Krátce: Azbest byl i v pražském metru
Ze zprávy o odpadech v pražském metru vybíráme: Zcela specifickým problémem je
likvidace vyřazených vozů metra. Součástí vozů jsou nejen využitelné druhotné
suroviny, ale i značné množství nebezpečných odpadů
[https://www.kamsnim.cz/browse/nebezpecny] (např. azbest). Staré vozy jsou
prodány k demontáži firmám, které se touto činností zabývají. Část vozového
parku je postupně modernizována v závodě Škoda dopravní technika Plzeň. Vozy
jsou kompletně odstrojeny a k rekonstrukci je předána pouze vozová skříň a
podvozky. Vzniklé odpady jsou ekologicky zneškodněny u odborných firem a
druhotné suroviny prodány. Další oblastí, kde vzniká nebezpečný odpad, je výměna
kabelů v tunelech metra. Postupně bude provedena náhrada stávajících
sdělovacích, ovládacích a napájecích kabelů za kabely se zvýšenou odolností
proti šíření plamene podle ČSN IEC 332-3, nevydělující halogenní kyselinotvorné
plyny podle ČSN IEC 754.1, s nízkým vydělováním kouřových zplodin a kabely
ohniodolnými bezhalogenovými podle IEC 331. Původní kabely mají izolaci z
polyetylénu, proto již nevyhovují z hlediska požární bezpečnosti. Mimo starých
kabelů jsou demontovány azbestocementové žlaby, jimiž byly kabely chráněny před
účinky případného požáru. Žlaby jsou vyrobeny z materiálu, který obsahuje azbest
typu chrysotile a crocidolite. Jeho množství tvoří 10 - 20% objemu. Za běžného
provozu nedochází k uvolňování azbestu. Při případné manipulaci s kabely však
může dojít k narušení těchto žlabů, proto bylo rozhodnuto o jejich odstranění.
Likvidaci kabelových žlabů musí provádět odborná firma, mající k tomu oprávnění,
Aby nedošlo k ohrožení životního prostředí, byl schválen hygienikem následující
postup práce. Veškeré manipulace jsou prováděny v kontrolovaném pásmu zřízeném
na služebním vlaku. Po odsátí prachu jsou žlaby sneseny, na místě opatřeny
penetračním nástřikem, zabaleny, označeny a odváženy k likvidaci mimo metro. Do
roku 2005 měly být tímto způsobem vyměněny kabely a demontovány žlaby na trasách
A a C. Na trase B budou odstraněny pouze kabelové žlaby a proveden protipožární
nástřik kabelů. ZDROJ: Metroweb
Ze zprávy o odpadech v pražském metru vybíráme:
Zcela specifickým problémem je likvidace vyřazených vozů metra. Součástí vozů jsou nejen využitelné druhotné suroviny, ale i značné množství nebezpečných odpadů (např. azbest). Staré vozy jsou prodány k demontáži firmám, které se touto činností zabývají. Část vozového parku je postupně modernizována v závodě Škoda dopravní technika Plzeň. Vozy jsou kompletně odstrojeny a k rekonstrukci je předána pouze vozová skříň a podvozky. Vzniklé odpady jsou ekologicky zneškodněny u odborných firem a druhotné suroviny prodány.
Další oblastí, kde vzniká nebezpečný odpad, je výměna kabelů v tunelech metra. Postupně bude provedena náhrada stávajících sdělovacích, ovládacích a napájecích kabelů za kabely se zvýšenou odolností proti šíření plamene podle ČSN IEC 332-3, nevydělující halogenní kyselinotvorné plyny podle ČSN IEC 754.1, s nízkým vydělováním kouřových zplodin a kabely ohniodolnými bezhalogenovými podle IEC 331. Původní kabely mají izolaci z polyetylénu, proto již nevyhovují z hlediska požární bezpečnosti. Mimo starých kabelů jsou demontovány azbestocementové žlaby, jimiž byly kabely chráněny před účinky případného požáru. Žlaby jsou vyrobeny z materiálu, který obsahuje azbest typu chrysotile a crocidolite. Jeho množství tvoří 10 - 20% objemu. Za běžného provozu nedochází k uvolňování azbestu. Při případné manipulaci s kabely však může dojít k narušení těchto žlabů, proto bylo rozhodnuto o jejich odstranění. Likvidaci kabelových žlabů musí provádět odborná firma, mající k tomu oprávnění, Aby nedošlo k ohrožení životního prostředí, byl schválen hygienikem následující postup práce. Veškeré manipulace jsou prováděny v kontrolovaném pásmu zřízeném na služebním vlaku. Po odsátí prachu jsou žlaby sneseny, na místě opatřeny penetračním nástřikem, zabaleny, označeny a odváženy k likvidaci mimo metro. Do roku 2005 měly být tímto způsobem vyměněny kabely a demontovány žlaby na trasách A a C. Na trase B budou odstraněny pouze kabelové žlaby a proveden protipožární nástřik kabelů.
ZDROJ: Metroweb
Sdílet článek na sociálních sítích