zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

ČEA: Specifické energetické programy

10.03.2006
Energie
ČEA: Specifické energetické programy
Každoročně vyhlašuje vláda svým usnesením meziresortní Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů.
Tento program uskutečňuje Česká energetická agentura (ČEA), jejímuž řediteli Ing. Josefu Bubeníkovi jsme položili několik otázek.

Čím se státní program pro rok 2006 liší od loňského?

Ve Státním programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů pro rok 2006 je nová kapitola číslo pět na specifické programy. Budou vyhlašovány v průběhu letošního roku na konkrétní témata. Jde zejména o oblast pilotních projektů, vzdělávání a případně o účast na mezinárodních projektech, které za ČR garantuje naše agentura. U těchto projektů je významné to, že dotace mohu činit až 100 % nákladů, nejvýše však tři milióny korun pro jednu akci. Jinak i pro letošní rok existují všechny dotační tituly stejné jako loni s výjimkou samostatného titulu pro energetické audity. Budeme podporovat pouze energetické audity, které se uskuteční, tedy nikoli audity "do šuplíku". Další změnou je dotační titul III. 6. 1. na podporu dokumentace projektů EPC (Energy Performance Contracting) - financování investic třetí stranou.

Ve srovnání s rokem 2005 je letos finančních prostředků méně, zhruba 70 mil. Kč proti 100 mil. Kč. Je to tím, že řada investičních programů byla převedena do Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP), který nabízí výhodnější financování. Na tyto programy významně přispívá EU - za každou korunu poskytuje koruny tři.

Kolik bylo loni investičních projektů v rámci programu OPPP?

Celkem asi 55. Od 1. dubna 2005 do letošního 31. ledna to bylo 39 projektů pro obnovitelné zdroje a 16 projektů pro úspory energií. Šlo o zhruba 850 mil. Kč investičních nákladů a 380 mil. Kč na dotacích. Letos očekáváme pro obě dvě kategorie - úspory energie i obnovitelné zdroje - dotace zhruba ve výši 600 až 700 mil. Kč.

Po 1. dubnu 2005, kdy ČEA mohla pracovat s regionální směrnicí pro OPPP, se nám podařilo, že v rámci tohoto programu je dnes dotace mezi 35 a 42 % uznatelných nákladů. U státního programu se tak vysoký podíl nedosahuje. Tam se mohou uvolnit tři milióny, na rozdíl od OPPP, kde můžeme přiznat podporu ve výši i 30 mil. Kč, avšak nejvíce 46 % z celkových nákladů. I takové projekty však jsou. Jde o malé vodní elektrárny, které jsou v kategorii větších.

Jak velký byl zájem o letošní dotace ze státního programu a na co požadují peníze města a obce?

Zhruba stejný jako loni. Přihlášky jsme přijímali do 31. ledna. Termín jsme sice proti loňsku zkrátili, na druhé straně jsme program vyhlásili dříve. Zájemci měli dost času na to, aby se přihlásili. Zhruba koncem března již budou vědět, zda byli vybráni.

Města a obce mají největší zájem o zateplování budov a snižování energetické náročnosti. Lze říci, že jejich zájem roste úměrně růstu cen energií. Dnes se pomalu ale jistě srovnává bilance mezi investičními náklady a náklady na provoz, respektive na energie.

Pokud bude cena elektřiny, tepla a plynu stále vyšší, pak se významně uplatní způsob financování zkráceně označený EPC, jehož základním principem je splácení uskutečněného projektu třetí straně ze smluvně zajištěných úspor nákladů na energii. ČEA bude dotovat i přípravu a výběrové řízení na tyto akce. Problémem někdy bývá vyhlášení soutěže, které se musí hradit v plné výši. Dotace může být poskytnuta pouze vlastníkovi zařízení na úhradu části nákladů spojených s přípravou projektu EPC, a to ve výši až 70 % prokazatelných nákladů, maximálně 150 tisíc Kč na jednu akci. Vyhlášení soutěže a výběr dodavatele - to byl pro vlastníky nemovitostí, zejména ve státní správě, nepřekonatelný problém. A proč musí zájemce firmu vybírat? V ČR je totiž řada firem, které nabízejí služby a ne všechny jsou kvalitní. Máme případy, že místo toho, aby majiteli pomohly, dělají jim problémy.

AUTOR: Karel ŽÍTEK
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí