Nové prováděcí vyhlášky k zákonu o prevenci závažných havárií
Vyhláška Ministerstva životního prostředí o některých podrobnostech systému prevence závažných havárií
Návrhem nové vyhlášky se ruší dosud platná vyhláška č. 366/2004 Sb., o některých podrobnostech systému prevence závažných havárií.
Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 7 Analýza hodnocení rizik závažné havárie, § 8 Bezpečnostní program závažné havárie, § 10 Bezpečnostní zpráva, § 17 Vnitřní havarijní plán, § 18 Vnější havarijní plán, § 25 Informování veřejnosti, vyhláškou některé podrobnosti k praktickému provádění povinností uložených v uvedených paragrafech návrhu zákona o prevenci závažných havárií.
Zásady analýzy a hodnocení rizik závažné havárie
Analýza a hodnocení rizik závažné havárie se provádí zejména pro účely zpracování bezpečnostního programu prevence závažné havárie a zpracování bezpečnostní zprávy.
Analýza a hodnocení rizik se provádí pro:
- objekt nebo zařízení počínaje fází zpracování projektové dokumentace až po likvidaci objektu nebo zařízení,
- normální i mimořádné provozní podmínky včetně možného selhání lidského činitele,
- možnosti vnějšího ohrožení.
Rozsah možných škod se vyjadřuje pro ohrožení zdraví a životů osob, hospodářských zvířat, životního prostředí a majetku.
V rámci analýzy a hodnocení rizik se zjistí a stanoví požadavky na:
- kvalifikaci zaměstnanců,
- předpoklady zaměstnanců pro výkon konkrétní činnosti,
- výcvik zaměstnanců
- organizaci práce.
Analýza a hodnocení rizik musí být dokumentovány, včetně uvedení užitých metod a základních přístupů k vyloučení nebo omezení rizik.
Analýza a hodnocení rizik se provádí s využitím kvalitativních a kvantitativních analytických metod v rozsahu a podrobnostech, které musí odpovídat míře pravděpodobnosti vzniku závažné havárie a závažnosti jejích možných následků.
V případě, že výsledná hodnota rizika vzniku závažné havárie je pro daný zdroj rizika nepřiměřená, provede se podrobnější analýza rizika a stanoví se a přijmou opatření k jeho snížení. Provedená opatření se znovu prověří analýzou a hodnocením rizika.
Přijatelnost nebo nepřijatelnost rizika je dána souhrnem výsledků analýz a hodnocení rizika a vyhodnocením dalších místních podmínek a faktorů (např. sociálních, ekonomických, užívání území a dalších).
Struktura systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie
Bezpečnostního program prevence závažné havárie musí být rozdělen na následující části:
- celkové cíle a zásady prevence závažné havárie,
- systém řízení bezpečnosti,
- organizaci prevence závažné havárie,
- řízení provozu objektu nebo zařízení,
- řízení změn v objektu nebo zařízení,
- havarijní plánování,
- sledování plnění programu,
- kontrolu a audit.
Celkové cíle a zásady prevence závažné havárie:
- vycházejí z analýz a hodnocení rizik závažné havárie a stanoví se tak, aby vždy jasně a srozumitelně směřovaly k zajištění odpovídající struktury a funkčnosti systému prevence závažné havárie a řízení bezpečnosti
- odpovídají charakteru zdrojů nebezpečí a musí být jasně a srozumitelně vyjádřeny,
- jsou součástí programů bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí, pokud jsou vyjádřeny a zpracovány ve struktuře a rozsahu podle vyhlášky.
Systém řízení bezpečnosti je součástí celkového řízení objektu nebo zařízení a zahrnuje vytvoření a zavedení ukazatelů, parametrů a kritérií potřebných pro následné hodnocení účinnosti realizovaných opatření. Pro dosažení cílů je třeba zajistit potřebné technické, finanční a lidské zdroje.
Organizace prevence závažných havárií musí zajistit:
- stanovení úkolů a povinností pracovníků na všech úrovních řízení podílejících se na omezování rizik závažných havárií,
- stanovení odpovědnosti všech jednotlivých osob za plnění úkolů,
- odpovídající řízení lidských zdrojů, tj. výběr pracovníků pro činnosti přímo ovlivňující možnost vzniku závažné havárie, zabezpečení potřebné výchovy a výcviku zaměstnanců objektu nebo zařízení a v případě potřeby i zaměstnanců dalších organizací pracujících na území objektu nebo zařízení,
- stanovení činností vyžadujících zvláštní výcvik a výcvik příslušných zaměstnanců,
- účast zaměstnanců při přípravě programu, jeho zavádění a naplňování.
Řízení provozu objektu nebo zařízení musí zajistit:
- zpracování, přijetí a zavedení postupů k bezpečnému provádění všech důležitých činností, včetně údržby a trvalého nebo přechodného zastavení provozu objektu nebo zařízení,
- postupy, instrukce a metody pro zajištění bezpečného výkonu činností, musí být připravovány ve spolupráci se zaměstnanci, kteří je budou provádět,
- pravidelnou aktualizaci všech postupů, instrukcí a metod a jejich zpřístupnění všem zaměstnancům, jejichž činnosti se dotýkají, dokumentace může v jednotlivých bodech odkázat na související interní předpisy.
Řízením změn v objektu nebo zařízení musí zajistit:
- zpracování, přijetí a zavedení bezpečných postupů pro plánování a provádění změn stávajících objektů, zařízení nebo provozů, včetně skladování, plánované změny se posuzují z hlediska jejich vlivu na bezpečnost provozu,
- pozornost ke změnám v personálním obsazení, technickém řešení, technologických postupech, programovém vybavení a změnám vnějších podmínek, které mohou ovlivnit vznik a následky závažných havárií,
- postupy pro řízení změn, které jsou využívány i při návrhu a realizaci nových výrobních a skladovacích zařízení a procesů.
Havarijní plánování zahrnuje:
- postupy zjišťování předpokládaných havarijních situací vycházejících ze zjištěných zdrojů rizik závažných havárií,
- způsoby ověřování a posuzování, zda havarijní plány a opatření pro ochranu a zásah k omezení dopadů závažné havárie odpovídají zjištěným havarijním situacím.
Průběžným sledováním plnění programu se zajišťuje, aby byly:
- zavedeny a dokumentovány postupy pro průběžné sledování plnění stanovených úkolů vyplývajících z programu,
- sledovány dosahované výsledky plnění úkolů a porovnávány se stanovenými cíli tak, aby mohly být zjištěny odchylky plnění úkolů a analyzovány jejich příčiny,
- stanoveny, zavedeny a dokumentovány postupy pro provádění nápravných opatření,
- zavedeny systémy hlášení o nehodách (např. poruchy, havárie), včetně nehod bez následků, především těch, které vznikly v souvislosti se selháním ochranných systémů,
- stanoveny postupy evidence a vyšetřování nehod, včetně nehod bez následků, a postupy pro provádění nápravných opatření.
Kontrolou a auditem se zajišťuje, že jsou:
- přijaty a zavedeny postupy pro periodické a systematické prověřování a hodnocení plnění programu a efektivnosti systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie,
- dokumentovány výsledky kontrol,
- projednávány výsledky kontrol vedením provozovatele a na jejich základě je případně aktualizován program a z něho vyplývající činnosti,
- stanoveny audity, které jsou prováděny nezávislou organizací, výsledky auditu slouží jako objektivní ukazatel funkce systému řízení bezpečnosti a prevence závažné havárie.
Bezpečnostní program prevence závažné havárie
Rozsah a způsob zpracování bezpečnostní program prevence závažné havárie zaměřeného k ochraně života a zdraví lidí, hospodářských zvířat, životního prostředí a majetku jsou uvedeny v příloze č. 1 vyhlášky.
Obsah bezpečnostní zprávy
Obsah jednotlivých kapitol bezpečnostní zprávy je uveden v příloze č. 2 vyhlášky.
Rozsah a způsob zpracování vnitřního havarijního plánu
Vnitřní havarijní plán musí stanovit zejména:
- způsob zajištění havarijní připravenosti informačních, materiálních, lidských a ekonomických zdrojů pro případ vzniku havárie,
- způsob zvládání možných havárií,
- opatření zajišťující vhodný monitoring následků a sanaci místa havárie.
Vnitřní havarijní plán je aktualizován a prověřován praktickými cvičeními. O výsledku různých typů praktických cvičení musí být vedena dokumentace a v jejím rámci písemné zápisy s uvedením zjištěných nedostatků včetně termínů jejich odstranění. Dokumentace je součástí vnitřního havarijního plánu.
Rozsah a způsob zpracování vnitřního havarijního plánu jsou uvedeny v příloze č. 3 vyhlášky.
Rozsah a způsob zpracování podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování a pro vypracování vnějšího havarijního plánu
Rozsah a způsob zpracování podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování a pro vypracování vnějšího havarijního plánu jsou uvedeny v příloze č. 4 vyhlášky.
Rozsah a způsob informace určené veřejnosti a postup při zabezpečení informování veřejnosti v zóně havarijního plánování
Rozsah a způsob zpracování informace určené veřejnosti a postup při zabezpečení informování veřejnosti v zóně havarijního plánování jsou uvedeny v příloze č. 5 vyhlášky.
Zdroj: Technický portál