Možnosti pořízení automobilu na zemní plyn
Možnosti pořízení automobilu na zemní plyn Z hlediska palivových soustav se
plynová vozidla dělí na: jednopalivová – monofuel (převážně autobusy, některá
nákladní auta) dvoupalivová – bifuel s možností přepínání mezi konvenčním a
plynným palivem (většina osobních aut) smíšená – dual fuel společně využívající
konvenční i plynné palivo Využívat zemní plyn jako pohonnou hmotu ve vozidle je
možné na základě jedné z následujících variant: individuální přestavba vozidla a
následné schválení způsobilosti k provozu typová (hromadná) přestavba vozidla v
rámci homologace přestaveb sériově vyráběné vozidlo v automobilce s pohonem na
plyn a) Individuální přestavby Každý automobil přestavovaný na plynový provoz
individuálně musí projít kontrolou plynové zástavby a splnění emisních limitů v
uznané státní zkušebně: VÚMV (Výzkumný ústav motorových vozidel) Praha ÚSMD
(Ústav silniční a městské dopravy) Praha, České Budějovice Pardubice a následně
na příslušném Dopravním inspektorátu. Individuální přestavba umožňuje přestavět
pouze omezený počet automobilů stejného typu ročně. b) Typové (hromadné)
přestavby – homologace Automobil lze přestavět na plynový pohon v rámci povolení
k hromadným přestavbám příslušného typu vozidla. Povolení k hromadným přestavbám
vydává Ministerstvo dopravy a spojů ČR. Přestavby provádí držitel povolení nebo
jím pověřená organizace. Pro provoz na CNG mají v současnosti v České republice
homologaci převážně vozidla vyráběná ve Škodě automobilová, a. s., Mladá
Boleslav (Škoda Favorit, Felicia, Pick up, Octavia, Fabia) a Renault. c) Sériově
vyráběné automobily na plyn Z technického hlediska nejlepší varianta.
Automobilka může odstranit některé nevýhody s využíváním plynu spojené např.
umístění plynových nádrží …. K nejprodávanějším modelům CNG vozidel patří Fiat –
Multipla, Volvo – V70, S80, Opel Zafira, Ford Transit a VW Golf Variant. ZDRJ:
www.cng.cz [http://www.cng.cz]
Možnosti pořízení automobilu na zemní plyn
Z hlediska palivových soustav se plynová vozidla dělí na:
jednopalivová – monofuel
(převážně autobusy, některá nákladní auta)
dvoupalivová – bifuel s možností přepínání mezi konvenčním a plynným palivem (většina osobních aut)
smíšená – dual fuel společně využívající konvenční i plynné palivo
Využívat zemní plyn jako pohonnou hmotu ve vozidle je možné na základě jedné z následujících variant:
individuální přestavba vozidla a následné schválení způsobilosti k provozu
typová (hromadná) přestavba vozidla v rámci homologace přestaveb
sériově vyráběné vozidlo v automobilce s pohonem na plyn
a) Individuální přestavby
Každý automobil přestavovaný na plynový provoz individuálně musí projít kontrolou plynové zástavby a splnění emisních limitů v uznané státní zkušebně:
VÚMV (Výzkumný ústav motorových vozidel) Praha
ÚSMD (Ústav silniční a městské dopravy) Praha, České Budějovice
Pardubice
a následně na příslušném Dopravním inspektorátu.
Individuální přestavba umožňuje přestavět pouze omezený počet automobilů stejného typu ročně.
b) Typové (hromadné) přestavby – homologace
Automobil lze přestavět na plynový pohon v rámci povolení k hromadným přestavbám příslušného typu vozidla. Povolení k hromadným přestavbám vydává Ministerstvo dopravy a spojů ČR. Přestavby provádí držitel povolení nebo jím pověřená organizace.
Pro provoz na CNG mají v současnosti v České republice homologaci převážně vozidla vyráběná ve Škodě automobilová, a. s., Mladá Boleslav (Škoda Favorit, Felicia, Pick up, Octavia, Fabia) a Renault.
c) Sériově vyráběné automobily na plyn
Z technického hlediska nejlepší varianta. Automobilka může odstranit některé nevýhody s využíváním plynu spojené např. umístění plynových nádrží ….
K nejprodávanějším modelům CNG vozidel patří Fiat – Multipla, Volvo – V70, S80, Opel Zafira, Ford Transit a VW Golf Variant.
ZDRJ: www.cng.cz
Sdílet článek na sociálních sítích