zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Miliardový vodní kanál? Zablokováno

19.12.2005
Voda
Miliardový vodní kanál? Zablokováno

Brno / Pardubice - Výstavbu tříkilometrového plavebního kanálu na Labi u Přelouče znovu zablokovali ekologové.

Potřetí za pět let, co se rozhoduje o tom, zda se na řece Labi u Přelouče postaví nový plavební kanál za jednu a půl miliardy korun, zabránila ekologická sdružení svým odvoláním vydání územního rozhodnutí. To je potřebné pro zahájení výstavby přes biocentrum Slavíkovy ostrovy.

"Odvolali jsme se kvůli nesplnění několika podmínek při přijímání předchozích rozhodnutí státních orgánů. Výstavba kanálu navíc podle nás zasahuje do biotopů chráněných druhů živočichů, a to aniž by byla povolena výjimka ze zákona o ochraně přírody a krajiny," uvedl Miroslav Patrik ze sdružení Děti země.

O odvolání ekologů nyní bude muset rozhodnout Krajský úřad v Pardubicích.

Čeká se, co řekne Brusel

Do výstavby "přeloučského" kanálu promluví také Evropské komise. Ta dostala k projednání stížnost českých ekologických organizací. Šlo o historicky vůbec první stížnost, která z Česka k Evropské komisi zamířila. Výsledek šetření komise ale nebude známý dříve než za několik měsíců.

Celý kanál má být přitom hotov do konce roku 2007. Ekologové tvrdí, že stavba tříkilometrového úseku zničí část slepého říčního ramene, což vážně ohrozí šestadvacet chráněných druhů živočichů a rostlin v biocentru Slavíkovy ostrovy. Ty jsou jedním z mála zachovaných slepých ramen Labe. Jde o místo, kde se vyskytuje celoevropsky chráněný Modrásek očkovaný.

Výjimku pro výstavbu plavebního stupně na Labi, který má umožnit splavnění řeky až do Pardubic, vydalo Ministerstvo životního prostředí už v prosinci 2003. Investor, státní Ředitelství vodních cest, musí na základě udělené výjimky vybudovat náhradní stanoviště pro ohrožené druhy.

Hrozí, že kanál bude bez užitku
Kanál u Přelouče je projektován na podstatně větší plavební hloubku, než má řeka Labe v ostatních částech toku. Má umožnit splavnost tohoto úseku po většinu roku a napojit tak Pardubice. To je ale terčem kritiky, protože lodě plující po kanálu nebudou moci takovou hloubku vzhledem k ostatním úsekům řeky využít.

Nejisté je také to, jak bude kanál využíván pro dopravu zboží. Největší zakázkou byla doprava uhlí do elektrárny Chvaletice, dnes se ale tato doprava přemístila z řeky na železnici.

Ambrozek chce zasáhnout
Ekologové rovněž kritizují to, že plán splavnění Labe do Pardubic je součástí projektu spojujícího Labe, Dunaj a Odru. Stavba tohoto kanálu za stovky miliard korun, která by výrazně změnila krajinu ve velké části Moravy a východních Čech, je stále chráněna v územních plánech.

Ministr životního prostředí Libor Ambrozek koncem listopadu uvedl, že chce zabránit výstavbě celého kanálu a navrhne vládě, aby vypověděla mezinárodní smlouvu o vodních cestách, ve které je kanál zanesený. Chce také zrušit územní ochranu trasy kanálu. Podle Ambrozka by stavba způsobila nenapravitelné ekologické škody.

www.aktualne.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí