zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Pilné umetání cesty

15.11.2005
EIA
Pilné umetání cesty
 Moravskoslezský kraj chce automobilku Hyundai v Nošovicích. Za hluk má každá domácnost dostat sto tisíc korun. Pěstitelé zelí nejspíš získají náhradní pozemky a finanční náhradu. Možnost, že továrna vyroste v ČR, vzrostla.

Léta si na Ministerstvu průmyslu a v CzechInvestu stěžovali na Moravskoslezský kraj slovy: "My bychom jim sehnali velkého investora, ale tamní představitelé pro to musejí napřed něco udělat. Hlavně by se měli dohodnout a pomoci předem připravit velkou průmyslovou zónu. Nelze lákat investora a zároveň říkat, že až se rozhodne, budeme tři roky jednat o vykoupení pozemků a pak ještě řešit spory s ekology." V Ostravě označovali tento názor za "pražské plky". Tvrdili, že ministerští úředníci prostě dávají přednost Čechám, a to je pravý důvod, proč třeba TPCA nakonec skončila u Kolína a ne někde ve Slezsku.

Nyní obě strany vzorně spolupracují (viz rozhovor s hejtmanem Tošenovským, na str. 38). Důvod? Korejská automobilka Hyundai vyjádřila zájem o zónu Nošovice, jež zasahuje i do sousední obce Nižní Lhoty. A rozhodnout se chce rychle. Kraj se snaží udělat vše pro to, aby investici nestálo nic v cestě. Zastupitelé schválili gesto, které nemá v České republice obdobu. Každá domácnost v obou obcích má za hluk a další zátěž, doprovázející velkou stavbu, získat kompenzaci sto tisíc korun. Polovinu by lidé dostali předem a polovinu v den, kdy bude možné zahájit výrobu, patrně na konci roku 2008. Na nabídce pro 410 domácností se shodly všechny strany zastupitelstva včetně opoziční ČSSD a KSČM.

Díky spolupráci všech, kdo továrnu prosazují, se situace v Nošovicích zásadně změnila. Celkové náklady na přípravu zóny se přiblíží k dvěma miliardám korun. V jejich rámci je nabídka pro domácnosti (v součtu 41 milionů) celkem nepodstatnou částkou. Kraj tím však ukázal, jak moc mu na nové továrně záleží - a že zároveň chápe těžkosti, které vzniknou místním obyvatelům.

Automobilka totiž nepřinese pod Beskydy jen samé klady. Krajinný ráz utrpí. Obce ztratí svůj venkovský charakter. Těžko už tam někdo bude hledat klidnou rekreaci. Obyvatelé se bojí, že dojde ke zhoršení mezilidských vztahů. Hyundai navíc může znamenat konkurenci pro Škodu, protože kromě sportovně-terénních aut chce vyrábět v ČR i osobní. Problémy budou s plynovodem, vedením vysokého napětí, dopravou.

Na druhé straně museli představitelé kraje přihlížet při své volbě k nadprůměrné míře nezaměstnanosti v regionu, a to zřejmě rozhodlo. Hyundai znamená šanci na její podstatné snížení. Uplatnění v automobilce by našli nejen dělníci, ale také špičkoví technici. Spousta míst by vznikla ve službách. Taková možnost se nemusí opakovat.

AUTOR: PETR KORBEL
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ABF
8
2. 2018
8-10.2.2018 - Veletrh, výstava
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí