Pátek, 29. března 2024

Bioprodukty čeká vzestup

Bioprodukty čeká vzestup
Biomaso se v Německu pomalu stává masovou záležitostí. Ještě nedávno se nad bioprodukty "ohrnovaly nosy", nyní šlapou ostatním na paty.

Jsou to už čtyři roky, kdy se v Německu začaly poprvé bioprodukty označovat státně uznanou nálepkou BIO. Nyní se s ní může "chlubit" přes 30 tisíc produktů. I když se zpočátku jejich nabídce kdekdo smál, dnes patří k samozřejmému sortimentu obchodů s potravinami. Pod označením bio najdeme nejenom cereální nebo mléčné výrobky, ale také maso či masné výrobky. A právě ty se pro mnohé výrobce staly doslova hlavolamem: německé diskonty (Plus a Lidl) totiž výrobou vlastních bioproduktů rázně vkročily na trh s tímto sortimentem, a jak se zdá, jejich boom bude pokračovat. "A to především díky mohutné reklamě, kterou diskonty vlastní zboží propagují," domnívá se Ulrich Naujocks z maloobchodní prodejní společnosti Fleischmarkt Fuck, spadající do skupiny Dohle.

"Obávám se ale, že ke slovu ještě přijdou značné problémy s nedostatečným zásobováním. Horké chvilky může ještě připravit cena výrobků," myslí si Naujocks. Ta totiž může způsobit velké výkyvy na trhu; a budou to právě diskonty, kdo si bude cenu diktovat. Postiženy ovšem budou obě strany: jak výrobci, tak spotřebitelé.

BIOMASO KUPŘEDU, ZPÁTKY NI KROK

I když se to nezdá, jsou výrobci bioproduktů v takové situaci, kterou by jim leckterý jiný mohl závidět. "Mezi spotřebiteli existuje 10% potenciál těch, co mají zájem o tzv. biomaso. Podíl tohoto druhu sortimentu na německém trhu ale činí jenom 3 % celkové nabídky. Takže v současnosti poptávka převyšuje nabídku," říká vedoucí sdružení výrobců bioproduktů Rainer Mitschka. Přitom upozorňuje na důležitost kvality: "Problém není v tom zboží prodat, ale koncipovat ho tak, jak ho vyžaduje trh.."

Kdo chce podle Mitschky u spotřebitelů uspět, musí umět nové produkty zapojit do stylu života. Např. sortiment biomasa tak musí dále následovat směr, jakým vykročil a jakým je prezentován; tedy jako nízkotučný pokrm, který je součástí zdravé výživy.. Díky novým produktům tak může tento segment udělat obrovský krok kupředu. Trend totiž jasně směřuje ke specialitám, jakými je např. biokachní maso, biojehněčí nebo biokozí. Mezi zasvěcenými panuje představa, že do tří až pěti let čeká výrobky z biomasa značný vzestup. Názory na vývoj cen jsou však rozdílné.

ŠÍLENSTVÍ ŠÍLENÝCH KRAV PŘÍLIŠ NEPOMOHLO

Důležité je také reagovat včas. Jak říká Mitschka, ne všem výrobcům se to podařilo: "Hodně výrobců bohužel zaspalo, a úspěch bioproduktů doprovázený jejich vzestupem na trhu je tak minul. A to všechno kvůli tomu, že nedovedli odhadnout budoucí vývoj na trhu a že jim chyběla odvaha riskovat." Proto teď musí výrazně zvýšit kapacity pro biokuřecí maso. I když existují výrobci, pro které tato situace znamená výzvu, přesto nechtějí žádné řetězce zásobovat. Mají totiž strach z odběratelů z oblasti bioobchodů.

Označit viníka této situace však nebude tak jednoduché; obchody to nebudou. Když se totiž podíváme pár let nazpět, kdy celou Evropou obcházelo strašidlo v podobě tzv. nemoci šílených krav, obchodníci se obrátili na bioprodukty, do kterých vkládali své naděje. Spotřebitelé to však přijali velmi vlažně, vysoké ceny je navíc doslova vystrašily. Když se předpokládaný úspěch nedostavil, poptávka klesla ještě víc. Dlouhodobý úspěch ale zaznamenali ti, kteří tehdy provedli radikální řez a ve své nabídce masa zcela "přesedlali" na 100% biohovězí maso.

PŘEDEVŠÍM KVALITA A ČERSTVOST

Zvyšující se cena běžného hovězího je dalším důvodem mluvícím ve prospěch produktů z biomasa. Nůžky mezi oběma formami nabídky už nejsou tak široce rozevřené, nicméně nabídka biovepřového na pokrytí poptávky nestačí. To celkem jasně otevírá dveře zahraničním dodavatelům. Ke slovu se tak dostává Holandsko, Dánsko nebo Rakousko.

Otázka zásobování a vývoje cen je tak pro budoucnost bioproduktů na (nejen) německém trhu přímo zásadní; právě proto, že jsou bioprodukty dražší než ostatní zboží, musí podle Mitschky toto své "mínus" dohnat na kvalitě.

Přes veškerou skepsi v tomto sortimentu zboží se vývoj biopotravin také ubírá novým směrem; kromě biojogurtů nebo biomasa se už objevují biosýry nebo bioryby. Naujocks v tom vidí jasnou spojitost se společenským trendem, který prosazuje důraz na kvalitu, čerstvost a spolehlivé služby pro zákazníky.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů