zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Trasa D3 konečně jasná

27.02.2006
EIA
Trasa D3 konečně jasná
Poslední sporný bod trasy dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a Rakouska je vyřešen. Zastupitelé Středočeského kraje minulý týden odsouhlasili trasu dálnice v benešovském okrese.
Největší spor byl mezi krajem a Ministerstvem pro životní prostředí v úseku za Benešovem. Podle ministerské varianty měla dálnice vést tři kilometry dlouhým tunelem mezi Voticemi a Neustupovem. "Varianta, kterou prosazoval kraj, je rozumnější i ekologicky šetrnější," tvrdí mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.

Kdo postaví dálnici?
Časté kolony u Benešova na stávající silnici do Tábora však zmizí nejdříve za osm let, i když má být územní plán s trasou dálnice schválen do konce letošního roku.
"Pak musíme počítat až s dalšími pěti lety, než dostaneme stavební povolení, a dalšími třemi roky na stavbu. To jen pokud nebudou žádné komplikace," nastiňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Ty se však očekávat dají. Trasa se nelíbí například sdružení obcí dolního Posázaví.
Na dálnici D3 je zatím v provozu zhruba devítikilometrový úsek u Tábora. "Na dalších 22 kilometrech od Tábora se už vykupují pozemky," říká Hoření. I když šlo na stavbu dálnic v posledních letech kolem 20 miliard ročně, na dálnici D3 se peněz nedostává.
Ministerstvo dopravy plánuje, že právě na stavbě úseku dálnice D3 mezi Táborem, Soběslaví a Bošilcem by se mohli podílet soukromí investoři. Partnerství veřejného a soukromého sektoru má umožnit koncesní zákon. "Nyní je návrh zákona vrácen s pozměňovacími návrhy ze Senátu do Poslanecké sněmovny. Nabytí účinnosti zákona se předpokládá ve druhém čtvrtletí tohoto roku," říká mluvčí Ministerstva dopravy Marcela Žižková. Ministerstvo zvažuje, že tímto způsobem bude financovat i stavbu rychlostní silnice R35, která povede z Liberce přes Hradec Králové do Lipníku nad Bečvou.
Tato silnice má být alternativou k dnes přetížené dálnici D1. Úsek R35 od Hradce Králové směrem na Moravu se však potýká s podobnými problémy, jaké až dosud trápily dálnici D3. Zatím není jasné, která z variant tras se bude stavět.
Zatím první a poslední pokus o stavbu dálnice soukromým investorem skončil fiaskem. V březnu 2001 rozhodla vláda Miloše Zemana, že bez výběrového řízení osloví společnost Housing&Construction Holding, aby jí zadala zakázku na vybudování dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou do Ostravy.
Za dva roky pak vláda Vladimíra Špidly dohodu s firmou H&C vypověděla a bývalý premiér prohlásil, že dálnice bude v provozu do roku 2008. Její cena dosáhne 57 miliard korun. Už dnes je však jisté, že na poslední část dálnice u polských hranic přijedou první auta kvůli problémům s vydáním územního rozhodnutí nejdříve v roce 2009.

Do Drážďan po dálnici
Na konci letošního roku bude v Česku zprovozněno rekordních 72 kilometrů dálnic. Pro představu: stejný počet dálničních kilometrů tu přibyl během sedmi let od roku 1998 do roku 2005.
Prvním letošním otevřeným úsekem dálnice, střední částí plzeňského obchvatu s tunelem Valík, poprvé projedou řidiči 6. října. 3,5 kilometru dlouhá část přišla především kvůli budování tunelu na 2,5 miliardy korun. O dva měsíce později bude možné projet po 23,4 kilometru dlouhé části dálnice D8 mezi Ústím nad Labem a hranicemi s Německem. Cena: 19 miliard korun. Na dálnici z Prahy do Drážďan přesto zatím zůstane nedokončený úsek přes České středohoří.
Na konci roku odlehčí provozu na nebezpečné hradecké silnici dálnice D11, která skončí čtyři kilometry před Hradcem Králové. 48,3 kilometru dlouhý úsek přijde na 15 miliard korun.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí