Japonci testují čistý vůz v přírodní rezervaci
Modré nebe se bleskurychle zatáhlo a hory zahalila šedá bouřková mračna. Málokde
je krajina tak divoká jako na Jakušimě, a o místním počasí lze říci to samé -
během několika okamžiků se strhla bouře, toho dne již dvanáctá. Sačita
Fudžimotu, jednoho z předních konstruktérů automobilky Honda, to však z míry
nevyvedlo.
"Tohle podnebí je pro nás ideální," prohodil s veselým úšklebkem a usadil nás do
malého modrého vozu, který testoval.
Na první pohled není prototyp FCX nic moc, je to však automobil, který je zatím
nejblíž vozům budoucnosti. Pod jeho kapotou a pod sedadly tepe revoluční motor
na palivové články, který neprodukuje žádné zplodiny. Ke svému provozu přitom
nepotřebuje nic než déšť, který právě bičuje Jakušimu.
A to je také důvod, proč si Honda vybrala tento odlehlý ostrov na severu
Japonska, zařazený pro své jedinečné hory a původní prales na seznam světového
přírodního dědictví Unesco.
Palivové články produkující elektrickou energii potřebnou k pohonu auta
nepracují doslova na vodu, nýbrž na vodík, který se z ní získává pomocí membrány
v nádrži. Z vody lze tedy získat vodík, je k tomu ale zapotřebí elektřina - a té
je na Jakušimě ještě více než dešťových srážek.
Její zdroj leží o 170 metrů níže, na konci strmého tunelu, kterým se na ozubové
lanovce dostanete až ke kořenům hor. Místní elektrárenská společnost zde
postavila vodní turbíny využívající ohromného hydroenergetického potenciálu
ostrova. A využívá ho tak dobře, že produkuje mnohem více elektřiny, než kolik
jich 15 tisíc obyvatel Jakušimy potřebuje.
A protože elektřinu nelze skladovat, společnost se spojila s Hondou a
univerzitou v Kagošimě, aby společně vyráběly vodík pro palivové články FCX.
Několik špičkových inženýrů Hondy proto na ostrově tráví několik týdnů v roce
testováním nového vozu, se kterým se v lijácích prohánějí po křivolakých
silničkách.
"Na testování je tohle místo vlastně velmi dobré," říká Fudžimoto. "Chceme
ukázat, že naše auto dosahuje skvělých výsledků i za extrémního počasí."
Automobilce určitě také jistě nevadí, že je spojována s jednou z nejstarších
přírodních lokalit v Japonsku.
Hiroši Išii, prezident elektrárenské společnosti, má ještě větší plány. Sní o
tom, že jednou bude obnovitelnou energií zásobovat celý ostrov. Dokonce by ho
mohli vyvážet i na sousední ostrov, kde sídlí japonská kosmická agentura, a
pohánět jím rakety, představuje si.
V současnosti je to ovšem pouhý sen, jeho největším zákazníkem zůstává Honda.
Místní lidé si už ale na malé modré auto, které potichu sviští po silnici kolem
nich, zvykli.
Je to působivý stroj - a na to, že jezdí na vodu, má i překvapivě dobrou
akceleraci.
Modré nebe se bleskurychle zatáhlo a hory zahalila šedá bouřková mračna. Málokde je krajina tak divoká jako na Jakušimě, a o místním počasí lze říci to samé - během několika okamžiků se strhla bouře, toho dne již dvanáctá. Sačita Fudžimotu, jednoho z předních konstruktérů automobilky Honda, to však z míry nevyvedlo.
"Tohle podnebí je pro nás ideální," prohodil s veselým úšklebkem a usadil nás do malého modrého vozu, který testoval.
Na první pohled není prototyp FCX nic moc, je to však automobil, který je zatím nejblíž vozům budoucnosti. Pod jeho kapotou a pod sedadly tepe revoluční motor na palivové články, který neprodukuje žádné zplodiny. Ke svému provozu přitom nepotřebuje nic než déšť, který právě bičuje Jakušimu.
A to je také důvod, proč si Honda vybrala tento odlehlý ostrov na severu Japonska, zařazený pro své jedinečné hory a původní prales na seznam světového přírodního dědictví Unesco.
Palivové články produkující elektrickou energii potřebnou k pohonu auta nepracují doslova na vodu, nýbrž na vodík, který se z ní získává pomocí membrány v nádrži. Z vody lze tedy získat vodík, je k tomu ale zapotřebí elektřina - a té je na Jakušimě ještě více než dešťových srážek.
Její zdroj leží o 170 metrů níže, na konci strmého tunelu, kterým se na ozubové lanovce dostanete až ke kořenům hor. Místní elektrárenská společnost zde postavila vodní turbíny využívající ohromného hydroenergetického potenciálu ostrova. A využívá ho tak dobře, že produkuje mnohem více elektřiny, než kolik jich 15 tisíc obyvatel Jakušimy potřebuje.
A protože elektřinu nelze skladovat, společnost se spojila s Hondou a univerzitou v Kagošimě, aby společně vyráběly vodík pro palivové články FCX.
Několik špičkových inženýrů Hondy proto na ostrově tráví několik týdnů v roce testováním nového vozu, se kterým se v lijácích prohánějí po křivolakých silničkách.
"Na testování je tohle místo vlastně velmi dobré," říká Fudžimoto. "Chceme ukázat, že naše auto dosahuje skvělých výsledků i za extrémního počasí."
Automobilce určitě také jistě nevadí, že je spojována s jednou z nejstarších přírodních lokalit v Japonsku.
Hiroši Išii, prezident elektrárenské společnosti, má ještě větší plány. Sní o tom, že jednou bude obnovitelnou energií zásobovat celý ostrov. Dokonce by ho mohli vyvážet i na sousední ostrov, kde sídlí japonská kosmická agentura, a pohánět jím rakety, představuje si.
V současnosti je to ovšem pouhý sen, jeho největším zákazníkem zůstává Honda. Místní lidé si už ale na malé modré auto, které potichu sviští po silnici kolem nich, zvykli.
Je to působivý stroj - a na to, že jezdí na vodu, má i překvapivě dobrou akceleraci.
"Tohle podnebí je pro nás ideální," prohodil s veselým úšklebkem a usadil nás do malého modrého vozu, který testoval.
Na první pohled není prototyp FCX nic moc, je to však automobil, který je zatím nejblíž vozům budoucnosti. Pod jeho kapotou a pod sedadly tepe revoluční motor na palivové články, který neprodukuje žádné zplodiny. Ke svému provozu přitom nepotřebuje nic než déšť, který právě bičuje Jakušimu.
A to je také důvod, proč si Honda vybrala tento odlehlý ostrov na severu Japonska, zařazený pro své jedinečné hory a původní prales na seznam světového přírodního dědictví Unesco.
Palivové články produkující elektrickou energii potřebnou k pohonu auta nepracují doslova na vodu, nýbrž na vodík, který se z ní získává pomocí membrány v nádrži. Z vody lze tedy získat vodík, je k tomu ale zapotřebí elektřina - a té je na Jakušimě ještě více než dešťových srážek.
Její zdroj leží o 170 metrů níže, na konci strmého tunelu, kterým se na ozubové lanovce dostanete až ke kořenům hor. Místní elektrárenská společnost zde postavila vodní turbíny využívající ohromného hydroenergetického potenciálu ostrova. A využívá ho tak dobře, že produkuje mnohem více elektřiny, než kolik jich 15 tisíc obyvatel Jakušimy potřebuje.
A protože elektřinu nelze skladovat, společnost se spojila s Hondou a univerzitou v Kagošimě, aby společně vyráběly vodík pro palivové články FCX.
Několik špičkových inženýrů Hondy proto na ostrově tráví několik týdnů v roce testováním nového vozu, se kterým se v lijácích prohánějí po křivolakých silničkách.
"Na testování je tohle místo vlastně velmi dobré," říká Fudžimoto. "Chceme ukázat, že naše auto dosahuje skvělých výsledků i za extrémního počasí."
Automobilce určitě také jistě nevadí, že je spojována s jednou z nejstarších přírodních lokalit v Japonsku.
Hiroši Išii, prezident elektrárenské společnosti, má ještě větší plány. Sní o tom, že jednou bude obnovitelnou energií zásobovat celý ostrov. Dokonce by ho mohli vyvážet i na sousední ostrov, kde sídlí japonská kosmická agentura, a pohánět jím rakety, představuje si.
V současnosti je to ovšem pouhý sen, jeho největším zákazníkem zůstává Honda. Místní lidé si už ale na malé modré auto, které potichu sviští po silnici kolem nich, zvykli.
Je to působivý stroj - a na to, že jezdí na vodu, má i překvapivě dobrou akceleraci.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích