Pátek, 19. dubna 2024

Afrika začala používat bezolovnatý benzín

Afrika začala používat bezolovnatý benzín
Být ve všem poslední, to je pro subsaharskou Afriku už součástí tradice. Alespoň v jedné oblasti ale letos bude, v porovnání s některými zeměmi Asie, napřed - celý region totiž včera přešel na bezolovnatý benzín.
Když vědci před lety přišli na to, že olovo z výfukových plynů poškozuje například mozek dětí, přestalo se ve vyspělých zemích do paliva přidávat.
V Africe i dalších rozvojových oblastech se používalo - nebo dodnes používá - dál.
Testy zeleniny prodávané ve stáncích v centru keňského Nairobi tak odhalily, že zboží obsahuje olovo v koncentraci kolem pěti tisíc mikrogramů na kilogram. Světová zdravotnická organizace (WHO) přitom povoluje jen 300 mikrogramů.
"Olovo je nebezpečné především pro děti, které se pohybují po ulicích zahlcených výfukovými plyny automobilů," říká mluvčí Programu OSN pro životní prostředí Nick Nuttall.
V Africe je běžné, že lidé tráví venku více času než obyvatelé průmyslových zemí. Mentální vývoj dětí tam navíc bývá narušen i z jiného důvodu: kvůli podvýživě. Škodliviny v ovzduší tak problém ještě zhoršují.

První byl Súdán
Na bezolovnatý benzín od včerejška přešlo všech 49 zemí subsaharského regionu.
"Je to zcela nepovšimnuté vítězství mezinárodní diplomacie v oblasti životního prostředí," napsal britský list Independent.
Cíl zbavit se benzínu s olovem si politici vytkli na Summitu o zemi, který se konal v roce 2002 v africkém Johannesburgu. V té době využíval bezolovnatý benzín v subsaharské Africe jedině Súdán. Jako poslední v regionu na čistší palivo včera přešla Jihoafrická republika.
Je to první reálný krok ke zlepšení ovzduší v afrických městech, tvrdí ekologové. "Přijatelné" množství škodlivin je jen v patnácti procentech z nich.

Nevyzpytatelná kvalita
V mnoha afrických zemích se benzín prodává ve sklenicích či v plastikových nádržích neautorizovanými prodejci v okolí silnice. Jeho kvalita bývá tudíž pochybná.
"Jestli je s olovem nebo ne, může člověk jen hádat," uvádí agentura Reuters. "O Nigérii se říká, že používá bezolovnatý benzín už od začátku roku 2004, ale je těžké to ověřit."
I u regulérních čerpacích stanic prodávají benzín, aniž by specifikovali, zda je v něm olovo.
OSN ale tvrdí, že africké země skutečně zvládly přechod bez problémů. Povzbuzena úspěchem letos organizace zahájí další kampaň, která má bezolovnatý benzín prosadit na celém světě do roku 2008.
Zastaralé palivo se stále používá asi v třiceti zemích, například na Kubě, v Severní Koreji či v Pákistánu. Některé, jako Irák, Afghánistán či Mongolsko, ani nemají v plánu ho vyřazovat.
Olovo se do benzínu začalo přidávat ve dvacátých letech minulého století, aby se zvýšila jeho odolnost proti samozápalu a tzv. klepání motoru. Jako první pak olovnatý benzín postavily mimo zákon Spojené státy, a to v roce 1995.
Chudý jih, kde se milióny obyvatel stěhují do obrovských měst, teprve začíná problém životního prostředí řešit.
Motorová nafta používaná nyní v subsaharské Africe stále obsahuje například až tisíckrát více škodlivé síry, než je obvyklé v Evropě či v USA.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů