zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Delvita testuje nové vozíky

22.03.2006
Odpady
Delvita testuje nové vozíky
Ve formátu prodejen Delvita City se testuje nový druh nákupních vozíků EkoLogic, z materiálů vznikajících při recyklaci PET lahví. Jsou ergonomicky tvarované k pohodlné manipulaci a plně uzpůsobené k nákupu na ploše malých formátů prodejen.

Proč jsme vybrali právě prodejny Delvita City? Jsou to typické convenience prodejny nacházející se v centrech větších měst. Oslovují zákazníka, který nemá na nakupování mnoho času, nabídkou čerstvých potravin, hotových jídel a dalšího rychloobrátkového sortimentu. Průměrný zákazník zde nakupuje velmi krátkou dobu, jeho nákup není nikterak velký a jeho frekvence je častější. Manipulace s kovovými vozíky je nepraktická, malé červené nákupní košíky zase mnohdy nestačí kapacitně.

Kontaktovala nás společnost Bizerba Váhy a systémy, která je výhradním dodavatelem řešení těchto plastových vozíků v České republice, a nabídla do testu netradiční řešení.

Hlavními argumenty bylo až 40% snížení nároku na prostor prodejní plochy oproti běžným kovovým vozíkům, mnohem lepší a pohodlnější manipulace ze strany zákazníků a potenciál pro růst průměrného nákupu. Stranou nebyl samozřejmě ani ekologický aspekt..

JAK TO FUNGUJE

Systém je založen na dvou oddělených částech, pojízdném podstavci a košíku. Je možné využít jak samotný košík, tak v případě většího nákupu košík umístit na malý pojízdný vozík. V případě potřeby lze nastavit i dva košíky nad sebe a zákazník si tak ve vteřině sestaví nákupní vozík dle přání a rozsahu nákupu. Prostor v košíku je 33 l, tedy asi o 80 % větší než v dosavadních ručních košících. Ergonomické tvarování koše přitom zabezpečí, že pohodlí zákazníka není sníženo. Nasazením dvou košů na pojízdný podstavec se úložný prostor zvětšuje oproti klasickým červeným ručním košíkům na více jak trojnásobek.

MĚŘENÍ VÝSLEDKŮ

Výsledky měříme ve třech oblastech. První částí jsou zátěžové testy. Zjišťujeme opotřebení materiálu, počet poničených kusů v čase a podobně. Tyto testy zatím probíhají.

Druhou oblastí je reakce zákazníků. Zde došlo k největším překvapením. V prodejně na Karlově náměstí v Praze jsme dali zákazníkům k dispozici kromě nového řešení jak původní kovové vozíky, tak klasické červené ruční košíky. Zákazníci automaticky sáhli v drtivé většině po starých ověřených typech a nové řešení ignorovali. Zapojením zaměstnanců a přímou nabídkou každému zákazníkovi se problém vyřešil a zákazníci si na nové řešení rychle zvykli. Pro nově otevřenou prodejnu City Korunní Dvůr jsme staré vozíky vůbec nenabízeli a zákazníci si novou technologii rychle a přirozeně osvojili jako součást nově otevřené prodejny.

K zjištění prvotních reakcí byl proveden krátký in-store výzkum ve formě přímého dotazování na malé skupině asi 50 zákazníků (viz graf). Důvodem pro preferenci tohoto typu vozíku je z největší části na první pohled patrný větší prostor, silně také působí touha vyzkoušet novinku. Naopak ekologický aspekt lze zatím hodnotit pouze omezeně, což souvisí se zatím minimálními investicemi do komunikace tohoto produktového atributu.

Třetí oblastí je test dopadu na průměrný nákup. Při testování v našich prodejnách se sice opravdu ukazuje určitý pozitivní vliv nového technického řešení, stejně jako u zátěžových testů, i zde je však ještě příliš brzo hovořit o definitivních výsledcích. Ty bude zapotřebí měřit dlouhodobě, protože velikost průměrného nákupu v prodejnách City často ovlivňují externí faktory, počínaje počasím a jarními prázdninami školáků konče.

MOŽNOST ZVÝŠENÍ DŮVĚRY VE ZNAČKU

Faktem je, že z hlediska technologie se jedná o unikátní způsob následného zpracování PET lahví, které jsou jinak jedním z nejhorších odpadů moderní civilizace. K výhodám technologie patří také fakt, že cyklus následného zpracování je možné opakovat téměř do nekonečna. Při nasazení několika desítek vozíků je však rozhodně příliš brzy hodnotit dopad na loajalitu zákazníků. Selský rozum radí, že právě zvýšený zájem o ekologicky šetrná řešení může přinést větší důvěru ve značku Delvita a kladné preference při volbě nákupního místa. Na druhou stranu je třeba řešení nasadit ve větší míře a na ekologickém aspektu trvale pracovat. n

AUTOR: Petr Uchytil

je manažerem komunikace společnosti Delvita
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí