Kdo vydělá na MEŘO?
O podnik má zájem PPF, ale i stát.
O podnik má zájem PPF, ale i stát.
Zavázali jsme se EU, že již od ledna příštího roku nahradíme pět procent veškeré spotřebovávané motorové nafty methylesterem řepkového oleje (MEŘO) a pět procent benzinu biolihem. Zatím se ovšem nezdá, že bychom se splnění tohoto závazku nějak blížili. Na českém trhu se v současné době biopaliva prakticky neprodávají, a to ani tzv. MEŘO (methylester řepkového oleje), jehož přimíchávání do motorové nafty mělo v ČR dlouholetou tradici. Není dořešena ani podpora výroby biolihu, který se má míchat do benzinů. Všechno se však může rychle změnit, protože biopaliva Evropa postupně určitě zavede. A výrobci se na tuto příležitost chystají.
Dominantním českým výrobcem MEŘO je společnost Setuza, o kterou se vede v současné době boj. Vláda chce starý dluh Setuzy kapitalizovat ve prospěch státu, a to převodem pohledávky na Podpůrný garanční, rolnický a lesnický fond za tržní ocenění. Chybou bývalého ministra zemědělství Jaroslava Palase se tento postup značně zkomplikoval, nyní je ve hře i finanční skupina PPF, která chce pohledávku Setuzy u České konsolidační agentury získat (jde o nominální hodnotu 4,1 miliardy korun) a vstoupit tak do tohoto perspektivního podniku. Parlamentní opozice i někteří ekonomičtí analytici poukazují na to, že správnější by bylo pohledávku prodat v otevřeném výběrovém řízení, kde hlavním kritériem bude cena.
SETUZA NEVYRÁBÍ JENOM MEŘO, ale vidí v tomto produktu podnikatelskou perspektivu. V Ústí nad Labem chce již na přelomu roku 2006-2007 spustit novou výrobu MEŘO s roční kapacitou 100 tisíc tun, kapacity chce rozšiřovat také v jihočeských Mydlovarech a v Olomouci.
Nafta s přídavkem MEŘO je stále ještě dražší než bez něj, ale s rostoucí cenou ropy se tento rozdíl snižuje. Produkce MEŘO je zatím dotována státem, aby byla bionafta konkurenceschopná. Výchozí sazbu podpory 3680 korun za tunu MEŘO vláda loni v prosinci zvýšila na 6570 korun a hodlá tak dotovat výrobu 125 tisíc tun MEŘO. Setuza za MEŘO získává zatím vyšší cenu v zahraničí (i bez dotace), ale i to se může změnit. V každém případě je MEŘO dobrým byznysem a s rostoucí potřebou snížit závislost na fosilních palivech to horší určitě nebude.
AUTOR: Milena Geussová
Zavázali jsme se EU, že již od ledna příštího roku nahradíme pět procent veškeré spotřebovávané motorové nafty methylesterem řepkového oleje (MEŘO) a pět procent benzinu biolihem. Zatím se ovšem nezdá, že bychom se splnění tohoto závazku nějak blížili. Na českém trhu se v současné době biopaliva prakticky neprodávají, a to ani tzv. MEŘO (methylester řepkového oleje), jehož přimíchávání do motorové nafty mělo v ČR dlouholetou tradici. Není dořešena ani podpora výroby biolihu, který se má míchat do benzinů. Všechno se však může rychle změnit, protože biopaliva Evropa postupně určitě zavede. A výrobci se na tuto příležitost chystají.
Dominantním českým výrobcem MEŘO je společnost Setuza, o kterou se vede v současné době boj. Vláda chce starý dluh Setuzy kapitalizovat ve prospěch státu, a to převodem pohledávky na Podpůrný garanční, rolnický a lesnický fond za tržní ocenění. Chybou bývalého ministra zemědělství Jaroslava Palase se tento postup značně zkomplikoval, nyní je ve hře i finanční skupina PPF, která chce pohledávku Setuzy u České konsolidační agentury získat (jde o nominální hodnotu 4,1 miliardy korun) a vstoupit tak do tohoto perspektivního podniku. Parlamentní opozice i někteří ekonomičtí analytici poukazují na to, že správnější by bylo pohledávku prodat v otevřeném výběrovém řízení, kde hlavním kritériem bude cena.
SETUZA NEVYRÁBÍ JENOM MEŘO, ale vidí v tomto produktu podnikatelskou perspektivu. V Ústí nad Labem chce již na přelomu roku 2006-2007 spustit novou výrobu MEŘO s roční kapacitou 100 tisíc tun, kapacity chce rozšiřovat také v jihočeských Mydlovarech a v Olomouci.
Nafta s přídavkem MEŘO je stále ještě dražší než bez něj, ale s rostoucí cenou ropy se tento rozdíl snižuje. Produkce MEŘO je zatím dotována státem, aby byla bionafta konkurenceschopná. Výchozí sazbu podpory 3680 korun za tunu MEŘO vláda loni v prosinci zvýšila na 6570 korun a hodlá tak dotovat výrobu 125 tisíc tun MEŘO. Setuza za MEŘO získává zatím vyšší cenu v zahraničí (i bez dotace), ale i to se může změnit. V každém případě je MEŘO dobrým byznysem a s rostoucí potřebou snížit závislost na fosilních palivech to horší určitě nebude.
AUTOR: Milena Geussová
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích