zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Prodeje trápí pochybnost

25.01.2006
Zemědělství
Prodeje trápí pochybnost
Funkční a organické potraviny stále ještě musí přesvědčit spotřebitele o své hodnotě a prospěšnosti zdraví, jak ukázala studie ACNielsen.

V mezinárodní studii provedené na internetu ve 38 zemích světa se společnost ACNielsen ptala spotřebitelů, které ze seznamu potravin propagujících prospěšnost zdraví kupují. Mezi hlavními druhy potravin jsou pouze čtyři, které jsou běžně kupovány alespoň třetinou nakupujících. O čtyřech by třetina zákazníků ani neuvažovala a o dalších dvou desetina zákazníků nikdy ani neslyšela.

Omnibus je on-line spotřebitelská studie ACNielsen, která se koná dvakrát ročně a je největší studií svého druhu. V květnu 2005 zahrnovala přes 21 000 respondentů používajících internet z 38 zemí v Evropě, Asii-Pacifiku, Severní Americe, Latinské Americe a Jižní Africe.

OPRAVDU TO FUNGUJE?

I přes celosvětově vysokou zákaznickou znalost různých druhů "zdravých potravin" jsou zde někteří "odolávači" (zejména v Evropě), kteří tyto produkty dosud nikdy nekoupili nebo o nich ani neslyšeli. Ze všech zahrnutých trhů mělo Dánsko nejvyšší počet lidí, kteří uvedli, že nikdy nekoupili sojové mléko (94 %), mléko s přídavky / vitamíny (94 %), chléb s přídavky / vitamíny (83 %), ovocné džusy s přídavky / vitamíny (60 %) a kuchyňskou sůl obohacenou jódem (90 %).

Důvody pro nekupování těchto produktů jsou zejména dva: pochybnosti o skutečné účinnosti a nepříliš dobrá chuť. V průměru třetina spotřebitelů ve všech regionech nevěří, že tyto potraviny skutečně mají přídavné funkce, které jsou uváděny. Téměř polovina všech respondentů odmítá sojové mléko pro jeho nevalnou chuť.

"Jak naznačují zjištění, jsou nedostatek povědomí, špatná dostupnost nebo dokonce nevěrohodnost účinky na zdraví, které propagují, opravdové bariéry pro nákup těchto produktů, ,funkčních potravin'. Výrobci mají skvělou šanci vstoupit do ,zdravého' segmentu a překonat nechuť nakupujících zlepšením chuti a vzděláním zákazníků ohledně prospěšnosti produktů. Studie ukazuje, že většina zákazníků nezpochybňuje vysokou kvalitu těchto produktů a pouze menšina je považuje za předražené," řekl Jaroslav Samek, client service manager ACNielsen Czech Republic.

ZDRAVĚJŠÍ, DRAHÉ

Když přijde řeč na další druh "zdravých potravin" - organické potraviny -, je rozdílná situace. Na celém světě jsou organické varianty potravin kupovány zejména ze zdravotních důvodů. Přes dvě třetiny respondentů si myslí, že organické potraviny jsou pro ně a jejich děti zdravější. Tento dojem o prospěšnosti zdraví je konzistentní zejména v Asii-Pacifiku.

Evropané se zdají být uvědomělejší o širších přínosech organických potravin, jako je např. ochrana životního prostředí. Téměř pětina Evropanů si myslí, že tyto potraviny pomáhají zachovat životní prostředí, a 12 % citovalo laskavost ke zvířatům jako klíčový důvod pro zakoupení organické alternativy. Nicméně v jiných regionech si je méně než polovina spotřebitelů vědoma prospěšnosti životnímu prostředí a ještě méně uvedlo laskavost ke zvířatům.

Když přijde na bariéry při koupi organické alternativy, vysoká cena je tím největším problémem pro třetinu lidí používajících internet v Asii-Pacifiku a pro více než 40 % Evropanů a Severoameričanů. V Latinské Americe a Jižní Africe je problémem dostupnost. Je zajímavé, že špatná dostupnost převládá nad nedostatkem důvěry jako důvod pro nezakoupení organické varianty, a to celosvětově.

Jeden z hlavních důvodů, který zákazníci udávají jako odrazující od nákupu organických produktů, je ten, že jsou obvykle dražší. "Tady je příležitost pro výrobce najít si pozici pro výrobky udávající prospěšnost zdraví a nejsou tak drahé, aby odradily potenciální zájemce," říká Jaroslav Samek.

"Výrobci a prodejci musí také porozumět geografickým rozdílům ve smyslu přijetí a vnímání organických potravin. Například v Asii-Pacifiku je největší výzvou vnímání ceny u 8 z 13 zemí zahrnutých do studie, zatímco v Thajsku a zejména v Číně se jako nejdůležitější ukazuje věrohodnost," dodává.

Mezi množstvím organických potravin jsou u zákazníků na celém světě, kteří je běžně nakupují, nejpopulárnější vejce (32 %), zelenina (29 %) a ovoce (28 %). Na druhé straně žebříčku jsou mezi nejméně nakupovanými organickými potravinami nápoje, lahůdky a čaje.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
1. 2018
19-21.1.2018 - Seminář, školení
Praha 6
22
1. 2018
22-25.1.2018 - Veletrh, výstava
Ostrava
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí