Sobota, 20. dubna 2024

Zlepší zelené kampaně image firem?

Zelená je dobře vidět. Ekologie je prostě v kursu a světové společnosti se předhánějí, jen aby předvedly svou angažovanost.
Zlepší zelené kampaně image firem?
Dvoustrany v prestižních světových denících, televizní spoty a internetové reklamy hlásají, že ani takovým světovým gigantům z tradičně ekologicky problematických odvětví, jakými jsou ropné koncerny Exxon Mobil nebo BP, konglomerát GE, automobilky Ford Motor či Toyota, není lhostejný udržitelný rozvoj a jsou ochotny do něj investovat. A to i přesto, že jim kritici nic nedávají zadarmo.
"Investoři si vybírají, čí akcie zakoupí, zákazníci volí, čí plyn budou odebírat, a vlády se rozhodují, komu dají své kontrakty," shrnuje pro list The New York Times mluvčí světové ropné dvojky Scott Dean pozadí současné rozsáhlé kampaně BP.

Na firmy je víc vidět
Tlak na firmy se stále zvětšuje. Rekordní zisky plynoucí z ropy a rostoucích cen surovin provokují, média jsou navíc plná nových studií k rizikům globálního oteplování a znečišťování planety. Díky internetu a globalizaci je dobře vidět nejen na firmy, ale také na rozhodování vlád. Na zlepšení svého "pošpiněného" image mohou firmy jen vydělat.
Reklamní agentura Ogilvy & Mather tak pro BP vytvořila reklamní sérii pod zastřešujícím názvem "Beyond Petroleum". Pro Ford zase propaguje jeho plánované řady hybridních a úsporných automobilů. Exxon Mobil, který je pořád ještě synonymem katastrofy tankeru Exxon Valdez u aljašských břehů z roku 1989, najal TM Advertising, aby v reklamách ukázal, jaké pokroky od té doby udělal.
"Společnosti, které se chovají úsporně z hlediska udržitelného rozvoje, obvykle šetří peníze a dělají lepší investice," vysvětluje investorský pohled na ekologické aktivity firem Peter Hubbard z francouzské pojišťovny Axa.
Ne všichni však tleskají. "Příliš mnoho společností chce dosáhnout maxima s minimem změn. Musíte se podívat, co je za tou zelenou září. A mnohdy tam není skoro nic," upozorňuje Michael J. Brune z ekologické organizace Rainforest Action Network. "Všichni lákají na své nejlepší úsporné produkty, ale zbytek ignorují," kritizoval inzerující firmy connecticutský prokurátor Richard Blumenthal pro agenturu Bloomberg.
Jim Ford, šéf automobilky Ford Motor, například v televizních spotech tvrdí, že firma "dramaticky" zvyšuje svůj důraz na ekologicky šetrná auta. Ještě v roce 2003 však Ford odmítl snížit průměrnou spotřebu svých sportovních vozů. O rok později se přidal k dalším automobilkám, jako je také "zeleně" inzerující Toyota nebo General Motors, a zažalovaly Kalifornii za její emisní normy. A pokud nyní Ford splní své sliby, stoupne podíl hybridních automobilů v jeho produkci do roku 2010 jen na úroveň o něco menší než čtyři procenta.
Toyotu a její ekologické "vychloubání" napadá v tiskových reklamách americká organizace Bluewater Network a přirovnává ji k "vlku v rouše beránčím". Poukazuje na to, že ačkoli se loni prodeje úsporných hybridů Prius v USA zdvojnásobily, úspornost vozů koncernu celkově klesá.
Chytře na to ale jdou BP i GE. BP neopomíná ve spotech zdůrazňovat, že "je to start". "Když BP říká, že jde o start, pak dává najevo, že dosavadní kroky ještě nejsou dostatečné. Takže je nemůžeme kritizovat za to, že nedělají víc," tvrdí Michelle Chan Fishel z Friends of the Earth. "Je to opravdu chytrá kampaň," dodává.
V příštích deseti letech chce BP investovat do alternativních energií osm miliard dolarů. Ve svých současných spotech se soustřeďuje na propagaci solární a větrné energie. Ovšem například solární divize BP v roce 2004 tvořila pouhých 0,14 procenta, respektive 400 miliónů dolarů z celkových tržeb firmy ve výši 295 miliard dolarů. Teď chce investice do "zelených" energií zdvojnásobit na 600 miliónů dolarů ročně. Jedná se však jen o čtyři procenta z celkových investic, které firma pro letošek chystá.

Drama se nekoná
Pro GE zase vypracovala rozsáhlou kampaň pod názvem "Ecomagination" reklamní agentura BBDO. Do konce desetiletí chce koncern zdvojnásobit dosavadní prodeje ekologicky úsporných produktů na 20 miliard dolarů. Loni ovšem GE utržila celkově přes 148 miliard dolarů. "To, co dělá GE, vypadá dramaticky, ale ve skutečnosti to není tak horké," míní Michael Brune z Rainforest Action Network. GE ovšem také nezapomíná v reklamách zdůrazňovat, že jde o "první krok".
Některé firmy se až dosud zdůrazňování svých "zelených" úmyslů bránily. "Klienti k nám nepřicházejí proto, že máme plán udržitelného rozvoje," tvrdí Lucas van Praag z investiční banky Goldman Sachs pro list The Washington Post. Přesto banka loni investovala 600 tisíc dolarů do reklam, které upozorňují na její finanční podporu přírody v chilské Ohňové zemi.
Faktem ovšem je, že pro firmy je jedním z nejdůležitějších imperativů dnešní doby snižování nákladů. A ekologická výroba je většinou drahá. Ford například musí na každý hybrid vydat o čtyři tisíce dolarů víc než za běžné auto. "Tím, že Ford letos vyrobí 12 až 15 tisíc modelů Escape, prodělá kalhoty," míní David Healy z Burnham Securities.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů