše maličkosti.
A Evropa už zbrojí na emise z letectví. Od roku 2012 bude podobný systém snižování emisí možná platit i pro letecké společnosti. Jednu z prvních analýz k tomuto záměru posoudí v pondělí v Lucemburku ministři životního prostředí.
AUTOR: Milena Geussová
V některých členských zemích EU se s povolenkami na emise CO2 obchoduje už od počátku letošního roku. Naše podniky už to stíhají také: rejstřík, který je nezbytnou podmínkou tohoto obchodování, byl spuštěn 13. října. Spuštění nezdrželo ani to, že český plán rozdělení povolenek, o který byl sveden mnohaměsíční tvrdý boj průmyslníků s ekologickým ministerstvem, musel být na poslední chvíli ještě zkrácen, a to o více než 150 tisíc povolenek. Ty byly předtím připsány zařízením, která mezitím ze systému vypadla.
Optimismus a chvála je sice na místě, nedodělků však zůstává celá řada. A to už Ministerstvo životního prostředí (MŽP) začíná připravovat alokační plán II, který nemůže být vůči našim znečišťovatelům tak příznivý, jako je ten první. Jednoduchá není ani problematika ověřování emisí, aby nikdo nemohl s čísly čarovat.
Rejstřík funguje. Jenže všichni, kdo povolenky v systému dostali, v něm účet otevřený nemají. Každý podnik musí mít nejdřív povolení k vypouštění emisí a pak teprve může uzavřít s provozovatelem tohoto rejstříku smluvní vztah.
V alokačním plánu na rozdělení povolenek, který nám v Bruselu po mnoha peripetiích schválili, je 426 zařízení. Z nich mělo ke dni spuštění rejstříku vyřízeno všechny náležitosti jen necelých 250. Zbývá ještě víc než padesátka firem, která o povolení k vypouštění emisí vůbec nezažádala a s nikým nekomunikuje. Bez účtu k povolenkám a zaplacení poplatku se přitom k povolenkám vůbec nedostanou.
Ekonom o tom informoval Tomáš Chmelík z MŽP, jedna z hlavních osob, které se o vstup ČR do systému obchodování s povolenkami zasloužily a který osobně vybojoval nejednu, někdy i předem ztracenou bitvu o Národní alokační plán. Ve vztahu k velikosti úkolu, kterým zavedení celého systému povolenek bylo (nemluvě o pochybách, zda se to vůbec může uskutečnit), to jsou spíše maličkosti.
A Evropa už zbrojí na emise z letectví. Od roku 2012 bude podobný systém snižování emisí možná platit i pro letecké společnosti. Jednu z prvních analýz k tomuto záměru posoudí v pondělí v Lucemburku ministři životního prostředí.
AUTOR: Milena Geussová
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích