zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tajemný Lidl začne po 33 letech mluvit

04.01.2006
Obecné
Tajemný Lidl začne po 33 letech mluvit
Německý diskontní řetězec Lidl, který se podobně jako konkurent a vzor Aldi vždy bránil kontaktu s veřejnými médii, se rozhodl poprvé ve své 33leté firemní historii zaměstnat tiskového mluvčího.
Podle informací z blízkosti firmy by se jím od 9. ledna měl stát padesátiletý Thomas Oberle. Působit by měl pro celý koncern, tedy včetně Česka. Je však zřejmé, že Německo bude jeho hlavní náplní práce.
"Pro Česko nebo Slovensko se stále počítá jen se zastoupením PR agentur," říká Markéta Dušková z firmy Protocol Service, která Lidl zastupuje.
Lidl je přitom i v tuzemsku známý svou "zdrženlivostí" při poskytování jakýchkoli informací. Třeba když v polovině loňského roku olomoucký stavební úřad nedal firmě povolení ke stavbě supermarketu ve čtvrti Lazce, Lidl rozhodnutí nekomentoval, nereagoval ani na e-mailové dotazy. Poté stáhl i odvolání, opět bez vysvětlení.
Jedním z hlavních důvodů, proč se v Lidlu po letech rozhodli zaměstnat mluvčího, je podle zákulisních informací fakt, že v poslední době roste tlak veřejnosti, především v Německu. Tradiční tajnůstkaření jednak pomalu začíná komplikovat to, že Lidl je firma se 151 000 zaměstnanci a obratem ve výši 36 miliard eur, ale také skutečnost, že v poslední době došlo k několika krizím, z nichž Lidl vždy vyšel v tisku negativně.
Na mušku si řetězec vzala třeba německá odborová organizace Verdi, která v takzvané černé knize zaznamenala všechny zdánlivé prohřešky firmy vůči zaměstnancům. Cílem Verdi přitom je donutit Lidl, aby v Německu připustil podnikové rady zaměstnanců. Tomu se Lidl, alespoň ve většině podniků, dosud úspěšně vyhýbal.

Lidl po třiatřiceti letech začne mluvit
Ve švarcwaldském městě Calw dokonce nechala centrála svou pobočku zavřít, když zjistila, že zaměstnanci založili svou vlastní radu. Celý případ měl ale dohru, Lidl totiž o ukončení provozu rozhodl bez souhlasu podnikové rady, a tak Verdi celou věc dotáhlo až před soud. Ten sice rozhodl o pokutě ve výši 100 000 eur, posléze ji ale stáhl, protože se firma se zaměstnanci dokázala dohodnout na sociálně přijatelném zrušení pracovního poměru.
Nepříliš pozitivně pro firmu před dvěma týdny skončila také snaha ubránit se kritice organizace Greenpeace, podle níž Lidl prodával ovoce a zeleninu obsahující jedovaté látky. Zatímco konkurent Real, který čelil stejnému obvinění, otevřeně vyšel vstříc novinářům, Lidl mlčel. Namísto toho prostřednictvím inzerátů tvrdil, že jeho sortiment testují nezávislé laboratoře. Trapné ale pak bylo, když se jedna ze zmíněných laboratoří od tohoto tvrzení právní cestou distancovala.
Zda se novému tiskovému mluvčímu, který posledních deset let pracoval pro velkého výrobce šroubů, společnost Würth, podaří vedení Lidlu přesvědčit k větší otevřenosti, je otázkou. Šéf Holdingu Klaus Gehrig sice již před rokem angažoval mnichovskou PR agenturu Engel und Zimmermann, která měla tisk informovat o vývoji ve firmě, jeho sliby ale zatím zůstaly nenaplněné.
Možná se není ani čemu divit, právě Gehrig, který kdysi pracoval jako manažer u konkurenta Aldi, je podle insiderů vedle zakladatele firmy, Dietera Schwarze, jedním z těch, kdo ve společnosti udávají tón. Gehrig je komplementářem společnosti Schwarz Unternehmenstreuhand KG, která sice vlastní pouze 0,1 procenta všech podílů, má ale 100 procent hlasovacích práv v Lidl-und-Schwarz-Holding.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
10
10. 2017
10-12.10.2017 - Konference
Milovy - Sněžné
E-expert, spol. s r.o.
26
10. 2017
26-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí